O carte pe zi: „Europenii” de Orlando Figes de Stelian Ţurlea
Cu subtitlul „Trei vieţi şi formarea unei culturi cosmopolite în Europa secolului al XIX-lea”, cartea semnaaltă astozi este o istorie culturală a Europei de acum două veacuri, scrisă de autorul altei cărţi de excepţie, semnală şi ea la această rubrică, în urmă cu un an, „Dansul Nataşei”. Orlando Figes este profesor de istorie la Colegiul Birkbeck, Universitatea din Londra. Este autorul a numeroase cărţi despre istoria Rusiei, dintre care la Editura Polirom au apărut: Revoluţia Rusă, 1891-1924. Tragedia unui popor, Dansul Nataşei. O istorie culturală a Rusiei, Crimeea. Ultima cruciadă, Vorbind în şoaptă. Viaţa privată în Rusia lui Stalin şi Să-mi trimiţi un cuvînt din cînd în cînd. O poveste de dragoste şi supravieţuire în Gulag.
Scriu editorii: „Pornind de la un număr uriaş de documente, scrisori şi alte materiale din arhive, bine-cunoscutul istoric Orlando Figes face o analiză a Europei în ansamblu şi a culturii europene aşa cum s-a configurat ea în secolul al XIX-lea, ajungând să se impună ca unic model în întreaga lume. În stilul său de mare povestitor, Figes reconstituie destine diverse pentru a recompune lumea culturală europeană de secol XIX. În centru se află acum trei personaje care, prin nenumăratele lor legături, conduc spre toate mişcările şi personalităţile culturale ale epocii: Pauline Viardot, mezzosoprană şi compozitoare, Louis Viardot, critic de artă, director de teatru şi jurnalist, şi celebrul scriitor rus Ivan Turgheniev.”
Orlando Figes însuşi precizează în introducere: cartea de faţă „îşi propune să explice cum s-a ajuns ca în jurul anului 1900 pe continent să fie citite aceleaşi cărţi, să fie reproduse aceleaşi picturi, să fie interpretată acasă sau ascultată în sălile de concert aceeaşi muzică şi să fie puse în scenă aceleaşi opere în toate teatrele importante din Europa. Pe scurt, cum a fost stabilit canonul european – care stă la baza culturii înalte de astăzi nu doar în Europa, ci pretudindeni pe glob unde s-au stabilit europenii – în eproca feroviară. (…) În multe privinţe, careta este o explorare a epocii cărilor ferate ca primă perioadă a globalizării culturale. (…) În centrul cărţii se află relaţia inedită dintre artă şi capitalism care s-a s-a dezvoltat în secolul al XIX-lea. Abordează în egală măsură economia artelor (tehnologiile de producţie, managementul afacerilor, marketingul, publicitatea, reţelele sociale, problema combaterii pirateriei) şi lucrările artistice în sine. (…) A fost o cultură internaţională care a dispărut odată cu izbucnirea Primului Război Mondial.”
„Excelentă, exhaustivă… Figes sintetizează cu măiestrie această perioadă într-o manieră convingătoare şi elocventă.” (Publishers Weekly)
Orlando Figes – Europenii. Trei vieţi şi formarea unei culturi cosmopolite în Europa secolului al XIX-lea. Traducere de Lucia Popovici. Editura Polirom, colecţia Historia. 437 pag.