International Advertising Association şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România cer modificarea OUG25/2013 pentru creşterea transparenţei în achiziţia de spaţiu publicitar

IAA România şi UAPR propun Parlamentului României adoptarea unui amendament la OUG 25/2013 de modificare a Legii audiovizualului, pentru eliminarea costurilor de complexitate suplimentare pe care le generează aplicarea actului normativ de modificare a legii, în forma sa actuală.

Urmărește
279 afișări
Imaginea articolului International Advertising Association şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România cer modificarea OUG25/2013 pentru creşterea transparenţei în achiziţia de spaţiu publicitar

International Advertising Association şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România cer modificarea OUG25/2013 pentru creşterea transparenţei în achiziţia de spaţiu publicitar (Imagine: Shutterstock)

Propunerea IAA România şi UAPR, cele mai importante asociaţii profesionale din industria de publicitate şi marketing, beneficiază şi de susţinerea Camerei de Comerţ Româno-Americane (AmCham), potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

International Advertising Association (IAA Romania) şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) au dat publicităţii o "Scrisoare deschisă" prin care propun ca beneficiarii finali ai publicităţii televizate să aibă posibilitatea de a achiziţiona spaţiu atât direct de la radiodifuzori, cât şi prin intermediari mandataţi, în mod total transparent al preţurilor aplicate de radiodifuzori.

Amendamentul propus include şi prevederea conform căreia "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă în numele fiecărui beneficiar final al publicităţii televizate şi transferat integral în mod transparent direct acestuia, dacă cumpărarea se face prin intermediari (sau conform contractului dintre intermediari şi beneficiarul final)".

IAA şi UAPR precizează în comunicat că, analizând prevederile OUG 25/2013 şi evaluând posibilele consecinţe, au constatat că aceasta aduce un plus de transparenţă financiară, însă cu un cost de complexitate care poate genera blocaje majore atât în funcţionarea pieţei de publicitate, cât şi la nivelul întregii economii.

"Propunerea de a amenda textul Ordonanţei de urgenţă 25/2013 vine în completarea interesului companiilor care activează în industria de marketing şi publicitate, pentru o transparenţă maximă a procesului de achiziţie de spaţiu publicitar. Este o propunere pe care am dorit să o avansăm încă de la începutul demersului legislativ şi pentru care am solicitat dezbatere publică înainte de adoptarea actului normativ", a declarat Radu Florescu, preşedintele Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR).

În opinia experţilor, adoptarea de către Parlament a amendamentului propus ar genera o transparenţă totală fiscală, o transparentizare a relaţiilor comerciale împreună cu menţinerea dreptului fiecărei companii de a-şi alege liber partenerii contractuali. În plus, adoptarea amendamentului creează posibilitatea de creştere a încasărilor bugetare din taxe şi impozite, prin menţinerea posibilităţii fiecărui jucător din piaţă de a face profit, în mod onest şi transparent, într-o piaţă funcţională şi aliniată principiilor economice corecte, se arată în acelaşi comunicat.

Companiile ce operează în industria de marketing şi publicitate, membri ai IAA România şi UAPR, alături de membri AmCham sunt investitori importanţi pentru economia României. Numai primii 20 de astfel de investitori au o cifră de afaceri cumulată de peste 6 miliarde de euro, sunt printre cei mai importanţi angajatori ai României şi cei mai importanţi contributori la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale, potrivit aceluiaşi comunicat.

UAPR este o organizaţie profesională fondată în anul 2000, care urmăreşte apărarea intereselor agenţiilor de publicitate, dezvoltarea şi profesionalizarea industriei de advertising şi ridicarea standardelor profesionale. În acest sens, UAPR reuneşte cele mai importante agenţii de publicitate şi de media de pe piaţa autohtonă de publicitate.

Asociaţia IAA a fost înfiinţată în 1993 cu scopul de a reprezenta industria publicitară din România şi reuneşte interesele a peste 120 de companii. IAA este o asociaţie profesională tripartită, un parteneriat strategic unic ce reuneşte şi apără interesele companiilor care activează în industria de marketing şi publicitate. Membrii IAA sunt companiile beneficiare de publicitate, agenţiile de publicitate şi mediile care o difuzează.

Plenul Camerei Deputaţilor a adoptat, pe 23 aprilie, cu 221 de voturi "pentru", 61 de voturi "împotrivă" şi 8 abţineri, Ordonanţa de Urgenţă 25/2013 privind modificarea Legii audiovizualului, în forma propusă de Executiv.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaţilor este prima Cameră sesizată, textul legislativ urmând să fie dezbătut de Senat.

Guvernul a modificat, prin Ordonanţă de Urgenţă, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, care "nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final".

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG), publicată pe 12 aprilie în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabileşte condiţiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia "orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate", iar orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de aceşti intermediari, vor fi "în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul".

"În scopul obţinerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ", se mai spune în Ordonanţă.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicităţii televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate".

De asemenea, Ordonanţa prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestaţie decât "cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanţă.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată şi completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltării economiei româneşti", în cadrul cărora se înscrie şi dezvoltarea pieţei audiovizuale din România, prin încurajarea producţiei locale de televiziune, a investiţiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă şi dezvoltarea de activităţi economice în beneficiul pieţei de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menţionat în OUG este combaterea "corupţiei manifestate la nivelul achiziţiei de spaţiulu publicitar media, precum şi necesitatea combaterii sistemelor netransparente şi anticoncurenţiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea staţiilor TV şi dreptul publicului la informaţii corecte şi de calitate".

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare "consecinţele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupţiei şi a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua şi s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurenţial corect şi respectarea dreptului publicului român la producţii audiovizuale de calitate".

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează "interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară şi de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată".

Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial la mai puţin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea acelaşi prevederi în cazul intermedierii achiziţiei de spaţiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România), de Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România şi de Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România).

Nemulţumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunţat iniţial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiţiei şi Finanţelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanţă toate referirile la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici