GfK România şi Mediaresearch au contestat licitaţia pentru alegerea furnizorului audienţelor TV

GfK România şi Mediaresearch au contestat licitaţia pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV în perioada 2012-2015, al cărei câştigător, anunţat în ianuarie, este Kantar Media Audiences, a declarat pentru MEDIAFAX Lucia Antal, preşedintele ARMA.

Urmărește
27 afișări

Cele două companii care au participat la licitaţie au depus contestaţiile, săptămâna trecută, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), care a trimis notificările de contestaţie şi contestaţiile la Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA) şi Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).

Lucia Antal, preşedintele ARMA, a declarat, pentru MEDIAFAX, că GfK România şi Mediaresearch reclamă faptul că nu s-ar fi respectat procedurile de licitaţie publică prevăzute în Legea achiziţiilor publice (Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006). "Ei (GfK România şi Mediaresearch, n.r.), în momentul în care au acceptat să participe la licitaţie, au primit caietul de sarcini, procedura de selecţie şi modalitatea de notare", a explicat Lucia Antal, precizând că ARMA a trimis deja un răspuns la CNSC.

Compania Kantar Media Audiences a fost desemnată câştigătoare la licitaţia organizată pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV (SNMATV), urmând să asigure măsurarea audienţelor TV în perioada 2012 - 2015, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, pe 17 ianuarie, de ARMA şi CNA.

GfK România, care asigură în prezent măsurarea audienţelor TV, contestă însă "nerespectarea transparenţei procesului decizional", reclamând faptul că "CNA, ca instituţie publică şi coparticipant în procesul de selecţie a câştigătorului SNMATV, trebuia, dimpotrivă, să fie garantul unei transparenţe absolute". "Despre ce fel de transparenţă trebuie să vorbim în condiţiile în care mecanismul licitaţiei nu prevede niciun mecanism de atac, nicio eventuală posibilitate de contestare a deciziilor?", spun reprezentanţii companiei într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Totodată, GfK România se consideră dezavantajată deoarece, după depunerea ofertei tehnice pentru licitaţie, COMPAR i-a cerut o altă ofertă, pentru panel nou, deşi acest lucru nu era prevăzut în caietul de sarcini, se mai arată în comunicat. "Mai mult decât atât, ni s-a cerut doar o ofertă financiară, nu şi una tehnică. Apreciem că acest demers a fost făcut special cu scopul de a forţa GfK să ofere un preţ mai mare, lucru care să ne defavorizeze în acest proces", adaugă reprezentanţii companiei.

Totodată, Mediaresearch a declarat, într-un comunicat remis, marţi, MEDIAFAX, că a depus pe 27 ianuarie o contestaţie împotriva Procedurii de Licitaţie pentru alegerea furnizorului exclusiv al SNMATV pentru perioada 2012 - 2015.

Potrivit comunicatului, Mediaresearch contestă lipsa transparenţei cu privire la documentaţia de atribuire (nu a cuprins informaţii detaliate şi complete privind criteriile de atribuire aplicate pentru stabilirea ofertei câştigătoare), inexistenţa unui sistem de factori de evaluare, lipsa unor explicaţii referitoare la motivele concrete care au stat la baza respingerii ofertei, detalierea caracteristicilor şi avantajele relative ale ofertei/ ofertelor câştigătoare în raport cu oferta Mediaresearch, necomunicarea termenului limită până la care se poate depune contestaţie de către firmele declarate necâştigătoare.

Andi Dumitrescu, directorul general GfK România, care asigură în prezent măsurarea audienţelor TV, a transmis, de altfel, imediat după anunţul rezultatului licitaţiei, într-un comunicat din 17 ianuarie, că este "surprins" de decizia ARMA de a schimba furnizorul audienţelor TV, precizând că lipsa de continuitate poate duce la "modificări dramatice ale ratingurilor".

"Am aflat din presă că o altă companie este câştigătoarea licitaţiei pentru furnizarea serviciului naţional de măsurare a audienţelor TV. Suntem surprinşi de decizia ARMA de a schimba furnizorul. Lipsa oricăror discuţii între forul naţional de supervizare şi control al sistemului de măsurare a audienţelor TV şi furnizorul curent al acestui serviciu reprezintă o situaţie unică în oricare dintre ţările membre ale Uniunii Europene. În toate aceste ţări, forul naţional este interesat de acurateţea datelor şi continuitatea serviciului. Continuitatea serviciului asigură stabilitatea datelor, în timp ce schimbarea furnizorului poate duce, în unele situaţii, la modificări dramatice ale ratingurilor", a spus atunci Andi Dumitrescu.

În aprilie 2010, CNA a transmis printr-un comunicat de presă că societăţile de măsurare a audienţelor AGB Nielsen Media Research, GfK Romania, Kantar Media (TNS UK), Mediametrie şi Mediaresearch au fost invitate să participe la licitaţia pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV.

Procedura de licitaţie pentru desemnarea companiei care va măsura audienţele TV în perioada 2012 - 2015 a fost iniţiată la începutul lunii mai 2010.

Kantar Media Audiences, compania care va măsura audienţele TV în perioada 2012 - 2015, a fost desemnată prin licitaţie, de Comisia Paritară (COMPAR), în conformitate cu art. 45, alin. 2 din Legea audiovizualului. Licitaţiile pentru desemnarea companiilor care măsoară audienţele TV sunt organizate din patru în patru ani. Kantar Media face parte din Kantar Group, divizia de cercetare de piaţă a grupului WPP. WPP a preluat compania de cercetare de piaţă TNS, în luna octombrie 2008, în cadrul unei tranzacţii în valoare de 2,14 miliarde de euro.

Din COMPAR au făcut parte cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, cinci reprezentanţi ai staţiilor TV şi cinci reprezentanţi ai agenţiilor de media/ publicitate, după cum anunţa CNA în 4 martie 2010. Cei cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului desemnaţi să facă parte din COMPAR au fost: Răsvan Popescu - preşedinte al CNA, Attila Szasz, Cristina Trepcea, Grigore Zanc şi Gelu Trandafir.

Din partea industriei de TV şi publicitate au fost membre în COMPAR companiile: PRO TV S.A., Societatea Română de Televiziune, TV Antena 1 S.A., SBS Broadcasting System, Realitatea Media, McCann Erickson, Zenith Media, Mediacom România, DBV Media House, Media Direction. De asemenea, la lucrările COMPAR au participat cu statut de observatori reprezentanţi ai Procter & Gamble, Coca-Cola, Unilever, Cosmote şi Ursus Breweries.

În prezent, audienţele TV sunt asigurate de GfK. Compania GfK a fost desemnată, pe 8 ianuarie 2007, câştigătoare a licitaţiei pentru măsurarea, în exclusivitate, a audienţei televiziunilor din România, în perioada 2008 - 2012. La respectiva licitaţie s-au mai înscris companiile Mediaresearch din Cehia şi TNS-AGB International, precedentul măsurător de audienţe. GfK a câştigat licitaţia cu o ofertă financiară în valoare de 7,9 milioane de euro valabilă pentru cei patru ani pe care a fost încheiat contractul.

CNA nu a comentat contestaţiile depuse de GfK România şi Mediaresearch, în urma licitaţiei pentru alegerea furnizorului audienţelor TV.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici