- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (25.07.2016, 17:07)
- Eugen Istodor
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
INTERVIU Regizorul Alexandru Solomon, despre "Reprezentările memoriei în filmul documentar"
Regizorul de filme documentare Alexandru Solomon, autorul cărţii "Reprezentări ale memoriei in filmul documentar", lansat în acest an, vorbeşte într-un interviu pentru MEDIAFAX despre memorie ca instrument esenţial în construcţia unui film documentar, dar şi despre documentar ca depozitar al memoriei.
Urmărește
323 afișări
INTERVIU Regizorul Alexandru Solomon, despre "Reprezentările memoriei în filmul documentar" (Imagine Shutterstock)
Mediafax: Eşti om de imagine, cum a mers cu scrisul?
Alexandru Solomon: Sunt om de imagine, dar în ultimii zece-cincisprezece ani a trebuit să scriu zeci şi sute de pagini ca să precizez cum vor fi filmele pe care voiam să le fac şi să obţin finanţare. Facerea de imagine presupune din ce în ce mai mult scris, iar în cazul documentarelor ăsta e un paradox destul de mare, pentru că ţi se cere să prevezi cum vor arăta filmele tale, adică să fii un fel de prezicătoare a hazardului. Cu scrisul tezei care a devenit carte a mers bine, aveam nevoie să revăd puţin felul în care am învăţat să văd şi să fac filme. A durat aproape patru ani, dar a fost pasionant.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: N-avem pe cine alege Președinte pe 24 noiembrie, dar du-te la vot și pune ștampila pe alb, pe niciunul! E singura formă să le arăți că exiști
-
Adrian Sârbu: N-avem pe cine alege Preşedinte pe 24 noiembrie, dar du-te la vot şi pune ştampila pe alb, pe niciunul! E singura formă să le arăţi că exişti
-
Istoria alegerilor prezidenţiale din România: de la căderea comunismului la democraţia europeană
-
Alegeri prezidenţiale 2024, primul tur. Unde se pune ştampila şi cum arată buletinul de vot
Mediafax: Memoria. În câte feluri îşi poate aminti trecutul filmul documentar?
Alexandru Solomon: Teza tezei mele este că - în documentar - memoria e o unealtă specifică, care intră în acţiune în toate fazele realizării unui film. Un soi de instrument de care te foloseşti ca să verifici cum ţi se înfăţişează o anume porţiune de realitate şi unde te situezi tu, ca autor, în raport cu ea. Un ”reality-check” între ceea ce se întâmplă concomitent în faţa ta şi înăuntrul tău. Nu e vorba doar de filmele care îşi amintesc un oarecare trecut. Ci de faptul că, în momentul în care începi un film şi apeşi pe butonul camerei, lucrurile despre care vorbeşti, oricât de recente ar fi, ţin deja de trecut. Că în timpul pregătirii, al filmării şi al montajului apelezi la memorie necontenit ca să defineşti ce te-a impresionat cu o secundă sau un an mai devreme – când te-ai întâlnit prima oară cu un om, un loc, o situaţie, un gând. Şi să nu uiţi ce ai de spus despre asta.
Citeşte şi: E oficial: #Selfie69, The fucking love story, din 16 septembrie, în cinematografe - FOTO/VIDEO
Citeşte şi: INTERVIU-Cristina Bogdan. Moartea în Lumea Românească: Omul şi Moartea joacă v-aţi ascunselea: "Ai trăit în lume bine/ Vin' de joacă şi cu mine" - GALERIE FOTO
Citeşte şi: Preselecţia pentru Gala Tânărului Actor - HOP s-a încheiat: 19 candidaţi admişi şi trei spectacole
Mediafax: Care sunt momentele cele mai importante reamintite de filmul documentar românesc. De ce? Când a simţit nevoia filmul documentar să se exprime?
Alexandru Solomon: Documentarul românesc a trăit până în 1989 în preajma sau sub călcâiul propagandei. Documentarul era implicit subversiv, pentru că dacă reuşea să arate cum trăiesc şi ce gândesc oamenii, ieşea din schemă. Puţine filme produse la Sahia au reuşit asta, pe unele dintre ele le-am proiectat la One World Romania. În mod paradoxal, cele mai reuşite lăsau să se întrevadă câte o frântură adevărată din viaţa clasei muncitoare, exact categoria pe care regimul spunea că o reprezintă. După 1990, legătura documentarului cu propaganda a atârnat greu şi a trecut multă vreme până ce genul şi-a recăpătat un pic de stimă în ochii publicului şi al breslei. Figuri ca Ceauşescu sau perioada comunistă însăşi s-au dovedit greu de digerat, abia târziu au apărut filme care le tratau în afara clişeelor. Până azi sunt puţine documentare valabile despre fascismul românesc. În schimb, în ultimii ani au început să apară filme foarte bune despre probleme sociale curente, despre sărăcie, despre corupţie şi revoltă, despre discriminare.
Mediafax: Există un pericol al rememorării? Ce uită un film documentar pentru a reconstitui?
Alexandru Solomon: Uitarea e cealaltă faţă a memoriei. E foarte important să uiţi tot ce ştiai despre un subiect când te afli la faţa locului, în faţa omului pe care îl filmezi – ca să te mai poţi uimi şi ca să te poţi pune în pielea unui spectator care nu ştie la fel de multe ca tine. E foarte important să uiţi la montaj ce ai trăit în cutare zi de filmare şi să priveşti materialul filmat ca un străin. În egală măsură, e important să îţi aminteşti tot timpul ce voiai să spui, ce te atinge în mod special pe tine, ca realizator.
Alexandru Solomon (n. 22 iunie 1966, Bucureşti) a absolvit în 1991 Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, secţia Imagine Film. Preparator universitar la IATC (1992-1995), apoi asistent universitar (1997-2001 şi din 2011 până în prezent) la Universitatea Naţională de Arte, departamentul Foto-Video. Membru din 1994 al comitetului director al Fundaţiei Arte Vizuale şi director al Festivalului One World România (2011-2016). A colaborat că operator-şef la filme de ficţiune cu regizori că Nicolae Mărgineanu („Priveşte înainte cu manie”, 1993), Andrei Blaier („Crucea de piatră”, 1994), Sinişa Dragin („În fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură”, 1999), Titus Muntean („Examen”, 2003). A scris şi regizat peste cincisprezece documentare, printre care „Omul cu o mie de ochi” (2001), „Marele jaf comunist” (2004), „Cold Waves – Război pe calea undelor” (2007), „Kapitalism – Reţeta noastră secretă” (2010), „România: patru patrii” (2015).
Citeşte şi: "Star Trek" la aniversarea de 50 de ani: Povestea SF, un antidot la haosul politic din Statele Unite - VIDEO
Citeşte şi: INTERVIU-Cristina Bogdan. Moartea în Lumea Românească: Omul şi Moartea joacă v-aţi ascunselea: "Ai trăit în lume bine/ Vin' de joacă şi cu mine" - GALERIE FOTO
"Reprezentări ale memoriei în filmul documentar" este volumul lui Alexandru Solomon, apărut în 2016, în colecţia Cinema a editurii Polirom.
„Celebru regizor de film documentar, distins cu numeroase premii, Alexandru Solomon îşi concentrează experienţă profesională într-un volum în care accentul cade pe partea practică a realizării acestui tip de filme. Pe parcursul analizei, autorul îşi întrerupe expunerile pentru a prezenţa filme ca Santiago de João Moreira Salles ori documentarele lui Agnès Varda, dar şi pentru a arătă cum documentarul poate rememora fenomene istorice că Holocaustul sau comunismul”- exprimă Anca Oroveanu în prefaţă cărţii.
Citește pe alephnews.ro: Adrian Sârbu: Cu cât ești mai dezamăgit, cu atât trebuie să mergi duminică la vot și să pui ștampila exclusiv pe alb!
Citește pe www.zf.ro: Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
PROSPORT.RO
Motivul real pentru care Silviu Prigoană și-a botezat primii copii Honorius, Silvius și Maximus
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe