O carte pe zi: "Viaţa mea de noapte", de Irina Petraş

Irina Petraş, critic admirabil de la Cluj, şef peste scriitorii oraşului, cu un număr impresionant de volume tipărite, dar şi eseist şi pictor şi om al cetăţii, s-a oprit în cea mai recentă carte a sa asupra viselor proprii, dar şi ale altora, pentru că visul e "un spaţiu/timp de o stranie bogăţie".

Urmărește
400 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: "Viaţa mea de noapte", de Irina Petraş

O carte pe zi: "Viaţa mea de noapte", de Irina Petraş

"Viaţa mea de noapte porneşte de la două, pentru mine, adevăruri. Mai întâi, ceea ce vezi, simţi, înţelegi, pe scurt, trăieşti în vis/prin intermediul viselor este o experienţă/in-sperienţă de consistenţă şi însemnătate (aproape) egale cu ale experienţei diurne, în stare de veghe. Şi visele intră în definirea de sine, şi ele lasă urme, şi ele te construiesc. Pe de altă parte, povestea-vieţii-în-stare-de-veghe şi povestea-viselor-nopţii sunt ambele interpretări subiective şi larg condiţionate de contexte, sunt ficţiuni la distanţă egală de Adevărul absolut, niciodată nouă la îndemână".

Mărturisirea aceasta a autoarei, Irina Petraş, ar fi bine să preceadă (deşi nu e obligatoriu) citirea acestei admirabile cărţi. Mai ales că autoarea afirmă, încă în prolog, că volumul ei "va fi undeva la mijloc de proză egografică şi eseu". Adică "poveste şi încercare".

Pentru Irina Petraş, visul e "un spaţiu/timp de o stranie bogăţie". Visele sunt retrospective, nu prospective. "Sunt atât de dense şi uneori mergând până în pragul coşmarului, încât nu arareori mă duc seara spre ele ca la o întâlnire, ca la o petrecere, ca la un film". "Nu sunt pasăre de noapte. Nu lucrez noaptea decât dacă nu am încotro (…) Sunt dependentă de lumină, de soare". "Seara citesc până târziu în colţul meu, culcuşită în fotoliu, în cercul ocrotitor al unei lămpi care lasă restul încăperii în întuneric. Eu, cartea, lampa încropim o mică zi, amânând intrarea în noapte. Ţin enorm la mintea în stare de veghe, luciditatea e lucrul meu cel mai de preţ". "Visul e un loc, un ţinut, un tărâm, în care timpul lucrează cu alte unităţi de măsură". De aceea, visele nu sunt/nu pot fi interpretate, ci trăite "până la capăt".

Prin urmare, avem în faţă o încercare de lectură a viselor, de transformare a lor în "mici poveşti cu sens". Irina Petraş nu urmăreşte să propună o metodă, o teorie, ci îşi expune parte dintre vise grupându-le pe "teme" mai mult sau mai puţin frecvente şi, citându-l pe Jacques Montangero, afirmă că visele sunt "simulări narative ale unor episoade biografice". Ca atare, îşi rememorează fragmente de autobiografie ori îşi explorează câteva dintre relaţiile cu sine şi cu lumea. Şi chiar capitolele cărţii urmează această explorare, începând chiar cu titlurile lor (de pildă, "Cititoarea" - "Fireşte, multe dintre vise îmi sunt legate de vechea îndeletnicire de cititoare. Sunt un fel de metafore ale lecturii, contaminări ale gesturilor nesupuse cititului").

O carte admirabil scrisă, în care afli enorm despre vise (aproape o bibliografie), dar şi despre criticul literar Irina Petraş, care, înainte de orice, e un scriitor.

Irina Petraş - "Viaţa mea de noapte. Fragmente onirice". Editura Şcoala ardeleană. 150 pag.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici