Mai puţine programe de ficţiune americane, la televiziunile europene

Programele de ficţiune americane continuă să domine pe posturile de televiziune europene, dar înregistrează o scădere în favoarea celor naţionale, potrivit unui studiu al Observatorului european al audiovizualului, prezentat la târgul de televiziune MIPTV, transmite trimisul MEDIAFAX la Cannes.

Urmărește
24 afișări
Imaginea articolului Mai puţine programe de ficţiune americane, la televiziunile europene

Mai puţine programe de ficţiune americane, la televiziunile europene (Imagine: Marius Vasilică/Mediafax Foto)

Studiul, prezentat de publicaţia Satellifax, vizează mai multe programe de ficţiune - seriale TV, filme pentru televiziune, lungmetraje, scurtmetraje şi filme de animaţie - difuzate de 124 de televiziuni, din 13 ţări europene, în 2007: Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franţa, Irlanda, Italia, Norvegia, Ţările de Jos, Regatul Unit, Suedia şi Elveţia. Aceste canale au difuzat un total de 505.967 de ore de programe de ficţiune.

Potrivit studiului, procentul de programe de ficţiune europene a fost de 39,1% în 2007, faţă de 37,6% în 2006 şi 36,1% în 2005. Ansamblul programelor de ficţiune europene se repartizează între ficţiune naţională (14,7%), ficţiune europeană non-naţională (10,4%), coproducţii inter-europene (4,3%) şi coproducţii europene între ţări terţe.

Importanţa programelor non-europene la televiziunile din Europa a cunoscut o scădere, de la 63,9% în 2005, la 62,4% în 2006, ajungând, în 2007, la 60,9%.

O altă tendinţă reflectată în cadrul studiului este aceea că televiziunile publice europene difuzează mai puţină ficţiune, dar au mai multe programe europene. În 2005, 42,8% din programele lor de ficţiune erau non-europene, procentul scăzând la 40,2% în 2006, până la 39,7% în 2007.

În acelaşi timp, televiziunile private sunt cele care difuzează mai multe programe de ficţiune non-europene, dar şi la aceste canale producţiile americane continuă să scadă, ajungând la 76,7% în 2007, faţă de 77,1% în 2006 şi 79,2% în 2005.

Posturile private sunt cele care difuzează mai puţine programe europene, dar în 2007 au ameliorat situaţia, difuzând acest tip de emisiuni în proporţie de 8%, faţă de 7,3% în 2006.

În ceea ce priveşte televiziunile de film cu plată (pay TV), studiul relevă o scădere a proporţiei de programe non-europene, la 55,3%, faţă de 60,6% în 2005 şi 60% în 2006.

Şi în ceea ce priveşte posturile tematice, studiul făcând referire în special la televiziunile pentru copii, partea de ficţiune non-europeană s-a diminuat la 65,4% în 2007, faţă de 66,3% în 2006.

Proporţia filmelor de televiziune europene a crescut, de la 44,3% 2006, la 47,2% în 2007, în timp ce procentul serialelor europene a crescut de la 34,2% la 35,4%. Şi numărul programelor de animaţie europene a crescut, de la 35,6% la 42,4%.

De asemenea, procentul filmelor europene a crescut, de la 40,7% la 42,4%, iar numărul scurtmetrajelor, de la 56,9% la 70,6%.

Cercetarea mai indică faptul că proporţia programelor de origine europeană variază considerabil, în funcţie de ţara examinată. Astfel, în Franţa, proporţia orelor de programe europene a fost superioară celorlalte ţări analizate, respectiv 60,2% din programele de ficţiune difuzate. Alte trei ţări europene au difuzat în 2007 între 40 şi 50% programe de ficţiune europene: Finlanda - 49,7%, Elveţia - 44,3% şi Ţările de Jos - 43,9%.

Studiul a fost inclus în volumul al doilea al Anuarului Observatorului european al audiovizualului, "Tendances du marché européen de la télévision", care a fost publicat recent.

MIPTV este una dintre cele mai importante manifestări din domeniu audiovizual, la nivel internaţional. Târgul reuneşte anual televiziuni, producători de film, distribuitori, cumpărători, dar şi vedete. La cea de-a 46-a ediţie a târgului s-au înscris peste 13.000 de participanţi, de la 4.500 de companii din 111 ţări, printre care şi România. Participanţii la eveniment sunt împărţiţi în trei categorii: cumpărători de programe, vânzători de programe şi reprezentanţi ai presei.

România a fost reprezentată la această ediţie a târgului de un număr de 24 de companii, cu cinci mai puţine decât la ediţia de anul trecut a evenimentului, şi un număr total de 79 de persoane. Printre companiile din România prezente la MIPTV se numără: Pro TV SA, MediaPro Distribution, Antena 1, B1 TV, Naţional TV, Dogan Media, Realitatea Media, SBS Broadcasting Media şi Neptun Media. În calitate de cumpărători de programe au venit la MIPTV şi reprezentanţii platformei digitale Boom TV, dar şi ai caselor de producţie Paprika Entertainment, Zucchero Media, Direct Target şi ai distribuitorului de film Empire Film. Şi producătorul TV Valeriu Lazarov este prezent la Cannes, în calitate de preşedinte executiv al companiei Prime Time Communications SA din Spania.

Totodată, la MIPTV, companii din 52 de ţări - printre care şi MediaPro Distribution şi TVR - şi-au prezentat oferta de programe, în cadrul a peste 500 de standuri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici