Festivalul de la Cannes s-a deschis pe un ton grav şi politic

Ediţia cu numărul 61 a Festivalului de Film de la Cannes s-a deschis, miercuri seara, într-o atmosferă la fel de strălucitoare ca şi în anii trecuţi şi cu toalete la fel de somptuoase, însă tonul a fost unul grav şi foarte politic, impus mai ales de filmul din deschidere - "Blindness".

Urmărește
28 afișări
Imaginea articolului Festivalul de la Cannes s-a deschis pe un ton grav şi politic

Festivalul de la Cannes s-a deschis pe un ton grav şi politic

Cannes-ul şi-a regăsit efervescenţa de zile mari în seara deschiderii festivalului, cu o panoplie de celebrităţi purtând toalete strălucitoare, treptele Palatului Festivalurilor, unde se desfăşoară evenimentul, fiind inaugurate de Julianne Moore, Gael Garcia Bernal, Mark Ruffalo şi Danny Glover, printre alţii.

Această primă urcarea a treptelor a fost marcată şi de cea dintâi apariţie în public a juriului festivalului în formulă completă. Sean Penn, preşedintele juriului, a fost însoţit de actorii Natalie Portman, Sergio Castellitto, Alexandra Maria Lara şi Jeanne Balibar şi cineaştii Alfonso Cuaron, Apichatpong Weerasethakul, Rachid Bouchareb şi Marjane Satrapi.

Cei nouă membri vor avea de departajat, pe parcursul a 11 zile intense (14-25 mai), cele 22 de filme aflate în competiţie.

În debutul ceremoniei, prezentată de Edouard Baer, actorul şi regizorul american Seann Penn a vorbit despre importanţa acestei manifestări cinematografice, despre posibilităţile de lansare pe care le are un film ajuns pe Croazetă, şi a amintit de Palme d'Or-ul de anul trecut, "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", al lui Cristian Mungiu -prietenia puternică dintre două tinere şi fuga în noapte a unei pentru a-i veni în ajutor colegei sale. După discursul scurt din deschidere, Seann Penn a lăsat locul primului eveniment din festival - proiecţia ultimei pelicule semnate de autorul "Oraşului Zeilor", Fernando Meirelles.

Meirelles a adus pe ecran romanul "Eseu despre orbire/ Ensaio sobre a cegueira" al scriitorului portughez José Saramago, laureat al premiului Nobel pentru literatură pe 1998.

"Blindness", un film cu şanse mari la premiul Palme d'Or, este o fabulă politică despre dispariţia simţului moral în rândul unei populaţii dintr-un oraş fără nume, lovit de orbire. Încarceraţi de autorităţile debordate rapid de o criză sanitară nemaiîntâlnită, aceşti orbi sunt, în curând, conduşi de legea celui mai puternic. Doar o femeie (Julianne Moore) care nu a fost atinsă de epidemie îşi păstrează simţul moral într-un univers care se prăbuşeşte: legăturile sociale se desfac, lupta pentru hrană se generalizează, femeile devin o marfă, după cum scrie presa franceză.

Pentru Fernando Meirelles, forţa poveştii vine din lecturile variate - filosofice, politice, morale - pe care această parabolă despre "fragilitatea civilizaţiei" le oferă spectatorului.

"În această lume, celălalt nu este văzut", a declarat actorul american Danny Glover miercuri, înaintea proiecţiei, făcând referire la "revoltele foamei" care s-au produs în numeroase ţări în ultimele luni. "Filmul vorbeşte despre capacitatea noastră de a-i vedea pe ceilalţi şi ceea ce se petrece în jurul nostru", a spus el, citat de AFP.

Un sentiment împărtăşit şi de preşedintele juriului festivalului. Actorul şi regizorul Sean Penn a declarat că recentul cutremur care a făcut mii de morţi în China "(îi) va influenţa modul în care va judeca aproape toate filmele", răspunzând astfel unei jurnaliste chineze care îl întreba dacă seismul îi va modifica maniera de a privi aceste filme.

"Oricare va fi alegerea noastră în acordarea premiului Palme d'Or, există un lucru cu care suntem toţi de acord, cred, acela că va trebui să fim siguri că cineastul premiat este cât se poate de conştient de lumea în care trăieşte", a spus Sean Penn.

De joi, festivalul îşi va intra în ritm, prezentând două alte filme din competiţie, "Waltz with Bashir" al israelianului Ari Folman şi "Leonera" al argentinianului Pablo Trapero, pentru ca, vineri, să fie proiectat primul din cele trei filme franceze care concurează pentru Palme d'Or, "Un conte de Noël" de Arnaud Desplechin, cu Mathieu Amalric şi Catherine Deneuve.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici