REPORTAJ: "Dans-actorii" lui Gigi Căciuleanu au dus spectacolul viu "D'ale noastre" la FEST Timişoara - FOTO

Spectacolul "D'ale noastre", regizat de Gigi Căciuleanu, a fost prezentat, pentru prima dată publicului din Timişoara, joi, la Festivalul European al Spectacolului (FEST), "dans-actorii" fiind îndelung aplaudaţi la sfârşitul reprezentaţiei.

Urmărește
406 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: "Dans-actorii" lui Gigi Căciuleanu au dus spectacolul viu "D'ale noastre" la FEST Timişoara - FOTO

REPORTAJ: "Dans-actorii" lui Gigi Căciuleanu au dus spectacolul viu "D'ale noastre" la FEST Timişoara - FOTO (Imagine: Andreea Alexandru/ Mediafax Foto)

"D'ale noastre" este un spectacolul de teatru coregrafic cu tipologii de inspiraţie caragialiană, creat de cunoscutul dansator şi coregraf Gigi Căciuleanu.

Spectacolul este interpretat de "dans-actorii" Ramona Bărbulescu, Rasmina Calbajos, Alexandru Călin, Lari Giorgescu, Ştefan Lupu, Ioana Marchidan, Ioana Macarie, Cristian Nanculescu, Adrian Nour, Vanda Ştefănescu şi Istvan Teglaş, membri ai "Gigi Căciuleanu Romania Dance Company".

La repetiţiile dinaintea spectacolului, "dans-actorii" - aşa cum îi numeşte coregraful Gigi Căciuleanu pe artiştii din spectacolul "D'ale noastre" - pun la cale ultimele detalii. Se fac mici modificări, astfel încât mişcările din spectacol să se potrivească în sala în care vor juca.

"E un spaţiu mare. Bucuraţi-vă!", îi îndeamnă coregraful pe artişti, care dansează cu bucurie şi ascultă cu atenţie sfaturile pe care Gigi Căciuleanu le mai dă în timpul repetiţiei.

Gigi Căciuleanu spune că un spectacol diferă de la o reprezentaţie la alta, pentru că este unul "viu" şi nu poate fi realizat la fel. În plus, spaţiile sunt diferite, iar oamenii care intră în sală "într-o zi sunt unii, iar în altă zi sunt alţii".

"Oamenii, în momentul în care intră într-o sală de spectacole, intră într-o lume aparte, aşa cum şi noi (intrăm într-o lume aparte, n.r). Nu-mi dau seama dacă sunt la Timişoara, la Bucureşti sau la Paris, pentru că sunt într-o sală de dans, într-o sală de spectacole. Deci, pe undeva, cred că artiştii au realizat această globalizare sau internaţionalizare mult mai frumos decât politicienii", a declarat Gigi Căciuleanu, pentru MEDIAFAX, înainte de începerea repetiţiilor.

Gigi Căciuleanu a mai spus că pentru un festival de dramaturgie românească, aşa cum este cel de la Timişoara, nu poate fi nimeni mai bun decât Ion Luca Caragiale şi chiar decât echipa acestui spectacol.

"Trebuie să ştiţi că dramaturgia acestui spectacol e a mea, nu a lui Caragiale, pentru că nu e o piesă de Caragiale. Sunt nişte arhetipuri care se plimbă prin piesă, prin lumea lui Caragiale", a completat coregraful, precizând că este prima dată când vine cu acest spectacol la Timişoara.

Gigi Căciuleanu este de părere că spectatorul este unic şi trebuie să primească ceea ce îşi doreşte atunci când vine la teatru, de aceea într-un spectacol încearcă "să pună cât mai multe", pentru ca publicul să poată alege ce îl interesează.

"Spectatorul, care e unic, e o persoană. Ia ceea ce este pregătit. Dacă preferinţele lui sunt spre poezie, o să vadă poezie, dacă se duc spre filosofie, o să vadă filosofie. Eu pun cât mai multe pot eu într-un spectacol, pentru ca omul să vadă ceea ce îl interesează, pentru că nu-l poţi obliga, să îi bagi pe gât ceva. Ce e foarte important e să nu fie indiferent. Să nu vină ca judecător, ci ca partener", a declarat Gigi Căciuleanu.

În ceea ce priveşte relaţia dintre spectatori şi artişti, Gigi Căciuleanu spune că "este o întâlnire care vine din două părţi".

"În aceste sens, mi se par foarte importante cele două laturi ale unui spectacol. În primul rând performanţa actoricească, artistică, de dans, dar şi performance-ul, adică ideea unde e un happening, deodată se întâmplă nişte lucruri care îl depăşesc şi pe creator, şi pe interpret şi chiar pe public. Asta e frumuseţea spectacolului viu, altfel ne uităm la televizor şi vedem DVD-uri sau filme", a mai spus coregraful.

De asemenea, Gigi Căciuleanu a spus că nicio reprezentanţie nu seamănă cu alta, pentru că şi actorii se schimbă, iar "cei de ieri nu mai sunt cei de azi".

"Trăirile pe care le au «dans-actorii», cum le spun eu, sunt cu atât mai repercutibile, se repercutează cu atât mai mult în corp, cu cât corpul e mai preparat, alchimic vorbind. E ca un cearşaf care e foarte întins şi dacă îl atingeţi un picuţ ăla se mişcă de peste tot. Dacă e boţit, puteţi să-l atingeţi şi nu faceţi nimic. Dacă struna de la vioară, de la intrument este foarte întinsă... dacă «dans-actorul» este ca struna aia de vioară întinsă la maxim, atunci orice mică atingere sau chiar neatingere, orice lucru oricât de mic îl afectează şi îl afectează şi pentru spectacol. Asta e frumos pentru un spectacol viu, nu e ceva pus în cutie", a mai spus Gigi Căciuleanu.

La spectacolul "D'ale noastre" din cadrul Festivalul European al Spectacolului (FEST), sala a fost plină, iar la finalul reprezentaţiei, publicul i-a aplaudat minute în şir pe artişti, dar şi pe coregraful Gigi Căciuleanu, care a urcat pe scenă alături de ei.

Creaţia coregrafică a lui Gigi Căciuleanu după I. L.Caragiale a fost una din primele producţii de excepţie prin care Teatrul Naţional Bucureşti a celebrat anul Caragiale - 2012, sub semnăturile unor artişti prestigioşi ai scenei. Asistentă de coregrafie este Lelia Marcu, iar scenografia şi costumele sunt semnate de Corina Grămoşteanu.

Coregraf, balerin şi profesor de talie internaţională, Gigi Căciuleanu este director artistic al Baletului Naţional din Chile din anul 2001. Îşi împarte activitatea de creaţie coregrafică între Compania sa din Paris, Baletul Naţional Chilian şi Teatrul Naţional de Operă şi Balet "Oleg Danovski" din Constanţa.

În 2002 a primit la Santiago premiul Altazor, echivalent chilian al Oscarului, pentru spectacolul "Gente". În 2003 a fost numit cel mai bun coregraf internaţional al anului de Cercul Criticilor de Artă din Chile.

Gigi Căciuleanu a primit în Franţa titlul de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, iar în România a fost decorat cu Steaua României în grad de Cavaler.

Predă tehnica sa specifică şi transmite stilul său original de dans contemporan sub formă de ateliere şi masterclass în instituţii de prestigiu, precum Conservatorul Naţional Superior La Villette, L' Ecole de l' Opéra de Paris, Conservatoarele Naţionale franceze: Boulogne - Billancourt, Annecy, Chambéry şi Rennes.

Organizat de Teatrul Naţional "Mihai Eminescu" din Timişoara, cu sprijinul Ministerului Culturii, al Primăriei şi al Consiliului Local al Municipiului Timişoara, cărora, anul acesta, li s-au alăturat Institutul Cultural Român şi Uniunea Teatrală din România (UNITER), Festivalul European al Spectacolului Timişoara - Festival al Dramaturgiei Româneşti (FEST-FDR) a propus, în premieră pentru ediţia 2014, ca evenimentul să fie prezentat în două perioade diferite. Astfel, Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FDR) a avut loc în perioada 14 - 18 mai, iar Festivalul European al Spectacolului (FEST) se desfăşoară începând de marţi până pe 17 iunie.

Festivalul European al Spectacolului include şi o secţiune outdoor, în care reprezentaţiile sunt scoase din sălile de teatru şi sunt montate în spaţii neconvenţionale.

Programul FEST-FDR 2014 poate fi consultat pe http://ro.tntimisoara.com/programul-fest-fdr2014.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici