Legendarul studio cinematografic Babelsberg din Berlin sărbătoreşte 100 de ani de la înfiinţare

Unul dintre cele mai vechi dintre marile studiouri cinematografice din lume, legendarul Babelsberg din Berlin, îşi aşteaptă invitaţii - staruri europene şi americane - pentru a sărbători, începând de duminică, împlinirea a 100 de ani de la înfiinţare.

Urmărește
137 afișări
Imaginea articolului Legendarul studio cinematografic Babelsberg din Berlin sărbătoreşte 100 de ani de la înfiinţare

Legendarul studio cinematografic Babelsberg din Berlin sărbătoreşte 100 de ani de la înfiinţare (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Babelsberg a supravieţuit nazismului, comunismului şi profită în prezent de statutul său legendar pentru a atrage fani precum Quentin Tarantino şi pentru a-şi depăşi concurenţii din Londra, Praga şi Budapesta.

Marlene Dietrich a debutat la Babelsberg, aceleaşi studiouri care au produs superproducţia "Metropolis" în 1926, unde Alfred Hitchcock a învăţat primele secrete ale meseriei de cineast, lucrând ca asistent de regie.

De la înălţimea celor 100 de ani de existenţă - care se vor împlini pe 12 februarie - Babelsberg îşi contemplă trecutul său glorios şi priveşte cu seninătate spre un viitor care îi va aduce probabil multe alte producţii de prestigiu.

"Toţi cei de la Hollywood spun: «Ce istorie mare! Este o onoare să lucrez aici» - fie că e vorba de Tom Hanks sau de Tarantino, care cunoaşte bine toate filmele realizate aici", a declarat Eike Wolf, directorul departamentului de comunicare al studiourilor Babelsberg.

Tom Hanks a turnat recent în acest studio filmul "Cloud Atlas", realizat după un bestseller de David Mitchell, cu Halle Berry şi Susan Sarandon.

Quentin Tarantino a reconstruit la Babelsberg un cinematograf francez de altădată, doar pentru plăcerea sa de a-l face să explodeze apoi, cu Hitler în interior, la sfârşitul filmului său "Ticăloşi fără glorie/ Inglorious Basterds", iar Clive Owen a distrus, tot la Babelsberg, o replică a muzeului Guggenheim din New York, într-o scenă din filmul "The International: Puterea banului".

"Berlinul este foarte interesant pentru cineaştii creativi şi este mult mai abordabil faţă de Londra", a explicat patronul acestor studiouri, Charlie Woebcken.

Staruri de cinema, mai multe expoziţii şi lansări de carte sunt aşteptate pentru a sărbători acea zi de februarie 1912 care a marcat debutul filmărilor pentru "Totentanz", primul film turnat la Babelsberg.

Berlinala din acest an (9-19 februarie) îi consacră o retrospectivă şi numeroase alte evenimente care îi sunt dedicate vor avea loc în lunile viitoare la Cannes, Los Angeles, New York şi Londra.

"Astăzi, în studioul Marlene Dietrich există încă parchetul pe care ea a păşit", a dezvăluit Woebcken. "L-am păstrat aşa cum era, pentru a conserva acest parfum de istorie".

Preluarea conducerii studioului de către Joseph Goebbels, ministrul pentru propagandă din timpul celui de-al III-lea Reich, a condus la încheierea epocii de aur pentru acesta, fiind transformat într-o uzină de filme ce promovau propaganda antisemită a regimului nazist, după modelul "Juif Süss".

După Al Doilea Război Mondial, Babelsberg, sub controlul comuniştilor, a primit o nouă poreclă - "Honnywood" -, referinţă evidentă la numele de familie al liderului Republicii Democrate Germane, Erich Honecker.

După căderea Zidului Berlinului, legendarul studio experimentează o serie de alte funcţii şi activităţi, înainte a-şi face, în 2004, o revenire spectaculoasă pe scena cinematografică, sub conducerea lui Woebcken şi a partenerului său Christoph Fisser.

Babelsberg înseamnă o suprafaţă de 25.000 de metri pătraţi pentru filmări şi peste 3.000 de filme, precum "Pianistul", "Cititorul" şi mai recentul "Iubire persană/ Poulet aux prunes".

Departamentul de costume de la Babelsberg, onorat prin recenta sa nominalizare la Oscar pentru "Anonymous", filmul regizat de Roland Emmerich, despre William Shakespeare, seamănă puţin cu peştera lui Ali Baba, adăpostind veritabile comori vestimentare, provenind din toate epocile.

Dacă va şti să îşi conserve această "alchimie" ce asociază un trecut ilustru cu un savoir-faire prestigios, Babelsberg ar putea să îşi continue existenţa şi în secolul următor, speră Woebcken, care îşi doreşte ca acest studio cinematografic să fie "scutit de problemele care l-au zguduit pe precedentul" (secol, n.r.).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici