Ministerul Culturii anunţă constituirea Fondului Brâncuşi

Ministerul Culturii a anunţat constituirea Fondului Brâncuşi, ce va avea ca scop achiziţionarea operelor de artă contemporană şi a celor ce aparţin tezaurului patrimoniului cultural naţional,ca urmare a solidarizării românilor în timpul campaniei de subscripţie publică pentru„Cuminţenia Pământului”.

Urmărește
529 afișări
Imaginea articolului Ministerul Culturii anunţă constituirea Fondului Brâncuşi

Ministerul Culturii anunţă constituirea Fondului Brâncuşi

Decizia ministerului vine ca urmare a solidarizării extraordinare a peste 100.000 de români într-un timp foarte scurt (patru luni şi jumătate) pentru păstrarea Cuminţeniei Pământului în circuitul public, informează instituţia într-un comunicat de presă.

Crearea acestui fond este o premieră în România şi reprezintă un pas important pentru administrarea patrimoniului cultural românesc. Fondul Brâncuşi asigură accesul la opere de valoare culturală deosebită, încurajează implicarea societăţii în susţinerea actului cultural şi pune bazele unei viitoare strategii pentru achiziţionarea de artă de către stat.

Fondul Brâncuşi va fi gestionat de către Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Culturii, şi va permite la rândul său atât donaţii individuale, cât şi donaţii din partea companiilor sau a altor organizaţii, se mai arată în comunicatul de presă.

În cadrul campaniei naţionale „Brâncuşi e al meu” s-au strâns prin subscripţie publică 1.273.668 euro până pe 30 septembrie, dintre care mai bine de 800.000 euro au fost adunaţi în ultimele două luni şi jumătate. „Cuminţenia Pământului” va fi achiziţionată prin completarea sumei necesare de către Guvernul României prin bugetul Ministerului Culturii, astfel încât lucrarea să rămână în circuitul public şi accesul la patrimoniul cultural naţional să nu fie îngrădit. Sculptura va fi găzduită în curând de Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti”.

“Îmi permit să observ, ca om experimentat în strângerea de fonduri pentru proiecte culturale înainte de a fi ministru, că subscripţia publică iniţiată de Guvernul României pentru achiziţionarea Cuminţeniei Pământului este unul dintre cele mai originale modele propuse în momentul acesta într-o ţară europeană. Prin realizarea acestei forme de crowdfunding naţional, putem pune în dezbatere, finanţa şi aproba proiecte de interes public chiar cu sprijinul publicului cărora li se adresează, prin contribuţiile unor mari grupuri de oameni uniţi de o idee comună. Asta va permite în timp crearea unor modele mixte, participative de finanţare a culturii în statele unde administraţia culturală e depăşită de cererile şi nevoile sistemului viu, dinamic. Cetăţeanul redevine astfel responsabil şi beneficiar direct al actului cultural”, afirmă Ministrul Culturii, Corina Şuteu.

Ca urmare a campaniei “Brâncuşi e al meu”, statul român va dispune de o serie de instrumente esenţiale, dar inexistente până acum, pentru crearea unei subscripţii publice. Campania pentru Cuminţenia Pământului este şi un exemplu de debirocratizare a actului cultural, de deschidere către marele public pentru realizarea unui proiect de importanţă naţională. Campania „Brâncuşi e al meu” a pornit o dezbatere necesară în spaţiul public românesc şi a readus în atenţia societăţii personalitatea lui Constantin Brâncuşi, importanţa şi valoarea artei sale, precizează comunicatul de presă menţionat.

O serie de organizaţii non-guvernamentale, instituţii publice de cultură, artişti, operatori publici şi privaţi s-au alăturat campaniei într-o solidaritate fără precedent în România ultimelor decenii.

Printre personalităţile care şi-au arătat sprijinul pentru campania de subscripţie publică se regăsesc: Adrian Ghenie, Neagu Djuvara, Doina Lemny, Nadia Comăneci, Ilie Năstase, Mircea Cărtărescu, Dan Perjovschi, Mircea Cantor, Alexandru Tomescu, Vlad Alexandrescu, Tudor Giurgiu, François Saint-Paul - ambasadorul Franţei, Răzvan Burleanu, Margareta Pâslaru, Oana Manea, Alexandru Dedu şi Cosmin Alexandru. De asemenea, în spoturile publicitare îşi declară susţinerea Maia Morgenstern, Oana Pellea, Victor Rebengiuc, Andrei Pleşu, Iuliana Tudor, Melania Medeleanu, Irina Păcurariu, Dragoş Bucurenci, Părintele Constantin Necula, Mariana Lungu, Dan Amariei, Matei Oprina, Cristiana Mongol Stancu, Iv cel Naiv, Virgil Stănescu, Alexandru Tomescu, Cristina Cioran, Gheorghe Hagi, Virgil Ianţu, Dora Dumitrescu.

Printre companiile care şi-au anunţat implicarea în susţinerea campaniei se numără: Bitdefender, PwC Romania, Carrefour, Dedeman, BRD, Uber, Enel, McDonald's, Auchan, Bancpost, Banca Transilvania, OMNIASIG, eMAG, UniCredit Bank România, Coresi, New Folder, Unlock, Media Trust, Telekom, Băcănia Veche, Dexter Print, Humanitas şi Cărtureşti.

Ministerul Culturii mulţumeşte totodată Academiei Române, Teatrului Naţional din Bucureşti, Romfilateliei (care a realizat o serie specială de plicuri cu o lucrare de Mircea Cantor despre Cuminţenia Pământului), Federaţiei Române de Fotbal, Notarilor Publici din România, Uniunii Ziariştilor Profesionişti, trupei Subcarpaţi (care a susţinut un concert la Târgu Jiu dedicat Cuminţeniei Pământului), sportivului Avram Iancu (care a traversat înot Canalul Mânecii pentru Cuminţenia Pământului).

De asemenea, Ministerul adresează mulţumiri organizatorilor Electric Castle, Anonimul, Ideo Ideis, Summer Well, Caravana NexT, Caravana TIFF, SoNoRo, Concursului Internaţional George Enescu, Festivalului de Film de la Câmpulung, Mausolee pe bicicletă (Direcţia Judeţeană pentru Cultură Vrancea).

Ministerul Culturii anunţă că pe perioada campaniei de subscripţie publică au oferit sprijin pro bono: grupul GMP (la realizarea campaniei oficiale de comunicare), Muzeul BNR (care a găzduit sculptura între 16 iunie-31 octombrie), băncilor partenere în subscripţia naţională (Banca Transilvania, Banca Comercială Română, BRD, Unicredit Bank, CEC Bank, Raiffeisen Bank, Alpha Bank, ING Bank), site-ului eMag (pentru facilitarea procesului de donaţie online), platformei donatie.ro (prin Asociaţia pentru Relaţii Comunitare) şi Asociaţiei Culturale Patrimoniu pentru Viitor (pentru sprijinul acordat în obţinerea numărului de SMS al campaniei), Omniasig (pentru asigurarea pro bono a operei, pe toată perioada campaniei), Augmented Space Agency (pentru aplicaţia mobilă "Cuminţenia călătoreşte").

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici