Fondul cinematografic al CNC a avut o valoare totală de 31 de milioane de lei în 2010

Fondul cinematografic, principala sursă de finanţare a filmelor româneşti, prin Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), a ajuns anul trecut la valoarea de 31 de milioane de lei, scăzând cu 1 milion de lei faţă de 2009, în condiţiile în care nu au existat sume alocate de la bugetul de stat.

Urmărește
49 afișări

În 2010, Fondul cinematografic s-a constituit numai din venituri proprii, în valoare totală de 31 de milioane de lei, potrivit Anuarului statistic al CNC.

Astfel, se constată o scădere cu 1 milion de lei a Fondului cinematografic faţă de 2009, când acesta însuma 32 de milioane de lei. De altfel, anul trecut a continuat scăderea valorii Fondului cinematografic, în ton cu situaţia din 2009, când fusese înregistrată prima scădere a Fondului cinematografic din ultimii cinci ani.

În schimb, în perioada 2006 - 2008, evoluţia valorii Fondului cinematografic a fost una pozitivă, de la 35,8 milioane lei (în 2006), 40 de milioane de lei (în 2007), culminând cu 44 de milioane de lei (în 2008).

Scăderea valorii Fondului Cinematografic în ultimii doi ani este cauzată de anularea contribuţiei provenite din jocurile de noroc, dar şi de reducerea contribuţiilor din publicitatea TV. Directorul Centrului Naţional al Cinematografiei, Eugen Şerbănescu, a declarat pentru MEDIAFAX, la sfârşitul lui 2009, că Fondul cinematografic administrat de CNC ar putea fi redus cu 40% în 2010, din cauza anulării contribuţiei provenite din jocurile de noroc, dar şi a reducerii contribuţiilor din publicitatea TV.

El a atras atenţia că, în 2009, contribuţia de 4% din profitul organizatorilor de jocuri de noroc, care reprezenta circa 20% din Fondul cinematografic, a fost anulată prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/ 2009. Eugen Şerbănescu a mai spus că se aşteaptă ca în 2010, pe lângă această reducere cu 20%, Fondul cinematografic să se diminueze cu încă 10 - 20%, din cauza scăderii veniturilor din publicitate ale televiziunilor, ale căror contribuţii acoperă anual cea mai mare parte a fondului.

Potrivit lui Şerbănescu, în proporţie de 53% fondul este acoperit de 4% din contravaloarea minutelor de publicite contractate de posturile publice şi private. Totodată, 3% din preţul de vânzare şi închiriere de filme pe casete video, DVD-uri şi orice alt suport reprezintă 1,5% din fond, 4% din încasările obţinute prin vânzarea biletelor în sălile de cinema - 5,7% din fond, 15% din veniturile proprii realizate din publicitate de Televiziunea Română acoperă 4%, iar 1% din veniturile operatorilor economici pentru retransmisia prin cablu, prin satelit şi pentru retransmisia digitală a emisiunilor de televiziune constituie 15% din Fondul cinematografic.

Fondul cinematografic este administrat de Centrul Naţional al Cinematografiei, rolul său principal fiind de finanţare a proiectelor cinematografice câştigătoare ale concursurilor anuale organizate de CNC.

Potrivit aceluiaşi Anuar statistic al CNC, în 2010 au fost realizate 19 filme de ficţiune de lungmetraj, dintre care 8 cu sprijin de la Fondul cinematografic, respectiv "Eu când vreau să fluier, fluier" de Florin Şerban, "Poker" de Sergiu Nicolaescu, "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean, "Oul de cuc (Hanta)" de Ioan Cărmăzan, "Naşa" de Virgil Nicolaescu şi Jesus del Cerro, "Bună, ce faci?" de Alexandru Maftei, "Mănuşile roşii" de Radu Gabrea, "Viaţa mea sexuală" de Cornel George Popa.

Totodată, CNC a contribuit financiar la realizarea unor filme de lungmetraj de ficţiune realizate în coproducţie: "Caravana cinematografică" de Titus Muntean, "Felicia înainte de toate" de Răzvan Rădulescu/ Melissa de Raaf, "Nuntă în Basarabia" de Napoleon Helmis, "Morgen" de Marian Crişan, "Medalia de onoare" de Peter Călin Netzer, "Aurora" de Cristi Puiu.

Acestora li s-au adăugat 21 de filme de scurtmetraj, documentare şi animaţie, realizate anul trecut, dintre care 17 cu sprijin financiar de la CNC.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici