- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (31.05.2016, 16:33)
- Letitia Provian
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
INTERVIU - Dan Perjovschi: "În România, soclul costă mai mult decât bronzul de deasupra"
Artistul Dan Perjovschi vorbeşte într-un interviu acordat MEDIAFAX despre situaţia monumentelor din Bucureşti, sector care nu scapă nici el de corupţia sistemică românească, despre cine trebuie să stabilească criteriile valorice ale acestora, dar şi despre campania privind „Cuminţenia Pământului”.
Urmărește
1640 afișări
INTERVIU - Dan Perjovschi: "În România, soclul costă mai mult decât bronzul de deasupra"
Luni a fost dezvelit monumentul „Aripi”, amplasat în Piaţa Presei Libere şi semnat de sculptorul Mihai Buculei, ridicat în memoria luptătorilor din rezistenţă anticomunistă 1945-1989 din România şi Basarabia, pentru a omagia demnitatea celor care s-au jertfit în lupta împotriva comunismului. Evenimentul prilejuieşte o clipă de reflecţie asupra situaţiei monumentelor istorice şi a patrimoniului naţional, asupra fondurilor alocate acestui sector al culturii, asupra noţiunilor precum „valoare” artistică şi financiară, „semnificaţie”, „receptare”, dar şi asupra unor întrebări precum cine decide, cum şi de ce.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Descoperirea care sfidează înțelegerea noastră asupra Universului: Ce este „timpul negativ” în fizică
-
Şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor va fi luni, la ora 9.00. Va fi ales preşedintele Camerei
-
Scandalul taxelor. Trump ameninţă cu preluarea controlului asupra Canalului Panama
-
USR i-a transmis lui Klaus Iohannis că mandatul lui s-a încheiat. Elena Lasconi: PSD şi PNL nu au înţeles nimic din votul cetăţenilor
Desenatorul, ilustratorul, scriitorul şi jurnalistul Dan Perjovschi discută într-un interviu acordat MEDIAFAX subiecte sensibile pentru lumea artistică, dar şi pentru societatea românească: cine îi stabileşte românului monumentele de toate zilele, ce nereguli bugetare se ascund sub marmura, bronzul unor opere de valoare îndoielnică, declarând că are mai multă încredere în gusturile concentăţenilor decât „în gustul şi prieteniile artistice ale unui primar”.
Prezentăm interviul acordat MEDIAFAX de Dan Perjovschi:
Reporter: Cum stabilim valoarea monumentelor„ Aripi”, a „Ţepei” („Memorialul Renaşterii”) lui Ghilduş si ale sculpturilor lui Bolborea? O stabileşte Primăria sau o comisie specială? Cum ne trezim în spaţiul public cu astfel de opere? Sunt opere de artă sau justificări de buget? Cine judecă? Primăria sau comisia de cultură?
Dan Perjovschi: În mod normal şi valoarea în bani şi aia în glorie ar trebui stabilite de o comisie specială că monumentele nu sunt borduri să fie calculate la metru. În România unde soclul costă mai mult decît bronzul de deasupra, este evident că ceva nu-i în regulă. Pe de altă parte fiind vorba de spaţiu public şi publicul ar trebui să aibă ceva de spus. Nu ştiu cum... Şi chiar dacă cetăţenii sunt în principiu conservatori tot am mai multă încredere în ei decît în gustul şi prieteniile artistice ale unui primar.
Reporter: Ce tip de memorie a monumentelor istorice ar trebui să existe în spaţiul public românesc? Cine judecă, ochiul străinului sau cel al românului?
Dan Perjovschi: Ochiul românului. Numai că monumentele nu ar trebui să fie obligatoriu istorice şi dacă sunt nu e obligatoriu să fie figurativ de secolul 19 sau modernist început de secolul 20. Ar trebui să fie ale timpului în care se inaugurează. După aia orice monument bun sau prost cu spume va fi văzut şi cântărit de ochiul străinului. Ţeapa a intrat în peisaj şi în folclor şi uităm cât de slabă este...
Reporter: Sunteţi de acord cu acţiunea de subscripţie publică a guvernului prin care se solicită bani românilor pentru „Cuminţenia Pământului”? Vi se pare decent ca în România de astăzi guvernul să ceară aşa ceva?
Dan Perjovschi: Da, şi fac ce pot pentru asta. Nu e vorba de bani. Deşi şi aici în loc că BNR să cumpere lingouri de aur care fluctrează pe piaţă mai bine cumpărăm Brâncuşi a cărui valoare numai urcă. E vorba de un proiect comun (altul decât echipa naţională de fotbal). Punem banii noştri, e lucrarea noastră. Şi putem avea pretenţii. De exemplu eu vreau ca sculptura asta mică să schimbe toată expoziţia permanentă de la MNAR şi să lărgească partea de modern şi contemporan. Mi se pare amuzant să mă întrebaţi de “decentă” când e vorba de una din cele mai importante lucrări de artă ale secolulului 20 în ţară unde autostrăzile la suprapreţ alunecă la vale… sau nonvalori de milioane au 30 de metri înălţime...În ţara Palatului enorm şi oribil şi al catedralei enorme şi inutile n-ar fi mişto să ne unim pentru “piatra asta mică”?
Dan Perjovschi este un desenator, ilustrator, scriitor, jurnalist şi autor de performance român, născut în Sibiu, în 1961. A absolvit Liceul de Artă din Sibiu, în 1980. Între 1985-1990 a locuit la Oradea şi între 1990-2010 la Bucureşti.
Lucrările sale de artă reprezintă o combinaţie între desene, desene animate, artă brută şi graffiti şi se află temporar pe pereţii muzeelor sau altor spaţii contemporane din lume.
Perjovschi abordează teme sociale de actualitate în operele sale şi a avut un rol important în cultura românească, fiind ilustrator şi autor de articole pentru Revista 22 din Bucureşti. Acesta a expus la principalele muzee şi centre de artă contemporane mondiale Moma New York, Tate Modern Londra, Centre Pompidou Paris, MACBA Barcelona, Muzeul Ludwig Cologne, Muzeul Vanabbe din Eindhoven, Moderna Museet Stockholm, Kiasma Helsinki, Moderna Galerija Ljubljana, Lenbachaus Munchen, Kunsthalle Basel şi au participat la numeroase bienale şi trienale de arta internaţionale Veneţia, Sidney, Sao Paolo, Istanbul, Lyon, Moscova, Jakarta, Aichi, Incheon, Paris, de fiecare dată promovând oraşul Sibiu la cel mai înalt nivel.
Din 2010 şi-a mutat atelierul artistic la Sibiu, într-o clădire care ţine loc de depozit, de bibliotecă şi de locuinţă şi care găzduieşte şi proiectele soţiei sale, Lia Perjovschi. de cercetare şi educaţie artistică ”Arhiva de artă contemporană şi Muzeul cunoaşterii”.
Dan Perjovschi participă anual la aproximativ 30 de expoziţii personale sau de grup, workshopuri, conferinţe şi simpozioane.
Citește pe alephnews.ro: Meta este dat în judecată pentru „traumatizarea pe viață” a moderatorilor Facebook din Kenya. Peste 140 de angajați sunt diagnosticați cu PTSD
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Jennifer Lopez dezvăluie „dificultățile” pe care le întâmpină ca părinte care are gemeni: „Vrei să dai tot ce ai mai bun pentru ei. Vrei să îi ridici”
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Cum reuşeşte o companie din România să facă zeci de milioane de euro dintr-o resursă pe care mulţi oameni din ţara noastră o ignoră şi care sunt planurile acesteia pentru viitor
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Nicoleta Luciu, probleme cu greutatea. A ajuns de nerecunoscut. Cum arată acum, la 25 de ani după ce a câștigat Miss România
CANCAN.RO
Care este cea mai sănătoasă sare din comerț, potrivit lui Dragoș Pătraru. Majoritatea bucătarilor din Vest o folosesc
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe