Kelemen: Bucureştiul a rămas o capitală fără sală de concerte pentru secolul al XXI-lea

Kelemen Hunor a declarat, răspunzând criticilor privind acustica Sălii Palatului în timpul Festivalului Enescu, că Bucureştiul a rămas "o capitală fără sală de concerte pentru secolul al XXI-lea" şi că varianta minimală ar fi îmbrăcarea clădirii în lemn, investiţie pentru care nu sunt însă bani.

Urmărește
192 afișări
Imaginea articolului Kelemen: Bucureştiul a rămas o capitală fără sală de concerte pentru secolul al XXI-lea

Kelemen Hunor (Imagine: Cristina Nichitus/Mediafax Foto)

"Din păcate, Bucureştiul a rămas o capitală fără sală de concerte pentru secolul al XXI-lea. Tot ce am reuşit să facem până acum a fost să îmbunătăţim acustica prin metode digital-electronice, cu o investiţie, şi acum doi ani şi în acest an. Dar asta nu poate să înlocuiască o sală de concerte construită pentru aşa ceva", a spus ministrul Culturii, miercuri, întrebat despre criticile formulate la adresa acusticii Sălii Palatului în timpul Festivalului Internaţional "George Enescu" (1 - 25 septembrie).

El a spus că una dintre variantele prin care s-ar putea remedia această situaţie este construirea unei săli de concert în Bucureşti. "Aşa cum a promis, primarul general are de gând să investească într-o sală de concerte începând de anul viitor şi, sigur, aceasta ar fi o soluţie", a spus Kelemen.

El a adăugat că o altă variantă luată în calcul este o investiţie a Ministerului Culturii în Sala Palatului, problema fiind, însă, că nu există fonduri pentru aşa ceva. O altă soluţie este să investim noi în Sala Palatului. Ministerul Culturii a avut un proiect în 2004-2005-2006 care nu poate fi realizat - acel mall cultural -, pentru că sunt mai multe probleme care nu pot fi rezolvate, începând de la proiectare până la proprietatea în jurul Sălii Palatului", a spus Kelemen.

El a adăugat că "varianta minimală" ar fi cea de a modifica în interior Sala Palatului, proiect pentru care nu sunt însă bani. "Este vorba despre o transformare a Sălii Palatului în interior, îmbrăcarea sălii în lemn, fiindcă acesta este materialul cel mai bun. Noi am estimat cam la 30 de milioane de euro această investiţie. Nu există în acest moment în buget. Anul viitor, vom face un studiu de fezabilitate şi proiectul şi, cu un efort major, eu cred că, în doi ani, putem să finalizăm acest proiect", a spus Kelemen.

El a insistat că toată lumea, inclusiv "colegii din Cabinet, mai ales cei de la Ministerul de Finanţe", trebuie să înţeleagă că aceasta este "o investiţie necesară pentru o ţară care vrea să aibă şi pretenţia de a da şi valori autentice în continuare".

"Eu o să susţin această cauză şi sper că, până în 2013, vom reuşi să găsim o soluţie, dar şi să avem o sală aşa cum trebuie pentru evenimente ca Festivalul «George Enescu» şi nu numai", a spus Kelemen Hunor.

De altfel, ministrul Culturii Kelemen Hunor a declarat pe 23 septembrie, pentru MEDIAFAX, că proiectul transformării Sălii Palatului într-un mall cultural, după planurile din 2006, nu poate fi pus în practică, dar se doreşte modernizarea în interior a sălii, prin îmbrăcarea pereţilor într-un lemn folosit pentru sălile de concerte, pentru îmbunătăţirea acusticii, lucrări care necesită o investiţie de peste 30 de milioane de euro.

Declaraţiile ministrului vin după ce mai mulţi cunoscuţi dirijori - Antonio Pappano, Zubin Mehta, Valery Gergiev şi Daniel Barenboim - care au concertat în septembrie la Sala Palatului, în cadrul Festivalului "George Enescu", au lansat un apel către autorităţile române pentru renovarea acesteia.

Într-o scrisoare dată publicităţii de organizatorii Festivalului Enescu, muzicienii care au iniţiat acest apel se declară impresionaţi de organizarea Festivalului Enescu, de invitaţii şi publicul prestigiosului eveniment.

Pe de altă parte, consideră ei, "din nefericire, un astfel de eveniment şi o audienţă atât de doritoare de cultură duc lipsa unei săli de concerte potrivite pentru o mare orchestră şi un public numeros".

"Nevoia de o acustică mai bună (la Sala Palatului n.r.) nu poate fi ignorată. (...) Este nevoie ca urgent să se găsească o soluţie pentru ca această sală de concerte să fie demnă de un asemenea eveniment şi de o asemenea audienţă şi îmi doresc ca autorităţile române să facă tot posibilul pentru a se asigura că fiecare resursă de energie disponibilă va fi canalizată în renovarea Sălii Palatului", spun Antonio Pappano şi Zubin Mehta, susţinuţi de Valery Gergiev şi Daniel Barenboim.

"Credem că reconstrucţia şi renovarea Sălii Palatului nu poate fi amânată dacă doriţi să se facă un pas înainte în viaţa culturală a României", se mai arată în apelul acestora.

Cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional "George Enescu" se desfăşoară între 1 şi 25 septembrie în mai multe săli din Capitală, cele mai prestigioase orchestre simfonice invitate având programate concertele la Sala Palatului.

La conferinţa de presă ce a precedat deschiderea evenimentului, pe 1 septembrie, directorul artistic al festivalului, Ioan Holender, a atras din nou atenţia asupra acusticii Sălii Palatului, care "poate fi mai puţin proastă, dar niciodată nu va fi bună".

Discuţia privind necesitatea renovării Sălii Palatului a fost omniprezentă în preajma Festivalului Enescu, chiar şi după ediţiile din 2007 şi 2009, când s-au făcut unele transformări pentru îmbunătăţirea sunetului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici