FOCUS: Internetul a continuat să evolueze pe piaţa autohtonă, chiar şi în an de criză

Internetul şi posibilităţile oferite de acesta utilizatorilor şi advertiserilor au făcut ca acest mediu să aibă o evoluţie bună pe piaţa autohtonă chiar şi în an de criză, atrăgând venituri de 25,5 milioane de lei în primul semestru al lui 2009.

Urmărește
29 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Internetul a continuat să evolueze pe piaţa autohtonă, chiar şi în an de criză

Internetul a continuat să evolueze pe piaţa autohtonă, chiar şi în an de criză (Imagine: Mediafax Foto)

Astfel, potrivit studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), realizat de IAB România şi PricewaterhouseCoopers (PwC), piaţa de publicitate online din România a generat circa 25,5 milioane de lei în primul semestru din 2009, în scădere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Studiul a fost realizat prin agregarea cifrelor de vânzări directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu, regii şi publisheri independenţi.

Studiul, care acoperă primul semestru al anului, menţionează că sectoare în care a scăzut volumul investiţiilor au fost cel financiar-bancar şi cel auto, în timp ce creşteri s-au înregistrat pentru companiile din telecom (+75% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008).

În 2008, piaţa de publicitate online autohtonă a înregistrat o creştere de 70% comparativ cu anul anterior, la 72,5 milioane de lei de la 42,6 milioane de lei.

Şi Media Fact Book 2009, studiu dat publicităţii de Initiative în octombrie, face referire la o scădere a investiţiilor în publicitatea online, de 15-20% în 2009, după creşterea spectaculoasă din 2008.

"Pe segmentul internet media, scăderea înregistrată în 2009 poate fi recuperată uşor. În anii trecuţi, multe categorii de advertiseri, precum cei din segmentul FMCG, au început să se promoveze agresiv pe internet, în momentul în care a început criza, aceştia s-au retras. Chiar dacă lucrurile nu s-au mişcat conform aşteptărilor în 2009, new media rămâne revelaţia deceniului în publicitate. Să nu uităm că în 2008 piaţa online din România a înregistrat o creştere spectaculoasă, de 70%. După convulsiile crizei, piaţa se va reîntoarce cu şi mai mare avânt către digital", a spus, în octombrie, Octavian Popescu, Managing Director Initiative.

Potrivit Media Fact Book, veniturile din publicitatea online în prima jumătate a lui 2009 au fost cel mai puţin afectate de criză, comparativ cu alte medii. Tot în 2009, studiul previzionează o creştere a internetului sub raportul ponderei în mixul de marketing, de la 3% la 4%.

Studiul Initiative estimează şi că, în 2009, publicitatea online va atrage 13 milioane de euro, în scădere de la 16 milioane de euro în 2008.

Lucian Despoiu, General Manager Kondiment, declara într-un interviu acordat MEDIAFAX că reducerile de bugete şi criza economică din 2009 au determinat o maturizare a pieţei online din România, mediul fiind mai utilizat de advertiseri pentru că este mai eficient. El a apreciat, la momentul respectiv, că valoarea pieţei online, de internet şi search autohtonă, va fi mai mare în 2009 comparativ cu 2008, în condiţiile în care componenta de search a înregistrat o creştere clară anul acesta. Ca tendinţă, Despoiu a remarcat o creştere a bugetelor de e-mail marketing în 2009.

Înainte de ediţia de anul acesta a Internetics, Alin Zăinescu, care a lansat Status Pimp - serviciu de publicitate prin intermediul status-urilor de Messenger -, aprecia că piaţa online este similară cu cea de publicitate "clasică" din urmă cu 12-15 ani - bugete mici, companii fără experienţă şi puţini specialişti - , fiind însă în creştere şi reprezentând un mediu indispensabil brandurilor.

Tot în 2009, Trilulilu, platformă românească de partajare de fişiere audio şi video, şi-a lansat propria platformă de publicitate video online, în sistem de plată CPC (cost per click). Dezvoltată in-house de Trilulilu, ea permite crearea de reclame afişate ulterior în interiorul clipurilor video de pe Trilulilu.ro.

"Este adevărat că, în România, publicitatea în clipurile video pe Internet este abia la început de drum, dar suntem încrezători că sistemul realizat de noi va reprezenta o alternativă eficientă de a investi în publicitatea pe Internet. Posibilităţile de targetare sunt exacte, iar sistemul este unul intuitiv, ajutând advertiserii să obţină rezultate foarte bune în campaniile lor", a precizat Sergiu Biriş, directorul general al Trilulilu, în momentul lansării platformei de publicitate video online.

Publicitatea online a însemnat, în 2009, şi multă promovare pe bloguri şi în social media. Astfel, nu au lipsit campaniile derulate integral prin intermediul blogurilor şi nici cele care au avut ca mediu principal de comunicare reţelele de socializare. Multiplicarea campaniilor derulate în social media a fost cu siguranţă determinată de creşterea înregistrată, în România, de reţelele de socializare.

Numai în ceea ce priveşte Facebook, reţeaua a suscitat interesul utilizatorilor români, care şi-au făcut circa 450.000 de conturi pe această platformă. Acest interes al publicului pentru Facebook i-a adus pe platformă şi pe advertiseri, reprezentaţi de mai multe agenţii specializate.

Nici Hi5 nu e ignorat de advertiseri, în condiţiile în care numărul celor care se promovează pe această platformă a crescut cu 33%, ceea ce a determinat ARBOinteractive să lanseze ARBOsocial, un departament specializat în comunicarea pe social media. Potrivit responsabililor ARBOsocial, principalele categorii de clienţi care aleg să comunice ofertele comerciale pe hi5 sunt băncile, telecom, auto, FMCG şi publicaţiile online.

"Reţelele de socializare sunt, în acest moment, un fenomen extraordinar, care a depăşit stadiul de trend şi a devenit o parte din viaţa de zi cu zi a oamenilor, atât la nivel internaţional, cât şi în România. Considerând că eficienţa în comunicare este produsul unor metode diferite de cele tradiţionale, pe care utilizatorii să le vadă ca «prietenoase», neintrusive şi adecvate contextului, aceste medii dau advertiserilor oportunitatea de a fi primii care să-şi promoveze brandurile pe un canal nesaturat de publicitate", a spus Călin Rotăruş, Managing Director ARBOinteractive.

Un exemplu de campanie derulată în social media a fost cea pentru Germanos realizată de New Media şi Standout, care a inclus un widget social personalizabil în funcţie de preferinţele utilizatorilor. Blogurile care au fost utilizate în campanie pentru maximizarea expunerii au fost zoso.ro, arhiblog.ro, visurat.ro, piticu.ro, fulgerica.com şi criserb.com.

În august, IAB România anunţa că va lansa un cod de conduită pentru piaţa românească de internet şi o marcă de încredere efectivă care va certifica respectarea acestuia, în cadrul unui proiect de autoreglementare a industriei româneşti de internet. Codul a fost lansat în 22 octombrie.

Pe piaţa online, efectele crizei au fost ilustrate cel mai bine de intrarea în insolvenţă a regiei de publicitate Boom Advertising, ca urmare a unei decizii a Tribunalului Municipiului Bucureşti.

Material de Cristina Blanaru, cristina.blanaru@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici