INTERVIU | Regizorul Radu Muntean: Din punct de vedere instituţional, ne-am întors în 2004

Regizorul Radu Muntean a explicat pentru MEDIAFAX, după lansarea internaţională a peliculei sale „Alice T.”, de ce în ultima vreme i se par mai interesante şi mai nuanţate personajele feminine, dar şi cum se simte îndepărtarea de Noul Val Românesc, în plină senzaţie de reîntoarcere în anul 2004.

Urmărește
662 afișări
Imaginea articolului INTERVIU | Regizorul Radu Muntean: Din punct de vedere instituţional, ne-am întors în 2004

Foto: Locarno Festival/Samuel Golay

După premiera internaţională a celei mai recente pelicule pe care o semnează, „Alice T.”, în competiţia Festivalului de la Locarno, Elveţia, Radu Muntean a vorbit pentru MEDIAFAX despre ameninţarea controlului ideologic în cinematografia românească şi despre nevoia de vizibilitate a filmelor din ultimii ani. Acesta a mai declarat că va continua să refuze să participe la premiile Gopo, aşa cum a făcut-o în urmă cu câţiva ani, fiind de părere că gala s-a transformat într-un eveniment monden, care emulează evenimentele de profil ale unor cinematografii puternice, cu toate că, în România, industria cinematografică este dominată de filme din mall-uri.

Prezentăm mai jos interviul acordat de Radu Muntean agenţiei MEDIAFAX:

Reporter: Ce s-a schimbat pentru dumneavoastră în modul în care lucraţi pentru un film în cei 15 ani care au trecut de la debutul cu „Furia” până la „Alice T.”?

Radu Muntean: Pentru mine, marea schimbare s-a petrecut între „Furia” şi al doilea film al meu, „Hârtia va fi albastră”. De atunci şi până acum, am reuşit să controlez creativ filmele pe care le-am făcut şi, în felul ăsta, să mi le asum în totalitate. Parte şi pentru că lucrez din 2005 cu aproape aceeaşi echipă principală şi sper s-o fac în continuare. Asta în cazul în care voi reuşi să mai fac film în viitor, pentru că, din punct de vedere instituţional, cu câteva subtile modificări ale regulamentului CNC (Centrul Naţional al Cinematografiei, n.r.) de anul trecut, urmate de o OUG foarte recentă, prin care se încearcă într-un fel mai puţin subtil un anumit tip de control ideologic al selecţiei proiectelor cinematografice, ne-am întors în 2004.

Reporter: De la scurtmetrajul „Ea”, din 1994, este prima dată când o producţie pe care o semnaţi sugerează că personajul în jurul căruia se concentrează filmul este de gen feminin. Cum se resimte acest lucru ca regizor, după ce personajele principale ale filmelor dumneavoastră au fost mai ales bărbaţi surprinşi în diferite momente ale vieţii?

Radu Muntean: Vă garantez că alegerea asta nu face parte nici dintr-un masterplan personal şi nici nu e o consecinţă a campaniei internaţionale de promovare a imaginii femeii. Pur şi simplu, în ultima vreme, mi se par mai interesante şi mai nuanţate, personajele feminine. Probabil pentru încă că le cunosc ceva mai puţin decât pe bărbaţi.

Reporter: În 2015, când aţi lansat „Un etaj mai jos”, aţi refuzat ca filmul să intre între nominalizările premiilor Gopo şi aţi argumentat opţiunea dumneavoastră. Cum vor sta lucrurile pentru „Alice T.”?

Radu Muntean: Nu mi se pare că s-a schimbat nimic între timp, aşa că argumentele rămân aceleaşi.

Reporter: Filmele dumneavoastră au fost selecţionate pentru festivaluri importante, şi „Alice T.” nu face excepţie, având premiera la Locarno. Ce v-a adus fiecare dintre aceste participări şi în ce fel au marcat evoluţia ca realizator?

Radu Muntean: Comercial vorbind, nişa filmului de autor e foarte mică, iar festivalurile reprezintă principalele vehicule de promovare pe care producătorii şi distribuitorii filmului le au la dispoziţie. Altfel spus, filmele devin vizibile, se vorbeşte despre ele şi au o mai mare şansă să fie vîndute în mai multe teritorii. Ceea ce, sigur, nu va îmbogăţi regizorul sau producătorul (vorbim de nişte sume foarte mici, care sunt împărţite între agentul de vânzări, distribuitor, coproducători şi, într-un final, fondurile care susţin filmul), dar va face ca filmele să fie văzute de un public ceva mai larg. În plus, e o recunoaştere a muncii mele şi a echipei, iar asta nu strică niciodată.

Reporter: Aţi fost unul dintre cineaştii cei mai importanţi în lansarea Noului Val Românesc. În ce fel se simte acum acest lucru pentru Radu Muntean, la şase filme de la debut?

Radu Muntean: Pe măsură ce filmele celor asociaţi sau ataşaţi la acest concept de presă sunt tot mai diferite, se vorbeşte tot mai puţin de Noul Val. Eu unul mă raportez foarte puţin la acest tip de categorisire. E treaba criticilor să compare şi să sorteze în sertăraşe.

Radu Muntean, născut în 1971, la București, a absolvit Academia Română de Teatru și Film în 1994. A debutat în lungmetraj cu „Furia” (2002), distins cu premiul Uniunii Cineaştilor din România pentru cel mai bun film de debut. În 2006, „Hârtia va fi albastră” a avut premiera mondială în competiţia internaţională de la Locarno, fiind proiectat ulterior în peste 60 de festivaluri internaționale şi distins cu numeroase premii la evenimente de profil ca Sarajevo, EURASIA, Namur şi Cottbus. Au urmat „Boogie” (2008), care a avut premiera la Festivalul de la Cannes, în cadrul secţiunii Quinzaine des Realisateurs, „Marți, după Crăciun” (2010) şi „Un etaj mai jos” (2015), ambele prezentate în secţiunea Un Certain Regard la Cannes. Interpreta rolului principal din „Alice T.”, Andra Guţi, a primit premiul pentru cea mai bună actriţă la Festivalul de la Locarno 2018.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici