O carte pe zi: „Oameni vs tehnologie. Internetul trebuia să se elibereze", de Jamie Bartlett

Clasa de mijloc se erodează, societatea civilă e slăbită, noi, cetăţenii, ne pierdem judecata critică şi chiar libertatea. De vină e Tehnologia.

Urmărește
403 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Oameni vs tehnologie. Internetul trebuia să se elibereze", de Jamie Bartlett

O carte pe zi: „Oameni vs tehnologie. Internetul trebuia să se elibereze", de Jamie Bartlett

O carte care a câştigat Premiul Transmission 2019 şi s-a aflat pe lista lungă la Orwell Prize pentru Texte Politice 2019. Şi care nu este o nouă lamentaţie despre capitaliştii rapace, ci un avertisment despre cum democraţia poate fi pusă în pericol de tehnologie. Autorul este un cunoscut ziarist care a mai analizat secretele Internetului şi în alte cărţi ajunse bestsellere. Internetul trebuia să ne elibereze, dar nu s-a întâmplat asta. Însă tehnologia ne-a schimbat vieţile. Sistemul politic este fragil sub asediul revoluţiei digitale. Dar Jamie Bartlett explică şi cum putem deveni cetăţeni activi. O carte cel puţin incitantă.

„În anii 1990, mulţi au prezis că internetul va ucide monopolurile, nu că le va crea. Ideea comună de atunci – repetată la nesfârşit de câţiva guru şi futurişti ai erei digitale – era că internetul este descentralizat şi conectat, deci automat va duce la o piaţă de desfacere competitivă şi distribuită egal. Nimeni nu ştia exact cum, dar figuri influente precum Chris Anderson au numit asta the long tail şi s-au entuziasmat.

Pare evident acum că natura tehnologiei digitale mai degrabă favorizează monopolurile. Cea mai importantă cauză este efectul reţelelor. Dacă tu intri pe Facebook, e mai probabil s-o facă şi prietenii tăi, deci şi mai probabil să intre şi prietenii lor. Când totul e conectat, asemenea efecte de reţea se pot înmulţi şi mai repede. Este o forţă atât de puternică, încât principala problemă cu care se confruntă Facebook azi este că rămâne fără oameni de conectat. Acelaşi lucru se petrece şi cu pieţele online.(…)

Oamenilor le vine greu să înţeleagă puterea efectelor acestor reţele, pentru că avem tendinţa să gândim liniar, în timp ce reţelele pot creşte exponenţial. De aceea suntem şocaţi de câte ori apare aproape peste noapte o megacorporaţie de miliarde de dolari. Efectele reţelei sunt aşa de puternice pentru că se consolidează singure. Cu cât are Uber mai mulţi utilizatori, cu atât atrage mai mulţi şoferi (şi mai multe date) şi cu atât poate oferi servicii mai bune, ceea ce înseamnă că obţine şi mai mulţi utilizatori, deci continuă să crească. Google trece prin acest proces iterativ de nanoameliorare de milioane de ori în fiecare zi şi începe să arate precum ceea ce economiştii numesc un monopol natural, pentru că poate oferii servicii mai bune decât două firme concurente. Companiile digitale pot înmulţi şi ele orice avantaj la o viteză aiuritoare, deoarece costul expansiunii lor este adesea foarte mic. Airbnb nu cheltuie aproape nimic să adauge o unitate nouă, în timp ce, pentru o companie hotelieră, construirea unei clădiri noi este lentă, costisitoare şi riscantă. Costul YouTube pentru găzduirea unui videoclip sau a unui milion este aproape acelaşi, ceea ce nu e valabil pentru zecile de blockbustere despre care internetul mă informează că zac pe DVD-uri fizice de închiriat.”

Vă puteţi face o idee despre temele lui Bartlett şi dacă enumerăm tilurile capitolelor: Noul panoptic; Satul global; Războaie de software; Democraţie fără şofer; Monopolizarea totală; Criptoanarhia; 20 de idei pentru salvarea democraţiei.

Jamie Bartlett - "Oameni vs tehnologie. Internetul trebuia să se elibereze". Editura Nemira. Traducere din limba engleză de Alexandra Florescu.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici