O carte pe zi: „Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes”, de Steven Levy

Ascensiunea fulminantă, dar şi cântecul de lebădă al platformei de socializare Facebook. „Una dintre cele mai bune cărţi de tehnologie a comunicării” („The Financial Times”).

Urmărește
186 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes”, de Steven Levy

O carte pe zi: „Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes”, de Steven Levy

Încă o carte, de astă dată o istorie şi analiză în detaliu, a poveştii Facebook, una dinstre cele mai fascinante ale ultimului timp. S-a scris mult despre această reţea de socializare şi, în ultimul timp, despre controversele pe care le-a provocat şi despre criza în care a intrat (cea mai recentă carte pe această temă am prezentat-o şi noi de curând, „Un adevăr neplăcut”).

Pe când era student în anul doi, Mark Zuckerberg a creat un site web simplu pentru a servi ca reţea socială a campusului. Astăzi, Facebook este aproape de nerecunoscut, dacă ne raportăm la originile sale modeste. În lumina recentelor controverse legate de conturile de ştiri false care influenţează alegerile, de gestionarea datelor personale ale utilizatorilor şi de alte acţiuni ale fondatorului său, care a căpătat o putere enormă asupra a ceea ce văd şi gândesc oameni din întreaga lume, se poate spune că niciodată o companie nu a provocat mai multe polemici şi nu a fost mai prezentă în ştirile internaţionale.

Autorul cărţii pe care o semnalăm astăzi urmăreşte traiectoria ascendentă a firmei, dar şi cum s-a ajuns la încălcările confidenţialităţii şi controversele stârnite.

Odată cu alegerile prezidenţiale din Statele Unite din 2016 - precizează Steven Levy -, Facebook a fost din ce în ce mai criticată; o avalanşă de dezvăluiri înfioră¬toare, bazate pe mii de pagini de documente interne, a apărut în presă.

Dezvăluirile legate de acel eveniment au demonstrat că invenţia lui Mark Zuckerberg, creată iniţial pentru a face conexiuni între stu¬denţi, ar fi putut afecta democraţia. Sursa acestei ultime ameninţări era un fost manager de produs de la Facebook. O veterană a Google, Yelp şi Pinterest, Frances Haugen, născută, ca şi Zuckerberg, în 1984, s-a alăturat Facebook în 2019, în special pentru a rezolva pro¬blemele de dezinformare. „O prietenă de-a ei fusese devorată de reţelele de socializare, lucru care se întâmpla mult prea des pe Facebook şi, în calitate de inginer şi manager de produs cu experienţă, a simţit că poate ajuta. Dar ceea ce a văzut a îngrozit-o. Lipsa de interes a Facebook in privinţa controlului conţinutului postat de utilizatorii din străinătate era mult mai gravă decât deficienţele interne pe care sperase să le rezolve. De prea multe ori, postările dăunătoare, care uneori chiar incită la violenţă, au fost ignorate sau au scăpat atenţiei ori, în unele cazuri, au fost lăsate pe platformă, deoarece vorbitorii erau oameni puternici. <<În numai două săptămâni de la angajare, am spus: O, Doamne, este mult mai rău decât credeam că va fi!>> mi-a mărturisit Haugen. <<Şi aşa cred că, la un moment dat, în 2020, din început să nii dau seama câte vieţi sunt in pericol>>. La fel ca mulţi alţi angajaţi ai Facebook deranjaţi de comportamentul companiei, Haugen a renunţat. Dar, spre deosebire de ceilalţi, ea a cercetat metodic comunicările interne ale companiei pentru a culege documente care dovedesc că aceasta era conştientă de faptele sale. Fişierele au arătat că, prea des, directorii companiei, incusiv Zuckerberg, nu au reuşit să abordeze cu hotărâre rezolvarea acestor probleme. Acestea au variat de la postări pe Instagram care au crescut nivelul de depresie al adolescenţilor până la răspân¬direa urii religioase în India. Documentele, publicate mai întâi în Wall Street Journal in octombrie 2021, şi apoi de mai multe instituţii jurnalistice care au avut acces la informaţii, au tăcut furori, iar Haugen a fost binevenită în Congres şi în străinătate pentru a şi spune povestea. Senatorul Edward Markey din Massachusetts părea să vorbească în numele întregului corp legislativ atunci când a numit-o pe Haugen <<un erou american al secolului XXI>>”.

Cartea vorbşte despre succele financiare care l-au transformat pe Mark Zukerberg într-unul dintre maliardarii lumii, dar şi despre eşecurile companiei în protejarea utilizatorilor săi.

Nepărat de citit.

Steven Levy - Facebook. Povestea din spatele unui brand de succes. Editura RAO. 767 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici