Motivul pentru care operele lui Van Gogh îşi pierd strălucirea, identificat cu ajutorul razelor X

Oamenii de ştiinţă au identificat cu ajutorul razelor X reacţia chimică complexă responsabilă de degradarea nuanţelor de galben din câteva tablouri pictate de Vincent Van Gogh şi de alţi artişti de la sfârşitul secolului al XIX-lea, potrivit unui studiu publicat în revista Analytical Chemistry.

Urmărește
113 afișări
Imaginea articolului Motivul pentru care operele lui Van Gogh îşi pierd strălucirea, identificat cu ajutorul razelor X

Motivul pentru care operele lui Van Gogh îşi pierd strălucirea, identificat cu ajutorul razelor X (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Degradarea treptată a nuanţei de galben cromat este deja un fenomen cunoscut, însă procesul chimic care stă la baza fenomenului nu putea fi explicat.

Razele ultraviolete ar fi în mare parte responsabile de această degradare a culorii, afirmă savanţii de la Centrul de cercetare şi restaurare a muzeelor din Franţa, Universitatea tehnologică Delf şi Muzeul Van Gogh din Olanda, Universitatea Perugia (Italia) şi Universitatea din Anvers (Belgia), autorii acestui studiu.

Pentru a identifica reacţia chimică ce are loc într-un strat foarte fin de vopsea, savanţii au folosit un dispozitiv cu raze X pus la dispoziţie de European Synchrotron Radiation Facility (ESRF) din Grenoble (Franţa).

"Fasciculul nostru de raze X este de 100 de ori mai fin ca un fir de păr uman şi poate evidenţia procese chimice complexe ce au loc pe suprafeţe minuscule, deschizând astfel calea către un nou univers de descoperiri pentru istoricii de artă şi experţii în conservare", a declarat Marine Cotte, cercetătoare în cadrul ERSF şi colaboratoare a Muzeului Luvru din Paris.

Cercetătorii au astfel posibilitatea de a analiza atât stratul de vopsea alterat, cât şi stratul de sub acesta, care este încă "sănătos".

Folosirea unor culorii vii de către Van Gogh a fost posibilă graţie apariţiei pe piaţă a unor noi pigmenţi industriali printre care se află şi galbenul cromat.

Închiderea treptată a acestei nuanţe, variabilă în funcţie de tablou, este asociată cu nivelul de oxidare a cromului. "La început, pigmentul era sub formă de cromat, deci foarte oxidat, însă în zonele alterate, acest nivel s-a redus, devenind mai puţin oxidat", a explicat Marine Cotte.

Cercetătorii au descoperit că o reducere a cantităţii de crom (inversul unei reacţii de oxidare) explică într-adevăr acest proces. Lumina, în special razele ultraviolete, sunt parţial responsabile de această modificare chimică.

Go4it.ro transmite LIVE de la World Mobile Congress. Zeci de telefoane se lansează acum! Citeşte noutăţile la cald.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici