Octavian Radu, Diverta: Vânzările de carte au scăzut cu o treime din 2008, la sub 40 milioane euro

Piaţa de carte din România, cu excepţia manualelor şcolare şi a cărţilor care se vând cu ziare, a scăzut de la 60 de milioane de euro în 2008 la sub 40 de milioane de euro, a declarat agenţiei MEDIAFAX Octavian Radu, proprietarul lanţului de librării Diverta.

Urmărește
14 afișări

"E un obicei ca editorii să declare cifre mai mari decât realizează în realitate. Eu ştiu ce vând eu şi ce raportează editurile în fiecare an la Finanţe. Piaţa este foarte mică, iar vânzările de carte pe cap de locuitor sunt de 7-8 ori mai mici decât în Ungaria sau Polonia", a spus Radu.

El a afirmat că nivelul chiriei medii pe metru pătrat pe care o plăteşte Diverta, de peste 200 de euro pe lună, este mai ridicat decât cel din Ungaria sau Polonia.

"Vorbim de consumuri de carte de câteva ori mai mici decât în ţările vecine, dar şi de chirii mai mari. Suntem prinşi într-o foarfecă. În condiţiile în care numărul de titluri s-a redus dramatic, la 4.000 pe an, faţă de 8.000 apărute cu doi ani în urmă, iar tirajele au scăzut, la rândul lor, şi eu am rămas cu spaţiile la fel de mari, un minim de aritmetică ce ne spune?", a explicat Octavian Radu motivul pentru care Diverta a cerut insolvenţa în luna mai a anului trecut, pentru a intra în reorganizare judiciară.

El a arătat că a mizat pe spaţii mari pentru că a fost convins în urmă cu un deceniu că vânzarea de carte va creşte foarte mult, bazându-se pe decalajul mare de consum de carte dintre România şi alte ţări europene.

"La pâine şi la palincă sunt convins că suntem la nivel european cu consumul, dar cu cât ajungem la fineţuri, cu atât decalajul este mai mare. Probabilitatea să mai crească consumul de pâine în România este mică, de exemplu, mai degrabă va scădea pe măsură ce oamenii au mai mulţi bani. Atunci, eu am încercat să investesc în domeniile de la coadă, care aveau perspective de creşteri mult mai mari", a adăugat omul de afaceri.

Radu crede că în anii următori vânzările de carte vor fi afectate de dezvoltarea accelerată a sistemelor alternative de lectură şi din acest motiv Diverta îşi va mări gama de produse pe care le va comercializa inclusiv cu sticle de vin sau lumânări frumos mirositoare.

"Suntem singura ţară care n-a redus preţul cărţilor pe timp de criză. În mod normal ai un preţ pentru produsele premium, care să coste 30 de euro şi este destinat persoanelor cu bani. Apoi vii cu produsele medii, care costă 10 euro, după care sunt carţile cu 30% reducere, apoi cele reduse cu 70% şi 90%, după care urmează cărţile pe care le duc la maculatură. În schimb, editurile noastre scot o carte, îi pun un preţ, şi îl ţin acolo, iar când nu se mai vinde, eu i-o dau înapoi", a spus omul de afaceri, care a adăugat că abia acum încep şi editorii români să opereze reduceri de preţuri la carţile care au stat o vreme pe rafturile librăriilor.

Compania a încheiat anul 2010 cu o cifră de afaceri de 21 milioane euro şi estimează pentru acet an menţinerea volumului vânzărilor. Vânzările au scăzut constant în ultimii trei ani, de la 47 milioane euro în 2008 şi 35 milioane euro în 2009.

În prezent, reţeaua Diverta are 50 de magazine şi îşi propune să deschidă noi unităţi în acest an.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici