INTERVIU cu Cristian Comeagă: "Au confiscat Fondul cinematografic şi intenţionează acum să şi-l bage în buzunar"

Producătorul Cristian Comeagă declară pentru MEDIAFAX că a susţine exclusiv reforma promovată de ministerul Culturii, care acordă şansă doar filmelor cu potenţial de a obţine premii, "e ca şi cum industria vestimentară ar trebui să producă doar modelele marilor creatori".

Urmărește
1202 afișări
Imaginea articolului INTERVIU cu Cristian Comeagă: "Au confiscat Fondul cinematografic şi intenţionează acum să şi-l bage în buzunar"

Cristian Comeagă: "Au confiscat Fondul cinematografic şi intenţionează acum să şi-l bage în buzunar"

Patruzecişicinci de cineaşti, printre care şi producătorul Cristian Comeagă, au trimis Ministrului Culturii Corina Şuteu o scrisoare prin care solicită modificarea legislaţiei, astfel încât CNC să susţină şi realizarea unor filme care să satisfacă aşteptările majorităţii spectatorilor, având în vedere că filmele recente sunt "respinse sau ignorate" de public.

Semnatarii au solicitat "acordarea de şanse egale de a concura pentru obţinerea finanţării" tuturor, indiferent de palmares, iar concursul de proiecte să evalueze proiecte nu palmarese.

În interviul acordat agenţiei MEDIAFAX, Cristian Comeagă compară discriminarea anumitor proiecte de film, bazată pe potenţialul unui succes în cadrul unui festival, cu crearea exclusivă a modelelor marilor creatori de modă - în cazul industriei vestimentare.

De asemenea, acesta consideră sistemul actual al cinematografiei a dus la împământenirea ecuaţiei "film românesc = de evitat" şi a fost de părere că "ar fi frumos" să se realizeze filme actuale de tipul "Filantropica", "BD la munte şi la mare" sau "Asfalt Tango".

Prezentăm interviul acordat MEDIAFAX de Cristian Comeagă:

Reporter: V-aţi confruntat dumneavoastră sau alţi regizori/ producători cu o situaţie ca aceea pe care o descrieţi în scrisoare? Au existat proiecte respinse? Dacă da, ce filme şi ale căror regizori/ producători?

Cristian Comeagă: Mie mi-a fost respins proiectul unui musical având ca personaj principal un magnat american doborât de criza financiară, care vine în ţara strămoşilor săi pentru a o lua de la capăt, unui coleg i-a fost respins proiectul unui film despre Brâncoveanu chiar în anul Brâncoveanu, un film biografic Măria Tănase a fost respins de asemenea, o comedie romantică, bazată pe basmul "Frumoasa din pădurea adormită" mi-a fost respinsă tot mie şi mai sunt exemple despre care nu ştiu multe. Dar toate astea nu au nicio importanţă; groaznic e faptul că, de vreme ce asemnea proiecte nu ajung în festivaluri (asemenea genuri de film nu sunt pe agenda lor), nu pot aduna puncte în absurdul sistem de evaluare care funcţionează acum la CNC şi, prin urmare, nu pot obţine finanţare. În consecintă, asemenea proiecte nici nu se mai scriu, nici nu se mai propun, decât foarte rar, de către lunatici sau încăpăţânaţi fără leac, pentru că ar fi pierdere de vreme...

Reporter: Ce filme consideraţi că ar trebui promovate? Îmi puteţi oferi exemple (actuale sau modele din categoria celor mai vechi)?

Cristian Comeagă: Nu cred că ar trebui promovate anume filme, dar sunt convins că trebuie să fie asigurate condiţii şi şanse egale de a concura pentru obţinerea finanţării pentru toate genurile de film, inclusiv pentru acelea care nu pot ajunge în festivaluri pentru simplul fapt că festivalurile au alt domeniu de interes, aşa cum concursurile de pian nu sunt interesate de cântările la chitară. A susţine că doar filmele cu şanse de a obţine premii trebuie să fie finanţate e ca şi cum industria vestimentară ar trebui să producă doar modelele marilor creatori, sau ca şi cum industria auto ar produce doar maşini de Formula 1, pentru că acolo se câştigă gloria şi marile premii.

Exemple? Păi, n-ar fi frumos să vedem şi filme actuale de tipul "Toate pânzele sus", "Dacii", "Cu mâinile curate", "BD la munte şi la mare", "Fram, ursul polar" , sau, n-ar vrea spectatorii să mai poată vedea filme ca "Asfalt Tango", sau "Filantropica", sau "Restul e Tăcere", sau "Bună! Ce faci?". Chiar şi cel mai recent film al meu – "Cel ales", premiat în străinătate, sabotat în ţară şi "shareuit" pe sub mană – e un bun exemplu.

Reporter: Dintre principiile enumerate în scrisoare, care consideraţi că sunt cele mai importante şi care ar putea să modifice sistemul actual?

Cristian Comeagă: Toate sunt importante pentru că sunt doar cele fundamentale, cele fără de care nu se vor înzdrăveni producţia de film românesc, piaţa filmului autohton şi nici industria cinematografică. Noi putem demonstra cum ar schimba în bine aplicarea acestor principii şi măsuri situaţia actuală din filmul românesc.

Reporter: Consideraţi că sistemul actual se bazează pe succesul internaţional?

Cristian Comeagă: Părerea mea e că de succesul internaţional obţinut pană acum beneficiază aproape exclusiv cei care au câştigat premiile şi care, prin acestea, au capătă o autoritate publică pe care o exercită apoi în cele mai diverse domenii, chiar şi în jocul politic.

România, cea care a finanţat aceste succese, n-a beneficiat mai deloc; dimpotrivă, cred că ansamblul filmelor premiate a conturat pentru ţara noastră mai degrabă imaginea unei găuri negre, posibil irecuperabile. Pentru industria de film n-a însemnat decât o continuă decădere pe parcursul ultimului deceniu şi asta pentru că cineaştii premiaţi au ajuns să fie cam singurii care mai oferă de lucru şi, deci, cei care dictează. Pentru marele public a însemnat, din păcate împământenirea ecuaţiei "film românesc = de evitat".

Sincer, cred că sistemul actual este mai ales modul şmecher şi cinic prin care cei care şi-au asigurat relaţii privilegiate cu marile festivaluri, ca nişte excelenţi oameni de afaceri ce sunt, se folosesc de premii şi de emoţionante declaraţii despre primatul valorilor pentru a ascunde faptul că au confiscat, de fapt, Fondul cinematografic şi intenţionează acum să şi-l bage în buzunar .

Reporter: Ce anume au învăţat cineaştii cu palmares din cinematografia tradiţională românească ("veche")?

Cristian Comeagă: Dacă vă referiţi la unii din cei cu palmares de dată recentă, ei zic că n-au învăţat nimic. Şi cred că au dreptate.

Puteţi citi pe Mediafax scrisoarea manifest:

http://www.mediafax.ro/cultura-media/cristian-comeaga-radu-gabrea-ioan-carmazan-si-alti-45-cineasti-au-trimis-o-scrisoare-manifest-catre-ministrul-culturii-filmele-recente-sunt-respinse-sau-ignorate-15378067

 

 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici