Regulile desfăşurării campaniei electorale în audiovizual, adoptate de CNA

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat, în şedinţa de marţi, Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei pentru alegerea Preşedintelui României, primul tur al alegerilor urmând să aibă loc pe 22 noiembrie.

Urmărește
95 afișări
Imaginea articolului Regulile desfăşurării campaniei electorale în audiovizual, adoptate de CNA

Regulile desfăşurării campaniei electorale în audiovizual, adoptate de CNA

Singura modificare adusă proiectului de Decizie înainte ca acesta să fie supus la vot a fost la articolul 3, aliniatul (2) punctul c), care priveşte obligaţia radiodifuzorilor de a se asigura că emisiunile de promovare, spoturile sau alte materiale puse la dispoziţia lor de către candidaţi nu conţin "afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor moravuri". La propunerea membrului CNA Gelu Trandafir, membrii Consiliului au modificat acest punct adăugând termenul "imagini", astfel încât obligaţia radiodifuzorilor se va referi la "afirmaţii sau imagini care pot aduce atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor moravuri".

Membrii CNA prezenţi la şedinţa de marţi, Gelu Trandafir, Attila Szasz, Narcisa Iorga, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Grigore Zanc, Constantin Duţu, Mihai Mălaimare şi preşedintele Răsvan Popescu, au votat favorabil, în unanimitate, Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei pentru alegerea Preşedintelui României.

Conform Deciziei adoptate, "campania electorală pe posturile de radio şi televiziune, publice şi private, începe în ziua de 23 octombrie 2009, ora 00.00, şi se încheie în ziua de 21 noiembrie 2009, ora 7.00". Totodată, în Decizie se stipulează: "Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederii Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte decizii".

De asemenea, se stipulează că toţi "candidaţii au acces gratuit la serviciile de radio şi televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevăzute de prezenta Decizie".

Totodată, Decizia stipulează că radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai în emisiuni de promovare electorală (în care candidaţii îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală prin propria candidatură), emisiuni de dezbatere (în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi teme de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor reprezentanţilor competitori electorali, a jurnaliştilor, a analiştilor şi a altor invitaţi) şi informative (în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului).

Decizia stipulează şi că, cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor, sunt interzise difuzarea emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe.

De asemenea, conform Deciziei, "posturile de radio şi de televiziune care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în ziua de 15 octombrie 2009, printr-o adresă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta Decizie".

"Candidaţii au la dispoziţie intervalul 15 - 22 octombrie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze", se mai arată în Decizie.

Conform unei ordonanţe de urgenţă de modificare a legii alegerilor prezidenţiale "posturile private de radio şi televiziune vor oferi candidaţilor timpi de antenă proporţionali cu cei practicaţi de posturile publice", a decis Executivul, prevedere care, în cazul nerespectării, atrage sancţiuni din partea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA). Mai mult, conform unui alt alineat al aceluiaşi articol, accesul candidaţilor la acestea este gratuit.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici