Filmul-omnibus "Scurt/4", un amestec de poveşti care arată că filmul românesc devine divers şi eclectic

Filmul-omnibus "Scurt/4:Istorii de inimă neagră", format din scurtmetraje de Luiza Pârvu, Radu Jude, Andrei Creţulescu şi Iulia Rugină, este "un amestec de poveşti, stiluri şi forme", ce arată că cinema-ul românesc "devine divers şi eclectic", iar "moartea este privită altfel" în fiecare dintre ele.

Urmărește
380 afișări
Imaginea articolului Filmul-omnibus "Scurt/4", un amestec de poveşti care arată că filmul românesc devine divers şi eclectic

Filmul-omnibus "Scurt/4", un amestec de poveşti care arată că filmul românesc devine divers şi eclectic (Imagine: Shutterstock)

"Scurt/4: Istorii de inimă neagră" - care va fi lansat vineri în cinematografele româneşti - este compus din scurtmetrajele "O lume nouă", de Luiza Pârvu, "Trece şi prin perete", de Radu Jude, "Kowalski", de Andrei Creţulescu, şi "Să mori de dragoste rănită", de Iulia Rugină. Realizate de patru regizori diferiţi şi produse de case diferite, filmele sunt legate din punct de vedere tematic: toate vorbesc despre viaţă şi, mai ales, despre moarte, pe diferite tonuri.

"Într-adevăr, moartea (absenţa) este un element dramaturgic care se regăseşte în toate cele patru filme, într-un fel sau altul. Ele sunt extrem de diferite, însă, tematic şi stilistic. «Trece şi prin perete» e o atipică adaptare după Cehov, în stilul tăios al lui Radu Jude, «Kowalski» e un spectaculos recital de actorie de film, care aminteşte atât de filmele lui Quentin Tarantino, cât şi de cele ale lui Aki Kaurismaki, «Să mori de dragoste rănită» e o explozie-pastişă de elemente dramaturgice şi cinematografice, iar «O lume nouă» e o poveste de dragoste atipică, mai degrabă apropiată de poveştile de dragoste din viaţa reală decât de cele «fabricate», din majoritatea filmelor", a precizat Luiza Pârvu pentru MEDIAFAX.

Regizoarea a spus că "una dintre mizele importante ale filmului a fost un studiu asupra felului în care sentimentele afectează comportamentul". "Cred că e un amestec de poveşti, stiluri şi forme care arată că filmul românesc devine divers şi eclectic în anii aceştia şi sunt foarte curioasă cum vor percepe spectatorii călătoria pe care le-o propunem noi, prin stiluri şi tonuri atât de diferite. A fost o provocare pentru noi să le punem cap la cap, inspiraţi de ideea lui Mihai Chirilov de a le include pe trei dintre ele în acelaşi program, la TIFF (Festivalul Internaţional de Film Transilvania, n.r.), şi e o provocare pe care o adresăm, mai departe publicului larg, care nu are ocazia, de regulă, să vadă scurtmetraje în sala de cinematograf, în afara circuitului festivalurilor de film", a completat Pârvu.

Luiza Pârvu a precizat că acţiunea scurtmetrajului "O lume nouă" este plasată în Pennsylvania anului 1908 şi este inspirată din poveşti ale primei generaţii de migranţi români din Statele Unite ale Americii. "Prin urmare, Toma Peiu, care a scris scenariul filmului, şi cu mine am avut mult de lucru, atât la partea de documentare şi reconstituire de epocă - «învelişul», exterioarele personajelor -, cât şi la lumile lor interioare. Aşa cum ni se întâmplă, de regulă, ca să înţelegem cine sunt personajele noastre, a trebuit să înţelegem cine suntem noi - pentru că această poveste e motivată în bună măsură de propriile noastre experienţe din New York", a mai spus acesta.

Pe de altă parte, Luiza Pârvu a precizat că cel mai greu lucru de construit la personaje a fost găsirea echilibrului între poveştile de epocă şi elementele foarte personale care se regăsesc în poveste. "După primele drafturi de scenariu, a fost foarte important, de asemenea, să pot lucra la dezvoltarea acestor personaje alături de nişte actori care să poată aduce ei înşişi elemente de autenticitate: cred că a contat faptul că l-am întâlnit pe actorul Florin Penişoară, care duce «greul filmului», are el însuşi povestea lui de emigrant român în New York, că Olimpia Melinte e o actriţă foarte liberă, intuitivă şi inteligentă cu care am lucrat foarte consistent, cumva asemănător, la «Draft 7» şi «My Baby» şi că Ioan «Puiu» Ardelean a fost omul potrivit la locul potrivit - având în vedere că pe el l-am distribuit în film cu puţin timp înaintea filmării, după o întâlnire şi o probă de casting inspirate de fotografiile lui de prezentare", a mai spus aceasta.

Întrebată de ce îi este teamă, Pârvu a apreciat că nu îi este teamă de "foarte multe lucruri în viaţă, cu adevărat", dar îşi face griji pentru fiecare proiect personal şi profesional. "Cred că momentul ăsta al naşterii şi felul în care îţi poate el schimba viaţa, felul în care lumea ta se schimbă complet după aceea, e unul de care mi-e frică. «My Baby», «O lume nouă» şi scenariul de lungmetraj pe care l-am conceput alături de Toma, intitulat (deocamdată) «Plouă la Ţigmandru» mi-au dat ocazia să mă gândesc la el din plin", a mai spus aceasta.

De asemenea, în acest context, ea a amintit faptul că, după filmarea de la "O lume nouă", patru membre ale "familiei" acestuia (Olimpia Melinte, Adriana Răcăşan, sound designer-ul Laura Lăzărescu-Thois şi asistenta de costume Ana Căruntu) au rămas însărcinate, oferindu-i "o reprezentare cât se poate de concretă a acestei frici, care e legată şi de responsabilitatea foarte mare pe care i se pare că un părinte o capătă odată cu naşterea unui copil". "Faptul că fiecare gest de-al tău, fiecare clipă petrecută împreună, fiecare moment de slăbiciune sau de autoritate excesivă sau prost gestionată pot influenţa dezvoltarea unei fiinţe autonome, separate de tine, dar de care eşti legată printr-o legătură misterioasă, mă face să le admir pe toate femeile care reuşesc să se auto-depăşească, dând naştere şi crescând armonios un copil", a mai spus aceasta.

Radu Jude, regizorul scurtmetrajului "Trece şi prin perete", a declarat pentru MEDIAFAX că tema filmului pe care l-a realizat nu este neapărat moartea, de altfel fiind de părere "că despre moarte ca atare nu se pot spune lucruri cu sens". "Există o temă evidentă, care e legată de copilărie şi de frica de moarte şi există în acest film alte teme, mai puţin evidente, dar extrem de importante în ceea ce mă priveşte", a mai spus Jude.

Regizorul a precizat că prima temă ţine de a oferi spectatorului dreptul la imaginaţie, "care, aşa cum se plângea undeva (Eugène, n.r.) Ionesco, lipseşte în arta filmului". "(...) atunci când filmul, prin natura lui, poate arăta tot ceea ce e important într-o poveste, imaginaţia spectatorului nu este stimulată. De aceea, în filmul pe care l-am făcut, partea esenţială a poveştii se petrece undeva în afara ecranului şi spectatorul este invitat să îşi imagineze lucrurile la care nu are acces", a completat Jude.

De asemenea, regizorul a precizat că al doilea lucru care l-a preocupat a fost legat de modul în care un text literar se poate transforma în film fără ca esenţa lui să se piardă. "Filmul e adaptarea unei povestiri de A.P. Cehov, iar translatarea ei din Rusia secolului al XIX-lea în România contemporană şi din literatură în dramaturgie de film a presupus o serie de modificări care, deşi au alterat povestea iniţială, nu i-au atins esenţa. De fapt, cred acum că asta e singura modalitate cinstită de a face o adaptare a unui text literar: aceea de a «forţa» textul astfel încât să devină al tău - şi cum rezultatul nu m-a dezamăgit, fac acelaşi lucru şi cu romanul «Inimi cicatrizate», al lui M. Blecher", a mai spus Jude.

Întrebat care dintre personaje a fost cel mai greu de construit, Jude a explicat că personajele nu există. "Sunt câteva rânduri pe hârtie, în faza de scenariu, apoi nişte oameni vii, aşezaţi în faţa aparatului de filmat. Aşa că se poate vorbi mai degrabă despre lucrul cu actorii, iar, din acest punct de vedere, pot spune că Sofia Nicolaescu e incredibil de talentată, iar experienţa de a lucra cu ea a fost o mare plăcere", a mai spus regizorul.

Despre celelalte personaje, Radu Jude a spus că a fost "ceva mai dificil cu Ion Arcudeanu", afirmând că actorul a venit în acest proiect cu doar două zile înainte de filmare, şi "foarte amuzant" cu Gabriel Spahiu, "un actor talentat şi foarte cooperant".

Regizoarea Iulia Rugină, care a realizat scurtmetrajul "Să mori de dragoste rănită", a precizat pentru MEDIAFAX că în fiecare dintre pelicule "moartea e privită altfel - cu tragism, cu indiferenţă, cu detaşare, cu umor". "Sunt foarte multe lucruri care diferenţiază între ele cele patru filme. De fapt, cred că sunt mai mult diferite decât asemănătoare. Dar tocmai asta face ca «Scurt/ 4 - Istorii de inimă neagră» să fie un mix extrem de complex. Şi deci extrem de interesant", a mai spus aceasta.

Întrebată care personaj a fost mai greu de construit, Rugină a spus că a fost vorba de cel al Angelei Similea. "Pentru că ea există şi în realitate şi în ficţiune. Pentru că e şi nu e aceeaşi. E un personaj care păşeşte din real şi se amestecă într-o poveste. Asta e delicat, pentru că graniţa dintre real şi fantastic e foarte fină. Personajul Angelei Similea din film e ca un prieten pe care îl visezi. E acelaşi, îl cunoşti, îl recunoşti, dar ceva din el e altfel, pentru că doar îl visezi", a spus regizoarea.

Rugină a relatat, totodată, că cea mai mare teamă o are faţă de conceptul de "niciodată". "Mi-e teamă de ce înseamnă ca «niciodată să nu mai…». Să nu mai faci, să nu mai vezi, să nu mai ştii, să nu mai poţi. El vine, cred, la pachet cu moartea, dar vine şi în alte momente", a mai spus aceasta.

Andrei Creţulescu, care a regizat "Kowalski", a precizat pentru MEDIAFAX că stilul, abordarea şi umorul sunt elementele care diferenţiază cele patru pelicule între ele. De asemenea, el a afirmat că personajul lui Kopalski, interpretat de Andi Vasluianu, a fost cel mai greu de construit. "Dat fiind că Natalia (Rodica Lazăr) e un rol ingrat şi mai degrabă invizibil, Kaminsky (Dorian Boguţă, care şi-a tradus singur replicile în ruseşte) e doar un raisonneur tandru/ absurd, iar Kowalski (Şerban Pavlu) e un rol într-o singură notă, o maşină germană care turează, când şi când, motorul, rămâne Kopalski (Andi Vasluianu). Un personaj care trece prin toate stările posibile - aroganţă, furie, neputinţă, resemnare, ironie, încăpăţânare -, şi care trebuie să fie, pe rând, antipatic, angoasat, sfidător, mitocan, patetic, şmecher. Totul în acelaşi cadru", a spus Creţulescu. Întrebat despre cea mai mare teamă a sa, regizorul a precizat, scurt: "de taxe".

"O lume nouă" (coproducţie România-Ungaria-SUA, în regia Luizei Pârvu, scenariul Toma Peiu) spune o poveste cu migranţi români din Pennsylvania anului 1908. Cizmarul Petru o întâmpină pe Ana, soţia vărului său, în casa lor din Lumea Nouă. Protagonişti sunt Florin Penişoară, Olimpia Melinte, Ioan Ardelean şi Ioan Boeriu. O melodie semnată de Grigore Leşe acompaniază această poveste inspirată din fapte reale.

"Trece şi prin perete" (regia şi scenariul Radu Jude), distins cu o menţiune specială la Cannes 2014 - Quinzaine des Realisateurs, o are în centrul atenţiei pe micuţa Sofia, care nu poate să adoarmă deoarece se aud plânsete de la vecini, întrucât este priveghiul unui tânăr care s-a sinucis. Sofia Nicolaescu, Marcel Horobeţ, Ion Arcudeanu şi Gabriel Spahiu sunt protagoniştii acestei istorii inspirate de A. P. Cehov.

"Kowalski" (regia şi scenariul Andrei Creţulescu) pleacă de la o premisă cumva clasică - trei bărbaţi se întâlnesc într-un restaurant, la ceas de seară - şi ajunge la o concluzie pe cât de inevitabilă, pe atât de sângeroasă, într-un plan-secvenţă de 17 minute. Rolurile principale sunt interpretate de Andi Vasluianu, Şerban Pavlu şi Dorian Boguţă, cărora li se adaugă Rodica Lazăr, într-o apariţie specială.

"Să mori de dragoste rănită" (în regia Iuliei Rugină, pe un scenariu coscris cu Ana Agopian şi Oana Răsuceanu), este o poveste suprarealistă despre dragoste şi moarte, cu Adina Şteţcu, Paul Radu, Dragoş Sora şi Eugen Matei Lumezianu în distribuţie. Câştigător al premiului pentru cel mai bun scurtmetraj românesc la TIFF 2014, filmul beneficiază de prezenţa, într-o ipostază cu totul neaşteptată, a Angelei Similea.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici