Filmul românesc în 2011 - Dragoste, bune intenţii şi mai puţine premii

Filmul românesc a cunoscut, în 2011, o maturizare a stilurilor - marcată de lungmetrajul de animaţie, "Crulic" de Anca Damian, şi de comedia romantică "Bună! Ce faci?" de Alex Maftei-, însă numărul premiilor a scăzut, excepţie făcând "Din dragoste cu cele mai bune intenţii", premiat la Locarno.

Urmărește
362 afișări
Imaginea articolului Filmul românesc în 2011 - Dragoste, bune intenţii şi mai puţine premii

Filmul românesc în 2011 - Dragoste, bune intenţii şi mai puţine premii (Imagine: Adrian Paduretu/Mediafax Foto)

Chiar dacă 2011 nu a fost cel mai darnic în materie de premii pentru cinematografia românească, obişnuită să fie răsfăţată la cele mai mari festivaluri de profil din lume, acest an a adus pe marile ecrane proiecte interesante: documentarul-animaţie "Crulic", prezenţa lui Bogdan Dumitrache într-un rol principal de excepţie (Alex din "Din dragoste cu cele mai bune intenţii") şi revenirea lui Vlad Ivanov pe marele ecrane ("Principii de viaţă").

Singurul film românesc care a reprezentat România în selecţia oficială de la Festivalul de la Cannes a fost "Loverboy", al lui Cătălin Mitulescu. Dacă, în urmă cu un an cuplul George Piştereanu - Ada Condeescu păşea pe covorul roşu de la Berlinală, ca protagonişti în "Eu când vreau să fluier, fluier" de Florin Şerban, de data aceasta aceiaşi tineri au fost prezenţi în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes, ca interpreţi ai lui Veli şi Luca.

O dramă care aduce în prim-plan şi probleme sociale, precum traficul de fiinţe umane, "Loverboy" a plecat de la Cannes fără premii, dar cu speranţe la un loc în fruntea box office-ului românesc.

Filmul, care spune povestea lui Luca, un băiat care convinge fetele să se îndrăgostească de el şi, astfel, să ajungă să se prostitueze, s-a clasat, la finalul anului, pe locul al treilea, în box office-ul autohton, cu 12.042 de spectatori, şi în urma filmelor "Naşa" de Virgil Nicolaescu şi Jesus del Cerro (26.765 de spectatori) şi "Ursul" de Dan Chişu (12.675 spectatori), potrivit datelor furnizate de Asociaţia Film România, disponibile până la data de 9 decembrie 2011.

Produs de Alma Sârbu pentru MediaPro Pictures, filmul "Naşa/ The Godmother" reprezintă cea de-a treia colaborare a actorului Dragoş Bucur cu Jesus del Cerro, regizor al cărui stil l-a admirat întotdeauna. În comedia "Naşa", Dragoş Bucur este Radu Prodan - un respectat finanţist român căsătorit cu Jennifer (Whitney Anderson), cu care are un băiat de 10 ani, extrem de inteligent, David (Ştefan Iancu). Într-o bună zi, în timpul unui botez la care Jennifer participă în calitate de naşă, poliţia năvăleşte în biserică şi îl arestează pe soţul ei. Cu această ocazie, Jennifer află că "respectabila" afacere a lui Radu constă de fapt în spălare de bani pentru un temut mafiot local, Spânu - The Madfather (Alex Velea). În acest fel, Jennifer se trezeşte prinsă într-o poveste cu mafioţi adevăraţi, cum nu văzuse până atunci decât în filme.

Pe de altă parte, "Ursul" este un road-movie plasat în România anilor '90. Noul director al Circului de Stat încearcă să rezolve problemele financiare ale instituţiei prin vânzarea singurului urs - bătrân şi pe moarte - unui vânător german. Însă, mânaţi de pasiunea pentru meserie şi de dragostea pentru urs, artiştii circului se împotrivesc directorului şi îl urmăresc pe acesta până în locul unde urma să aibă loc tranzacţia.

Coloana sonoră a filmului este semnată de Goran Bregović. Cunoscutul muzician a mărturisit, de altfel, că "Ursul" este prima comedie la care a lucrat, el fiind cunoscut pentru muzica filmelor regizorului sârb Emir Kusturica ("Vremea ţiganilor", "Arizona Dream", "Underground").

Filmul românesc care a obţinut premii importante, la nivel internaţional, a fost "Din dragoste, cu cele mai bune intenţii" de Adrian Sitaru. Inspirat din experienţa personală a autorului, "Din dragoste cu cele mai bune intenţii" îl aduce în prim-plan pe actorul Bogdan Dumitrache, care joacă rolul lui Alex, un tânăr care intră într-un carusel al temerilor şi maniei controlului atunci când mama lui suferă un accident vascular cerebral şi toată viaţa sa capătă o altă turnură.

"Din dragoste cu cele mai bune intenţii" a primit premiul pentru cea mai bună regie şi pentru cel mai bun actor în rol principal, în august, la Festivalul Internaţional de Film de la Locarno.

La acelaşi festival, "Crulic- drumul spre dincolo" de Anca Damian a primit o menţiune specială. "Crulic" este, de altfel, un pariu câştigat al autoarei care a muncit ani de zile pentru a spune povestea lui Claudiu Crulic, românul care a murit într-o închisoare din Polonia, după ce a ţinut greva foamei, pentru a-şi demonstra nevinovăţia. Apelând la animaţie pentru a crea efectul dorit, Anca Damian a fost, astfel, un pionier al noii cinematografii: a realizat primul lungmetraj de animaţie românesc din ultimii 20 de ani. "Crulic" a deschis şi Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est din toamnă, organizat la Bucureşti, şi, în premieră, şi la Chişinău.

Un film care a intrat pe o nişă prea puţin exploatată în cinematografia românească nouă a fost "Bună! Ce faci?" de Alexandru Maftei. Inventivă, amuzantă şi plină de tandreţe, comedia romantică "Bună! Ce faci?" este povestea a doi soţi care, după 20 de ani de căsnicie, nu mai simt nicio atracţie unul faţă de celălalt. Fiecare dintre ei îşi caută iubirea în altă parte şi, după câteva nopţi de chat nebun, amândoi sunt convinşi că şi-au găsit amantul perfect pe net. Atracţia pentru iubitul virtual este tulburată de sentimentul de vinovăţie, însă niciunul nu bănuieşte că partenerul de care s-a îndrăgostit pe internet nu e deloc un necunoscut. Chiar dacă este deosebit de libertin în propriile relaţii sexuale, băiatul lor de 17 ani este mai mult decât intrigat când descoperă idila părinţilor lui.

O altă dramă de familie care a fost prezentată pe marile ecrane româneşti, în 2011, a fost "Principii de viaţă" de Constantin Popescu. De la "Portretul luptătorului la tinereţe", Popescu a trecut la povestea lui Velicanu (Vlad Ivanov), un bărbat de vârstă mijlocie, care încearcă să se împartă între cele două familii ale sale, încercând să le ofere acestora cele mai bune condiţii materiale. Efortul său are însă un preţ mare: se îndepărtează de cei dragi.

După ce au circulat prin festivaluri, filmele "Periferic" de Bogdan Apetri şi "Aurora" de Cristi Puiu au intrat şi în cinematografele româneşti, unde s-au clasat pe locurile cinci, respectiv şase, în topul încasărilor în filmul românesc în 2011. "Periferic" a avut încasări de 24.695 de lei şi a avut 4.360 de spectatori, iar "Aurora" a obţinut încasări de 19.752 de lei şi a avut 4.159 de spectatori, potrivit datelor furnizate de Asociaţia Film România, disponibile până la data de 9 decembrie 2011.

O dramă cu accente de thriller, lungmetrajul de debut al lui Bogdan Apetri, un regizor şcolit la Columbia University din New York, are la bază o povestire scrisă de Cristian Mungiu şi Ioana Uricaru şi dezvoltată într-un scenariu de Tudor Voican şi Bogdan George Apetri. Actriţa Ana Ularu construieşte un rol dificil, al unei deţinute care iese din închisoare pentru o zi şi încearcă, în acest răstimp, să-şi pună viaţa în ordine. În cele 24 de ore cât primeşte învoire pentru a merge la înmormântarea mamei sale, Matilda plănuieşte să-şi ia fiul şi să fugă împreună din ţară. Înainte de a ajunge însă la copilul pe care l-a lăsat în urmă, ea trebuie să se confrunte cu trecutul ei dureros, cu familia care a respins-o şi cu fostul ei iubit. Lupta pentru o viaţă mai bună îi aminteşte că libertatea poate atârna de o simplă alegere.

Pe de altă parte, "Aurora", filmul în care Cristi Puiu este şi actor, spune povestea lui Viorel, un bărbat proaspăt divorţat care ajunge să fie criminal. Pelicula a fost prezentată în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes, anul trecut.

Anul 2012 se anunţă şi mai interesant pentru cinematografia românească, mai ales în urma anunţării rezultatelor de la primul concurs organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei anul acesta. Printre câştigători se numără Cristian Mungiu, cu proiectul "Provizoriu", Corneliu Porumboiu, cu "Un interval de 9 minute", şi Cristi Puiu, cu "La Conac". Având în vedere că aceştia trei au fost mereu staruri la Festivalul de Film de la Cannes, ediţiile din anii următori ai evenimentului de pe Croazetă ar putea include cel puţin una dintre aceste producţii. Cinematografia românească va fi reprezentată, de asemenea, anul viitor, de actriţa Ana Ularu, în secţiunea "Shooting Stars" de la Berlinală.

(Material realizat de Oana Ghita, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici