Festivalul de Teatru de la Sibiu 2009 – Inovaţii în jurul lumii - GALERIE FOTO

A XVI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, care a început la 28 mai şi s-a încheiat duminică, s-a desfăşurat sub genericul "Inovaţii", reunind peste 300 de spectacole din peste 70 de ţări.

Urmărește
357 afișări
Imaginea articolului Festivalul de Teatru de la Sibiu 2009 – Inovaţii în jurul lumii - GALERIE FOTO

În ultima zi a festivalului s-au întâmplat "Metamorfozele", un spectacol marca Purcărete (Imagine: Scott Eastman)

GALERIE FOTO

Imagine: sibfest.ro

Programul a fost mai puţin încărcat faţă de anii trecuţi, iar spectacolele prezentate au impresionat prin calitatea lor şi prin inovaţiile aduse de artiştii veniţi din ţări precum Japonia, Georgia, Israel, Polonia, Senegal.

În ciuda vremii capricioase, care a dus la reprogramarea sau anularea unor evenimente, începutul a fost în forţă, datorită spectacolului "Richard III", montat de Tompa Gabor la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.

Regele obsedat de putere, nebunia la care se poate ajunge, cadavrele peste care este dispus să treacă pentru a-şi atinge scopurile sunt liniile evidenţiate prin interpretarea magistrală a lui Zsolt Bogdán, care îl joacă pe Richard III invalid fizic.

Imagine: Scott Eastman

"Portugalia", spectacol construit de Victor Ioan Frunză, fantezist şi umoristic, a reuşit timp de mai bine de două ore să ţină spectatorii, care primiseră înaintea spectacolului pelerine de ploaie, cu zâmbetul pe buze.

Actorii Teatrului Municipal din Baia Mare, umorul lui Frunză, scenografia Adrianei Grand au făcut din Clamă, Sfeclă sau Satana personaje adorabile din mediu rural, într-o Portugalie atât de visată.

Imagine: D. Spiteru

A fost prezentă şi Punguţa cu doi bani, odată cu "OO!", spectacol montat de Alexandru Dabija la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Spectacolul a impresionat datorită comicului, simplităţii şi creaţiei realizată într-o manieră contemporană.

"Leonce şi Lena", în regia lui Horaţiu Mălăele, a reuşit să umple Casa de Cultură a Sindicatelor, cel mai mare spaţiu de joc al festivalului - aproximativ 1.000 de locuri.

Publicul a reacţionat foarte bine la povestea realizată ca o satiră a societăţii, ce are în centru tipologii umane precum prinţul nefericit, regele superficial sau frumoasa care îşi caută iubirea.

Imagine: Mihaela Marin

A fost şi “Titus Andronicus”. Nu oricum, ci în versiune japoneză, sub bagheta lui Masahiro Yasuda. O prezentare minimalistă, expresivă, profundă, accentuată de costumaţia actorilor care i-au interpretat pe soldaţii romani în kimono-uri, iar pe goţi în haine occidentale.

Imagine: D. Spiteru

"Fado, Polska and Beyond", amestec creativ realizat de Stockholm Lisboa Project, au adus pe aceeaşi scenă muzică portugheză şi scandinavă, produsă de acordurile viorii, mandolinei, mandolei nordice, muzicuţei şi vocii.

Israelul a venit cu "Manimation", un spectacol semnat de coregrafa Nadine Bommer, care a adus personaje venite din lumea desenelor animate, prin culorile costumelor, expresivitatea şi gestica dansatorilor.

Cehov nu putea să lipsească de la ace astă ediţie a festivalui, prezenţa lui la un nivel înalt fiind asigurată de "Doamna cu căţelul", spectacol montat în Georgia de Levan Tsuladze.

Prezentarea a uimit datorită delicateţei întregului spectacol, realizat cu păpuşi, în completarea cărora au venit actorii, ce au exemplificat o lume al cărei centru este iubirea.

Imagine: Mihaela Marin

"Studiul asupra Medeei" a fost inovaţia festivalului. "Medea şi Jason", "Medea şi fiii", "Medea şi zeii" sunt cele trei acte care alcătuiesc spectacolul regizat de Antonio Latella, la Teatro dell'Umbria din Italia, care a reuşit să şocheze, poate să şi dezguste, dar cu siguranţă şi să fascineze. Nuditatea prezentă în spectacol în cea mai pură formă, fără niciun fel de obscenitate sau vulgaritate, muzica, dar şi diferitele limbi în care se vorbeşte pe scenă au încercat să dezvăluie tot ce se ascunde în spatele unei femei şi ce înseamnă să fii soţie, mamă sau zeiţă.

Controversatul "Omul pernă" al lui Radu Afrim a împărţit publicul sibian în două tabere: cei care susţineau că este un spectacol sensibil şi sincer şi cei care s-au arătat dezamăgiţi de text, montat agasant, chiar “penibil”.

Imagine: Radu Afrim

Andryi Zholdak a venit la Sibiu cu "Woyzeck", montat la Agency Culture Europe. Acest spectacol a avut cele mai multe critici negative. Un spectacol care este aproape identic cu "Viaţa cu un idiot", ultimul montat de Zholdak la Teatrul Naţional “Radu Stanca” din Sibiu. Personaje care urlă, scenografie haotică şi foarte mult negativism fac din teatrul lui Zholdak să nu mai fie artă, ci mai degrabă plăsmuiri ale unei minţi bolnave.

Bursa de spectacole, unde sunt prezentate, promovate şi vândute ultimele apariţii în domeniul spectacolelor (teatru, dans, muzica etc.) şi care uneşte operatori culturali din Europa, Asia, Africa si America de Nord, a fost deschisă de "Play Cehov", realizat de Bogdan Sărătean cu “Trimbulinzii”.

Recitalul extraordinar al lui Horaţiu Mălăele a bucurat timp de mai bine de o oră publicul venit să îl vadă pe talentatul actor "vorbind" în versuri precum cele ale lui Nichita Stănescu.

Istoria teatrului nu a fost neglijată, o proiecţie a renumitului "The Dead Class", semnat de Tadeusz Kantor, fiind unul dintre evenimente. Spectacolul realizat în 1975 continuă să uimească şi confirmă genialitatea polonezului.

Imagine: independent.pl

Finalul festivalului a însemnat Silviu Purcărete, prin "Uriaşii Munţilor", "Faust" şi "Metamorfoze".Textul neterminat semnat de Luigi Pirandello şi montat de Purcărete la Teatrul Naţional “Vasile Alecsandri” din Iaşi a adus pe scena sibiană o lume fantezistă, unde personajele prind viaţă într-un mod firesc, totul într-o armonie perfectă dată de jocul actorilor, muzică, scenografie şi costume.

"Faust"-ul rămâne în continuare copleşitor şi impresionant. Unul dintre motive este Mefisto, care în interpretarea Ofeliei Popii, reuşeşte cu fiecare reprezentaţie să devina tot mai puternic în lupta cu Faust (Ilie Gheorghe), într-o lume vizual exprimată prin bătălia continuă între Bine şi Rău.

 Imagine: Stefan Jammer

În ultima zi a festivalului s-au întâmplat "Metamorfozele", un spectacol marca Purcărete.

Totul s-a bazat pe episoade vizuale ce au amintit de Adam şi Eva, facerea lumii, mitul lui Narcis, Jocurile Olimpice în Grecia Antică, potopul, apriţia ciumei etc., combinate cu pasaje rostite în limba latină de "Poet".

Într-un spaţiu de joc alcătuit din apă şi foc, actorii au reuşit să creeze momente comice, dar să fie şi profunzi: ceea ce a realizat omul până în prezent este evoluţie sau involuţie?

Imagine: Scott Eastman

 

 

Material realizat de Liana Iovu, liana.iovu@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici