Le Monde: Toată savoarea cinematografiei româneşti din ultima perioadă se regăseşte în "Boogie"

Înainte de premiera din Franţa a lungmetrajului "Boogie", de Radu Muntean, care are loc miercuri, criticul Jacques Mandelbaum scrie, în publicaţia franceză Le Monde, că toată savoarea tinerei cinematografii româneşti din ultima perioadă se regăseşte în acest film.

Urmărește
19 afișări
Imaginea articolului Le Monde: Toată savoarea cinematografiei româneşti din ultima perioadă se regăseşte în "Boogie"

Le Monde: Toată savoarea cinematografiei româneşti din ultima perioadă se regăseşte în "Boogie"

"Pornind de la o poveste banală şi cu o temă care se regăseşte adesea în cinematografie (nostalgia tinereţii), cel de-al treilea lungmetraj al lui Radu Muntean reuşeşte, totuşi, să fie corect şi să atragă publicul. Realismul jocului actorilor, estetica planurilor-secvenţă, cruzimea trivială a scopurilor, poezia nebună a vieţii: tot ceea ce face savuroasă tânăra cinematografie română, aflată în plină ascensiune de câţiva ani, se regăseşte aici", scrie Mandelbaum în Le Monde.

"Câţi ani are, de fapt, Bogdan?", îşi începe criticul cronica. Ajuns la 30 de ani, Bogdan Ciocăzanu îşi petrece weekend-ul de 1 Mai, alături de soţie şi copil, la mare, într-un "doliu definitiv şi abil" al ultimilor ani, strălucitori, ai tinereţii sale.

"Dar cinematografia română apreciază prea mult absurdul şi imaturitatea, ridicate la rangul de artă de a trăi, pentru a-l lăsa pe acest tânăr să îşi ducă mai departe soarta. Iată, deci, că îşi fac apariţia doi foşti colegi de liceu şi îl strigă pe Bogdan pe porecla sa, Boogie", mai scrie Mandelbaum.

Întâlnirea este un bun prilej pentru cină. Doar că puştiul său nu este de acord, iar soţia lui Bogdan se sacrifică pentru ca acesta să rămână în compania prietenilor săi.

"Din program: evocări nostalgice ale epocii de aur, bowling, sticle de vin, agăţatul unei tinere. Un punct de amărăciune surdă, fără exces, în această adunare veselă se produce când cei trei bărbaţi întârzie să revină la vieţile lor de adulţi şi vor să oprească timpul în loc", povesteşte criticul.

Întoarcerea lui Bogdan în camera de hotel, "determinată de simţul datoriei", unde îl aşteaptă soţia sa, este, în viziunea criticului, "cel mai tumultuos moment". "Ca şi când nu ar aştepta altceva, Bogdan trânteşte uşa pentru a se reîncarna în Boogie. Această a doua escapadă este replica celei dintâi şi stă sub semnul visului asasinat, al comei alcoolice şi al unui fiasco total", mai constată Mandelbaum.

La sfârşitul articolului, criticul de la Le Monde spune că unul dintre cele mai remarcabile lucruri în ceea ce priveşte filmul lui Muntean este fapul că a fost filmat în doar 20 de zile, la Neptun, spre finalul sezonului estival, apreciind că echipa a găsit în acel spaţiu o atmosferă similară cu cea în care se petrece filmul, şi anume "sfârşitul brusc al unui sezon plin de bucurie şi furie, abandonat în ruinele dezorientate".

"Boogie", prezentat, în 2008, în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a Festivalului de Film de la Cannes, are miercuri premiera în sălile de cinema din Franţa, unde este distribuit de Films sans Frontières.

Drepturile de difuzare în Franţa pentru "Boogie" au fost cumpărate în 2008, la Festivalul de Film de la Cannes.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici