- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (15.01.2016, 15:51)
- Patricia Marinescu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
INTERVIU - Roman Iagupov (Zdob şi Zdub): Tragedia de la Colectiv a fost şi o lecţie de viaţă
Solistul trupei Zdob şi Zdub, Roman Iagupov, a vorbit, într-un interviu acordat MEDIAFAX, despre tragedia de la clubul Colectiv, despre undergroundul din România şi Republica Moldova, dar şi despre planurile formaţiei, care sărbătoreşte duminică, la Bucureşti, 20 de ani de activitate.
Urmărește
3202 afișări
INTERVIU - Roman Iagupov (Zdob şi Zdub): Tragedia de la Colectiv a fost şi o lecţie de viaţă
Roman Iagupov vorbeşte în interviul acordat MEDIAFAX despre evoluţia trupei, despre sursele de inspiraţie şi artiştii care i-au influenţat pe membrii acesteia de-a lungul timpului, dar şi despre cele mai importante concerte pe care Zdob şi Zdub le-a susţinut până în prezent.
Solistul formaţiei a declarat că membrii trupei din care face parte au fost solidari cu tot showbizul românesc după tragedia de la Colectiv, despre care spune că "a fost şi o lecţie de viaţă", iar în ceea ce priveşte undergroundul, acesta este de părere că reprezintă un important mediu de comunicare, idei şi creaţie.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Adrian Sârbu: Știi cum procedezi duminică, pe 24. Te duci la vot și cauți Trump pe buletin. Cu Nicu și Marcel rămâne cum am stabilit
-
Se circulă în condiţii de iarnă pe străzile din mai multe judeţe. Recomandările poliţiştilor
-
Ciolacu a discutat din nou cu Trump, împreună cu Viktor Orban. Ce spune despre intrarea României în programul Visa Waiver
-
Donald Trusk avertizează că ameninţarea unui război global este „serioasă şi reală”
Iagupov a menţionat că în planurile Zdob şi Zdub se află pregătirea unui concert acustic cu un cvartet de coarde, care va avea loc în primăvara acestui an, şi lansarea unui nou material discografic.
Formaţia Zdob şi Zdub este formată din Roman Iagupov - voce, Mihai Gîncu - bas, Sveatoslav Staruş - chitară, Andrei Cebotari - tobe, Valeriu Mazîlu -trompetă şi Victor Dandeş - trombon şi instrumente populare. Trupa, formată în 1994, a lansat până în prezent 10 albume.
Concertul de la Bucureşti, care marchează două decenii de activitate ale formaţiei din Chişinău, se va desfăşura duminică, la Arenele Romane, în cort încălzit, şi va fi deschis de grupul Cuibul, din Republica Moldova. Porţile se deschid la ora 19.00, iar show-ul va începe de la ora 20.00. Biletele pot fi cumpărate şi de la intrare, iar fumatul în cort este interzis.
Accesul copiilor cu vârste sub 7 ani este gratuit şi este permis doar dacă aceştia sunt însoţiţi de unul dintre părinţi, posesor al unui bilet valid. Accesul minorilor cu vârste sub 14 ani este permis pe bază de bilet şi doar însoţiţi de un adult, posesor de bilet valid.
Prezentăm interviul acordat de Roman Iagupov agenţiei MEDIAFAX:
Reporter: Aţi amânat concertul aniversar programat pentru Bucureşti din solidaritate cu victimele incendiului din clubul Colectiv şi cu familiile acestora. La acel moment a început şi discuţia referitoare la scena underground, la cum este ea reprezentată din punct de vedere al spaţiilor în care pot cânta trupe tinere, în care se poate juca teatru şi aşa mai departe. În opinia voastră, cum arată scenele underground din România şi Moldova? Cum au evoluat? Cât de necesare sunt pentru dezvoltarea muzicală a generaţiilor?
Roman Iagupov: Am fost solidari cu tot showbizul românesc pentru care tragedia de la Colectiv a fost şi o lecţie de viaţă. Tragedia din Bucureşti a fost şi o lecţie pentru autorităţile din Chişinău care au făcut o campanie de inspecţie a localurilor din Moldova pentru a preveni astfel de nenoriciri. În anii '90 şi noi am ieşit din underground. Făceam repetiţii în subsol, aveam concerte în cluburi mici, la demisol, pline de fum, unde se aduna tineret alternativ, care aprecia atmosfera libertăţii, nonconformismului, amatori ai muzicii rock, punk, ai concertelor live. Ce se întâmplă acum în lumea underground nu prea ştiu, fiindcă rar am ocazia să merg la astfel de concerte. Această nişă culturală nu are susţinerea statului şi nici a autorităţilor, cel puţin aşa e la Chişinău. În sensul ăsta nu cred că s-au schimbat multe lucruri. S-au schimbat doar timpurile, publicul, muzica, valorile, tehnologiile. Perioada de adolescenţă şi tinereţe a unei persoane, atunci când ea nu mai este dependentă de părinţi, dar încă nu a intrat în matricea vieţii mature, e una foarte importantă pentru dezvoltarea ulterioară a personalităţii. Mulţi tineri, nimerind în sfera undergroundului, găsesc acolo nu doar comunicare şi prieteni, ci se îmbibă cu idei noi, apoi generează şi ei idei şi creaţie. Lumea undeground, de obicei, e una mai cinstită şi adevărată şi liberă, în comparaţie cu industria muzicală-culturală pop, care are o doză mare de artificial, de fals. Dacă undegroundul încă există, deci, e necesar. Şi The Beatles şi Sex Pistols au ieşit cândva din underground - din mediul în care nu existau standarde, legi, reguli. Exprimă-ţi personalitatea cum vrei, cântă, pictează, scrie şi redă viaţa cum o vezi!
Reporter: Ce trupe şi artişti au "ajutat" la formarea voastră ca muzicieni?
Roman Iagupov: Muzica alternativă a anilor '90, pe care o absorbeam privind MTV. Emisiunea "Headbangers Ball". Internet pe atunci nu exista, căutam casete cu înregistrări, citeam reviste specializate, cărţi. Ascultăm mai tot felul de muzică, mult rock rusesc - Tequilla Jazz, Auktzion, DDT. Ascultam Phoenix şi clasici ai rockului mondial, Stooges şi Tom Waits. Dar, cel mai mult, ne inspirau trupele Faith No More, Pearl Jam, Bio Hazard, Rage Against the Machine, Red Hot Chili Peppers, Björk. Grunge-ul şi Nirvana au fost "naşii de botez". Prima denumire a trupei noastre a fost The Noise şi cântam grunge. Mergeam la concertele trupelor underground din Chişinău, la cluburile Cuibul şi Axident. Pe lângă doza de rock, mai ascultam şi jazz şi folclor.
Reporter: Cum este drumul şi care sunt paşii pe care o formaţie trebuie să-i parcurgă pentru a ajunge să sărbătorească două decenii de muzică, de participări la festivaluri internaţionale importante, de lansări de albume?
Roman Iagupov: În primul rând, trebuie să existe o mare dragoste faţă de muzică. În al doilea rând, să existe o intenţie serioasă de a face muzică, de a trăi în muzică. Şi atunci trupa începe să fie un organism viu. Atunci apar în cale cercuri de comunicare potrivite, prieteni, oameni de artă. Găsiţi un cuib al vostru unde să faceţi repetiţii, unde să petreceţi zile întregi experimentând cu instrumentele şi melodiile. Acest cuib devine casa voastră, în care creşte şi se conturează tot mai clar "familia" voastră - trupa. Această etapă e plină de romantism şi speranţe. Însă, apoi, trebuie să faci o alegere: rămâi în muzică la nivel de hobby sau trebuie să te dai peste cap, să treci la profesionalism. Începi să investeşti bani în instrumente muzicale calitative. Repetiţiile devin nu doar un motiv de a petrece timpul vesel în gaşcă, ci şi muncă responsabilă. E important să găseşti un manager - producător care să se ocupe serios de organizarea şi promovarea trupei. Apoi, iarăşi muncă, multă muncă şi dorinţă de perfecţionare. Trupa trebuie să treacă de la etapa copierii altor colective la propriul stil, la originaliatate şi individualitate muzicală. În zilele noastre, în multitudinea de formaţii e foarte important să aduci ceva nou, ce n-au mai făcut alţii. E important să compui muzică sincer, din adâncul sufletului. Arta să fie adevărată, nu artificială. E important să conştientizezi că muzica o faci nu doar pentru tine, ci şi pentru publicul care aşteaptă. Tu aduci bucurie şi emoţii spectatorului, îi umpli viaţa cu momente de extaz muzical. Nu în ultimul rând, contează şi norocul pe care îl ai în viaţă. Să nimereşti în locul potrivit, la timpul portivit, să întâlneşti persoane-cheie. Noi am fost nişte norocoşi, dar nu înseamnă că n-am depus efort, că n-am suferit sau că n-am greşit. "Chinurile" artei le avem şi azi, însă ne inspiră "remuneraţia" - dragostea publicului. Eşti înaripat, când mii de oameni cântă împreună cu tine piesele tale la concert şi îţi spun "multumesc pentru că existaţi".
Reporter: Ce este cel mai important acum pentru Zdob şi Zdub?
Roman Iagupov: Să reuşim să păstrăm ceea ce am construit până acum, să ne dezvoltăm în continuare. Să fim inspiraţi pentru muzică bună şi să compunem ceva nou, original. Să nu ne certăm din nimicuri. Să nu devenim cinici. Să avem simţul umorului şi al autoironiei. Să muncim mult, să experimentăm. Să reuşim să ascultăm multă muzică nouă, interesantă. Să nu îmbătrânim psihologic.
Reporter: Cum lucraţi împreună? Cum compuneţi?
Roman Iagupov: Nu există o reţetă clar definită pentru a compune piese. Cel mai important e să prinzi unda stării creative. Să intri în acea transă când vin idei, melodii, cuvinte, fraze... Eu mă inspir din natură, cărţi, filme şi discuţii. La noi în trupă există un lider, un "creier muzical" - basistul Mihai Gîncu. De obicei, el vine cu idei muzicale, pe care noi toţi le pipăim, le dezvoltăm fiecare în maniera sa. Şi atunci se cristalizează o piesă nouă, ca un puzzle. Cândva, aveam repetiţii aproape în fiecare zi. Acum, repetăm mai rar împreună, însă fiecare membru al trupei are acasă un studio unde lucrează individual. Repetiţiile în comun le facem înainte de concerte, turnee, filmări, proiecte importante şi atunci când se naşte o piesă.
Reporter: După 20 de ani, care este principala sursă de inspiraţie?
Roman Iagupov: Acum ne inspiră faptul că există un public numeros care ne apreciază şi ne aşteaptă. Ca şi înainte, ne inspiră muzica. Muzica e infinită, arta e infinită. Ne inspiră viaţa, dragostea în toate ipostazele ei, natura.
Reporter: Care este concertul susţinut de Zdob şi Zdub care a avut cel mai puternic impact asupra voastră?
Roman Iagupov: Primul festival important, în 1995, la care care am participat cu denumirea Zdob şi Zdub - festivalul de muzică alternativă "Învaţă să înoţi" (Rusia). Au urmat, ca o avalanşă, concerte importante: am cântat în deschidere pentru Rollins Band, Soulfly, Rage Against the Machine şi, desigur, Red Hot Chili Peppers, în Piaţa Roşie din Moscova. Un moment important a fost şi realizarea clipului "Zdubii bateţi tare", filmat la iniţiativa şi cu ajutorul Atomic TV, iar acest clip a devenit cartea noastră de vizită.
Reporter: Care este obiectivul trupei pentru anul 2016?
Roman Iagupov: În primul rând, sper ca mapamondul politic să nu-şi iasă din minţi total în acest 2016. Lăcomia şi dorinţa de a trăi în lux distruge "omenescul" din om. Cât ţine de trupa Zdob şi Zdub, deja am intrat în an cu acest album nou, "20 de veri", şi cu un clip nou, "Sunt hoinar, sunt lăutar". Pregătim un concert acustic cu un cvartet de coarde, în primăvară. Pe parcursul ultimilor ani, am compus mai multe balade lirice care vor suna armonios în varianta acustică. Un program acustic este visul nostru din tinereţe. După care urmează un turneu peste hotare, apoi planificăm să plecăm la munte, în Carpaţii româneşti, mai departe de civilizaţie, unde să ne cufundăm în atmosfera de creaţie şi să lucrăm asupra unui album nou, să dezvoltăm ideile muzicale pe care le avem "în buzunar".
Reporter: Cum şi de ce aţi ales varianta de a lansa noul album, "20 de veri", sub forma unei compilaţii de piese vechi şi noi needitate?
Roman Iagupov: Am împlinit 20 de ani, deci 20 de primăveri, ierni, toamne şi veri. Acest album-compilaţie conţine 13 piese needitate din toate perioadele noastre şi 3 single-uri noi. Această compilaţie este ca o călătorie cu maşina timpului prin "era Zdob şi Zdub". Veţi auzi şi piese stil hardcore şi balade lirice cu orchestraţie simfonică, remixuri electronice şi piese noi ritmate. E un cadou pentru publicul nostru cu ocazia jubileului trupei.
Reporter: Cum se va desfăşura concertul de duminică? Unde veţi mai concerta după Bucureşti?
Roman Iagupov: Pentru fiecare piesă vom avea spectaculoase proiecţii grafice animate. Vor fi multe lumini în scenă. Vrem să facem un show la fel de bun cum a fost cel de la Chişinău, unde au venit peste 7.000 de spectatori. Vom avea pe scenă invitaţi, de care ne leagă colaborări şi prietenii de ani: Boonika, Bunelul de la Văleni, MC Vasile, Radu Almăşan (Bosquito), Maria Hojda, Mitoş Micleuşan (Planeta Moldova), Franz Meier-Dini. Vom cânta toate hiturile noastre şi câteva piese noi, iar după acest concert, ne vom pregăti de lansarea albumului "20 de veri", la Moscova şi Sankt Petersburg.
Citește pe alephnews.ro: Donald Tusk, premierul Poloniei, avertizează că amenințarea unui Al Treilea Război Mondial este „serioasă și reală”
Citește pe www.zf.ro: Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Citește pe www.zf.ro: Black Friday-ul care sparge toate recordurile. Cum s-a ajuns aici
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Intră România în Schengen din ianuarie? Momentul decisiv ar putea fi reprezentat de discuția de la Budapesta
Germania, prinsă în mijlocul unui război care riscă să arunce toată Europa în haos: Cancelarul german Olaf Scholz este presat să trimită rachete cu rază lungă de acţiune în Ucraina
Cine este antreprenoarea care a revoluţionat industria textilă cu afacerea sa? Ea a renunţat la jobul pe care il avea, pentru a se implica într-un proiect pe care îl creştea de mai multă vreme
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
PROSPORT.RO
Cu ce condiție i-ar fi lăsat Adriana Bahmuțeanu pe băieții ei în vila lui Silviu Prigoană: 'Eram DISPUSĂ!'
CANCAN.RO
Cod roșu de viscol și ninsori abundente în România, emis de meteorologii de la Severe Weather Alert
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe