interviu  Interviu cu Rareş Beşliu, un fotograf român care explorează viaţa sălbatică

Un fotograf român explorează pentru prima dată viaţa sălbatică prin prisma emoţiilor transmise de păsări şi animale. Este vorba despre Rareş Beşliu şi expoziţia „Emoţii”, un preview al albumului fotografic cu acelaşi nume, ce va fi lansat în primăvara anului viitor.

Urmărește
601 afișări
Imaginea articolului Interviu cu Rareş Beşliu, un fotograf român care explorează viaţa sălbatică

raresbesliu, Instagram

Expoziţia se desfăşoară în perioada 1-9 octombrie, iar vernisajul va avea loc pe 6 octombrie, ora 18:00, la Muzeul Naţional al Ţăranului Român. Mai multe detalii sunt aici: https://fb.me/e/5Sgqk1DEM

Expoziţia cuprinde 31 de fotografii ce ilustrează „wildlife-ul” din mai multe colţuri ale lumii - de la păsările din Delta Dunării şi ursul din Carpaţi, până la pufinii din Feroe, chirele din Islanda, flamingii din Cuba şi veveriţele din Canada. Deşi speciile fotografiate sunt atât de diverse, imaginile nu au rol documentar, ci au fost realizate într-un mod cât mai artistic şi gândite astfel încât să exprime cât mai multe stări.

Cum te asiguri, ca fotograf, că subiectul pe care vrei să-l fotografiezi arată aşa cum îţi doreşti?

R.B.: Cu răbdare, pentru că, în activitatea mea, durează foarte mult până când obţin ceea ce-mi doresc. Poate dura ore, dar şi zile în şir. Fiind un tip de fotografie unde e subiectul (animalul, pasărea) e mereu în mişcare, sunt nevoit să trag 20 de cadre într-o secundă. Asta înseamnă că ajung acasă cu mii de imagini asemănătoare şi sper ca măcar unul dintre ele să-mi transmită o emoţie, pe care să o transform ulterior într-o mică poveste. Dacă îl găsesc, atunci pot spune că am avut o zi bună.

Din punctul tău de vedere, ce reprezintă o fotografie bună?

R.B.: O fotografie bună înseamnă emoţie. Te face să te întrebi, să-i dai o interpretare, să-ţi imaginezi care e povestea din spatele ei. Să construieşti un film întreg plecând de la o simplă imagine. Evident, nu pot controla eu ceea ce transmite subiectul (suntem diferiţi şi simţim diferit), însă mă pot asigura că am un cadru cât mai simplu, cu un fundal care să pună personajul în valoare, fără crengi sau texturi aglomerate. Pot controla lumina, aşteptând cel mai bun moment al zilei: răsăritul, apusul sau oricând e înnorat ori plouă (doar asta ţine de mine).

Deoarece tehnicile şi echipamentele fotografice se schimbă rapid, este important să fii la curent cu noutăţile. Ce faci pentru a fi mereu în pas cu vremurile?

R.B.: În primul rând, primesc nonstop noutăţi şi oferte, atât în social media, cât şi pe mail. În schimb, pentru echipamentele profesionale, apar modele noi o dată la 2-3 ani. Evident, de fiecare dată când are loc o „revoluţie”, schimb şi eu aparatele. Însă, obiectivele pot fi folosite chiar şi zeci de ani, pentru că legile opticii nu se schimbă niciodată. Mai mult, în fotografia de wildlife, la fel de important este echipamentul de camuflaj pentru care, într-adevăr, apar modele noi la câteva luni. Spre exemplu, tocmai mi-am cumpărat un costum ce mă face invizibil pentru păsările din zona de şes şi câmpie - pur şi simplu, eu nu exist pentru ele, oricât m-aş mişca.

În prezent, aproape toată lumea are acces la dispozitive cu ajutorul cărora este posibil să realizeze fotografii. Care crezi că este diferenţa dintre un fotograf profesionist şi un turist sau oricare amator pentru care fotografia este doar un hobby?

R.B.: În fotografia de wildlife, acolo unde e nevoie să fii cât mai aproape de subiect, însă fără a-l deranja sau a te deconspira, telefonul mobil nu are ce căuta. Obiectivul pe care eu îl folosesc la păsări apropie subiectul de 10 ori - e ca şi cum ai privi printr-un binoclu 10X. Are 3 kilograme, focalizează extrem de rapid şi este foarte luminos. Un amator poate fotografia în acest domeniu, cât timp are multă răbdare şi dorinţa de a reuşi. La început nici nu îi trebuie neapărat un aparat profesional, pentru că e important ca mai întâi să capete experienţă şi să reuşească să se apropie cât mai mult de animale fără a fi observat. Apoi, după ce deprinde acest exerciţiu,un aparat performant îi va oferi mult mai multe oportunităţi şi-l va ajuta să obţină cadrele visate.

Care este obiectivul tău preferat?

R.B.: 600mm f4 - pentru păsări şi 400mm f2.8 - pentru animale terestre

Cine te-a influenţat cel mai mult? Există vreun alt fotograf pe care îl consideri un fel de model demn de urmat?

R.B.: Sunt mulţi fotografi foarte buni. În general, fotografii celebri au reuşit să se diferenţieze prin abordări unice, prin abordarea unor subiecte încă netratate sau nişate. Nu pot alege unul dintre ei, în schimb, pot spune că tot ce încerc să fac este să nu copiez pe nimeni şi să am un stil propriu de fotografie.

Ce este, în opinia ta, cel mai important aspect de luat în considerare atunci când fotografiezi animale?

R.B.: Este foarte important ca ele să nu-mi simtă prezenţa. Niciun fotograf nu-şi doreşte să le sperie ori să le deranjeze habitatul. De asta, e foarte important să le analizez înainte comportamentul, să citesc despre ele şi, când ne vedem, să fiu cât mai bine camuflat şi documentat.

Ce software de editare foloseşti de obicei?

R.B.: Photoshop - e cel mai complex program de editare, m-am obişnuit cu el şi am toate instrumentele de care aş putea avea vreodată nevoie.

În timpul liber, ce fel de fotografii îţi place să faci?

R.B.: În restul timpului încerc să mă deconectez şi să am o minte cât mai limpede, pentru că asta duce la creativitate şi mă ajută apoi în sălbăticie. Câteodată am chef să mai fac şi fotografie de peisaj, dar ori de câte ori am încercat asta, mi-a apărut o pasăre în cale şi toată atenţia mea a fost acolo.

 

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici