FOCUS ZD: Cronica bărbaţilor urbani – Machosexualul, un produs al crizei

Publicat: 16 08. 2016, 06:00
Actualizat: 30 03. 2020, 23:45

Trei decenii mai târziu (prima atestare în 1959) apărea şi adjectivul, cu sens peiorativ („caracterizat printr-o virilitate ostentativă, agresivă, dominatoare şi dispreţuitoare”). Pasul următor a fost redenumirea substantivului în funcţie de adjectiv: „bărbat cu asemenea caracteristici”. Cum să nu facă din el, mai întâi feministele şi, mai apoi, homosexualii, un cal de bătaie…?

Pe la noi, dacă e să ne luăm după ziare, un macho nu e chiar de lepădat: „Pentru relaţiile trecătoare, femeile sunt atrase de bărbaţii macho – tipul de erou romantic, dominant şi îndrăzneţ”. Dar… pentru relaţiile mai durabile, de prietenie, pretenţiile cresc: „Ce sens are să ai un prieten macho, care să nu poată întreţine o discuţie măcar decentă, dacă nu filosofică?” (Clubul liceenilor 1 / 98 p. 47). Inhibaţi de pretenţiile adolescentine, nu îndrăznim să mergem mai departe, să vedem cum ar trebui să fie un macho ca să-l iei pe viaţă…

Iată însă că a venit criza peste noi şi ne-a băgat (din nou cu ajutorul creativilor şi al experţilor în tendinţe) minţile-n cap, coborându-ne cu picioarele pe pământ (lucru mai greu de priceput: dacă ne-au venit minţile înapoi ar trebui să avem capul mai greu, or noi revenim pe picioare, de parcă minţile acolo s-ar fi dus…).

În primăvara anului 2009, lanţul britanic de magazine John Lewis identificase o posibilă soluţie a crizei: renunţarea la modelul risipitorului metrosexual şi repunerea în drepturi a masculului luptător, puternic şi protector. Jeremy Baker, expert în probleme de tendinţe de consum la London Metropolitan University a fost însărcinat să definească noul model de bărbat, machosexualul

Textul integral al acestui articol este disponibil la adresa:

http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/barbati-urbani-iv-machosexualul-un-produs-al-crizei-de-alexandru-ciolan-9379714