O carte pe zi: „Către o istorie a cărţii: carte, lectură şi comerţ în România secolului XX”

„Lucrarea de faţă constituie o relevantă contribuţie la cercetarea dezvoltării pieţei de carte din România secolului XX, cu implicaţii profunde pentru viitorul acestui sector important”- prof. univ. dr. Delia Cristina Balaban.

Urmărește
109 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Către o istorie a cărţii: carte, lectură şi comerţ în România secolului XX”

O carte pe zi: „Către o istorie a cărţii: carte, lectură şi comerţ în România secolului XX”

Într-un articol din urmă cu aproape un deceniu, autorul cărţii, Sebastian-Raul Pavel, afirma „Cartea este un operator simbolic într-un câmp cultural şi social al distincţiilor şi relaţiilor de putere şi legitimare”. Avea să-şi dezvolte cam de atunci ideea într-o lucrare de doctorat, susţinută în urmă cu aproape trei ani, publicată anul trecut - şi semnalată de noi în rubrica de astăzi. Sebastian-Raul Pavel, născut în 1986, absolvent al Facultăţii de Filosofie Babeş-Bolyai din Cluj, lucrează de 15 ani în industria cărţii, fiind librar la Cluj şi Bucureşti şi achizitor de carte.

„Valoarea cărţii ca artefact este dată de o întreagă istorie, care nu este doar culturală, ci şi tehnică, economică şi socială – afirmă cercetătorul în introducerea cărţii sale. Rolul social al acesteia nu este determinat numai de calităţile sale materiale, ci şi de orbita ei din jurul practicilor individuale şi sociale, pe de-o parte, precum şi prin modul în care a afectat însăşi exprimarea (publică, privată) a acestora. Istoria cărţii nu poate, astfel, să se preocupe doar de carte, aşa cum niciun studiu asupra pieţei de carte nu se poate uita doar la cifrele de vânzări şi mărimea tirajelor. Piaţa de carte, astfel, trebuie înţeleasă ca piaţă culturală în aceeaşi măsură în care reflectă o cultură a pieţei. Acest studiu se va concentra numai asupra cărţii literare şi de interes general – trade publishing în limbajul cotidian al celor ce lucrează în industria cărţii –, fără a se apleca asupra câmpurilor de producţie şi de distribuţie proprii cărţii şcolare sau academice, a căror complexitate necesită studii separate”.

Despre rezultat vorbeşte prof. univ. dr. Grigore Georgiu de la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice, SNSPA:

„Tema generală a cercetării este destinul cărţii în cultura noastră modernă, autorul ramificând-o şi urmărind diversele ei filoane, influenţe şi implicaţii în ţesuturile adânci ale societăţii, conjugând astfel multiple perspective de analiză: sociologice, economice, politice, instituţionale, administrative, educative şi culturale. Astfel că formarea şi evoluţia pieţei de carte în spaţiul românesc, în perioada de timp care face obiectul cercetării, sunt analizate printr-o raportare sistematică la tranziţia structurilor politice şi economice spre modernitate, la condiţiile sociale în care a avut loc acest proces, la dificultăţile şi obstacolele, de tot felul, pe care le-a întâmpinat în diferite momente. Aşadar, autorul reuşeşte să proiecteze asupra temei o perspectivă realmente interdisciplinară, să articuleze într-o imagine complexă informaţii şi analize despre contextele economice, sociale, educaţionale şi instituţionale care influenţau şi condiţionau producţia de carte, difuzarea şi consumul ei.

Lucrarea de faţă impresionează prin bogăţia şi varietatea surselor studiate şi invocate, prin modul adecvat în care plasează istoria cărţii în istoria socială, economică şi politică a societăţii româneşti, prin deplasarea explicaţiei din sfera strict spirituală şi culturală spre condiţiile economice şi sociale care influenţeză producţia şi distribuţia cărţii, cele care încurajează şi descurajează achiziţia de carte, precum şi motivaţiile care stimulează lectura. Judecăţile autorului asupra unor situaţii istorice problematice, asupra unor personalităţi din istoria cărţii româneşti, sunt echilibrate dar nu lipsite de critică, autorul delimitându-se, nuanţat, de clişeele şi etichetele simpliste, de interpretările care generalizează nefiresc”.

Sebastian-Paul Pavel - Către o istorie a cărţii: carte, lectură şi comerţ în România secolului XX. Editura Tritonic, colecţia Comunicare media. 298 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici