O carte pe zi: „Rădăcinile culturale ale sistemului mass-media românesc”, de Peter Gross

România folosită ca exemplu pentru a testa modul în care poate fi aplicată o anume abordare culturală.

Urmărește
112 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Rădăcinile culturale ale sistemului mass-media românesc”, de Peter Gross

Peter Gross este profesor emerit şi a fost director al Facultăţii de Jurnalism şi Mass-Media Elecronică a Universităţii din Tennessee. Realizarea acestei cărţi a durat 33 de ani.

„Ea a fost concepută în urma conştientizării faptului că până şi cele mai bune studii despre sistemele mediatice din Europa Centrală şi de Est nu au reuşit să explice de ce transformările produse după 1989 au făcut ca fiecare dintre aceste sisteme să funcţioneze într-un mod specific. După părerea mea, teoria dominantă, conform căreia doar politica şi economia manipulează, controlează şi influenţează sistemele mediatice, ignoră nevoia noastră imediată de a înţelege ceea ce este esenţial cu privire la caracterul şi la funcţionarea lor, aşa cum stau lucrurile in cazul tuturor factorilor care îşi exercită influenţa asupra acestor sisteme. Aşa a luat naştere această lucrare scrisă ca o pledoarie în favoarea unei abordări culturale.

O astfel de abordare a evaluării sistemelor mediatice se bazează pc ideea generală că fiecare ţară are un ansamblu specific de valori, convingeri şi atitudini, identificabile in special la nivelul elitelor, ce stă la baza practicilor şi comportamentelor care modelează natura instituţiilor sale şi modul în care ele funcţionează. Şi, fiindcă folosesc România ca exemplu pentru a testa modul în care poate fi aplicată abordarea culturală propusă, este vorba şi despre sistemul mediatic din această ţară.

Recunosc că am ezitat să dau curs acestui proiect. Literatura existentă nu este de folos în adoptarea unei abordări culturale, care să le completeze sau să le înlocuiască pe cea politică şi pe cea economică. în ciuda recunoaşterii de care se bucură, simbi¬oza culturii, culturii politice şi a sistemelor mediatice nu a beneficiat de o atenţie specială din partea cercetătorilor.

Începând cu 1989, am avut ocazia să observ în mod direct evoluţia sistemelor mediatice din Albania, Belarus, Bulgaria. Croaţia, Cehia. Estonia, Georgia. Ungaria. Lituania. Moldova, Muntenegru. Polonia, România, Slovenia, Slovacia şi Tadjikistan. Concentrându-mă asupra ţării mele natale, România, ale cărei societate, politică, cultură şi mass-media pot spune cu modestie că le înţeleg în profunzime. Trebuie să spun că alegerea mea a fost una firească, personală. în acelaşi timp însă. România reprezintă unul dintre cele mai complexe şi mai interesante obiecte de studiu”.

„România continuă să se schimbe, chiar dacă schimbarea este lentă. Tot mai mulţi tineri români se alătură puţinelor persoane mai în vârstă cu o atitudine liberală în demersul lor de contestare a moştenirii culturale negative, profund înrădăcinate în spaţiul public, inclusiv a corupţiei şi a înăbuşitoarelor structuri de putere verticale. Modernizarea este inevitabil prezentă într-o lume în care naţiunile şi indivizii fac parte din organizaţii internaţionale, într-o lume a comunicării instantanee şi omniprezente, a călătoriilor şi a schimburilor educaţionale, în care tinerele generaţii dobândesc putere şi influenţă, dorindu-şi o Românie care să semene mai puţin cu ceea ce a fost în trecut şi mai mult cu ceea ce poate şi trebuie să fie: o ţară europeană modernă, liberală. Această realitate şi înţelegerea transformărilor pe care ea le presupune impun o analiză bazată pe cultură a sistemului mediatic din România. Aşa a luat naştere această lucrare, ca o pledoarie în favoarea unei abordări culturale” (Peter Gross).

Peter Gross - Rădăcinile culturale ale sistemului mass-media românesc. Traducere din limba engleză de Miruna Andriescu. Editura Polirom, Colecţia Collegium Media. 188 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici