Media Fact Book: Valoarea pieţei locale de media a scăzut cu 9% în 2010, fiind sub nivelul din 2006

Valoarea totală a pieţei locale de media a scăzut cu 9% în 2010, comparativ cu anul 2009, atingând un nivel sub cel din anul 2006, potrivit studiului Media Fact Book, lansat joi de agenţia de media Initiative, care mai estimează că piaţa ar putea reveni pe creştere în 2012.

Urmărește
7 afișări

În 2010, valoarea totală netă a pieţei locale de media a scăzut cu 9%, până la 316 milioane de euro, atingând un nivel sub cel din 2006. Printul a fost în continuare categoria cea mai afectată, înregistrând o scădere a veniturilor din publicitate cu 30%, comparativ cu 2009, urmată de outdoor (-20%) şi de radio (-16%). Segmentul de televiziune a afişat în 2010 cea mai mică scădere a veniturilor din publicitate, de numai 6%.

Pe de altă parte, în 2010, internetul a fost segmentul care a înregistrat o creştere a volumului de publicitate. În 2010, acest sector a înregistrat o creştere de 30% a veniturilor din publicitate, comparativ cu 2009.

"Scăderea pieţei media a început să se tempereze începând de anul trecut, iar în 2011 ne aşteptăm la o reducere mult mai mică, de circa 3%. Cu toate că s-a vândut mai mult spaţiu publicitar, preţurile au continuat să scadă în 2010. Toate canalele de comunicare au fost afectate şi au înregistrat venituri mai mici, mai puţin digitalul, care, ca încasări, s-a situat anul trecut la acelaşi nivel cu printul", a declarat Steve Dallas, Managing Director al Initiative.

"Digitalul şi-a consolidat poziţia, ceea ce arată că a devenit un mediu de comunicare cheie pentru clienţi. Dacă îşi va menţine dinamica de creştere în 2011, online-ul va deveni al doilea mediu ca investiţii în publicitate atrase, după TV", a mai spus Dallas.

Principalii factori de creştere au fost campaniile de marketing online de performance şi platformele de social media. De asemenea, site-urile de socializare au atras investiţii semnificative, estimate ca valoare la 3% din investiţiile nete în online.

Anul trecut, TV-ul a înregistrat o scădere a veniturilor atrase, până la 209 milioane de euro, dar şi-a crescut cota de piaţă până la 66% din investiţiile totale din media.

Printul s-a situat la acelaşi nivel de încasări ca şi online-ul, respectiv 26 de milioane de euro. Unele titluri s-au mutat online, în timp ce altele au fost închise. Pentru a-şi creşte veniturile, publisherii au apelat la acţiuni agresive de marketing, una dintre acestea fiind lansarea primelor ediţii print 3D.

Şi radioul a încercat să se adapteze la noua situaţie a pieţei, prin lansarea unor programe noi, prin activităţi de PR şi întărirea prezenţei online. În 2010, radioul a atras investiţii publicitare în valoare de 21 de milioane de euro, în scădere cu 16% comparativ cu 2009.

Pe de altă parte, outdoor-ul a fost al doilea mediu, după print, care a înregistrat o scădere semnificativă a veniturilor, la fel cum s-a întâmplat în 2009. Principalele categorii care au investit în publicitatea OOH au fost retailul şi companiile telecom. Totuşi, în 2010, acest segment media a reuşit să atragă investiţii publicitare de numai 33,5 milioane de euro, în scădere cu 21% comparativ cu 2009.

Potrivit estimărilor Initiative, investiţiile totale în publicitate în 2011 vor continua să scadă, însă cu un procent mult mai mic, de 3%, urmând ca în 2012 piaţa să revină la creştere.

Media Fact Book este o lucrare de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia de media Initiative din anul 1997.

Initiative este una dintre cele mai mari reţele independente de media din lume, asigurând servicii specializate de planificare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.

Initiative este membră a Interpublic Group of Companies şi este afiliată reţelei internaţionale Initiative worldwide. În România, Initiative este membră a grupului de companii din care mai fac parte agenţiile Lowe&Partners, brand Connection, GollinHarris, HyperActive şi Medic One.

Pe piaţa locală, Initiative este activă de 17 ani şi are în portofoliu clienţi precum Orange România, Ferrero, Bergenbier S.A., Millennium bank, BMW, Kika şi Provident Financial.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici