Români la CANNES 2016, pe covorul roşu.Cristi Puiu şi echipa din "Sieranevada", primii din competiţie - FOTO

"Sieranevada", film de Cristi Puiu, selectat în competiţia oficială a Festivalului de la Cannes, a fost proiectat pe Croazetă,joi, în prima zi a festivalului.În "Sieranevada",camera de filmat este,de fapt, în rolul unui defunct ce-şi vede familia guralivă, zăpăcită, la 40 de zile de la deces.

Urmărește
2462 afișări
Imaginea articolului Români la CANNES 2016, pe covorul roşu.Cristi Puiu şi echipa din "Sieranevada", primii din competiţie - FOTO

Români la CANNES 2016, pe covorul roşu.Cristi Puiu şi echipa din "Sieranevada", primii din competiţie

Cristi Puiu a venit la Cannes alături actorii principali din Sieranevada, Mimi Brănescu şi Dana Dogaru, soţia sa, Anca Puiu şi fetiţa lor, Zoe Puiu, cea mai mică actriţă ce joacă în film.

Tot la conferinţă, Cristi Puiu a mărturisit ce poveste reală i-a inspirat scenariul pentru "Sieranevada": "În 2007, tatăl meu a murit. Eram în juriul secţiunii Un Certain Regard la Cannes. Parastasul tatălui meu, cel ce se ţine imediat după înmormântare, s-a petrecut într-o manieră extrem de bizară. În apartament, în casă, mişunau tot felul de personaje pe care eu nu le cunoşteam, amici cu care bea el câte un păhărel, vecini. Ţin minte că m-am luat la harţă cu un coleg de serviciu de-ai mamei mele apropo de istoria comunismului."

Cristi Puiu a vorbit, de asemenea, de matricea spiritului românesc de după comunism, pradă îndoielii, vârtejului de contradicţii şi mixturii smintite între adevăr şi minciună. "Istoriile personale pe care fiecare om le povesteşte în propriul cap sunt ficţiuni. La fel ca istoria oficială. Ne spunem poveşti în propriul cap. Adevărul se estompează.", a spus Puiu, la conferinţa de la Cannes.

Prezentăm, în continure un fragment tradus din transcriptul conferinţei de presă de ieri, de la Festival:

Jurnalist: De ce spaţiul în care se desfăşoară filmul este, practic, un singur loc, un apartament?

Cristi Puiu: Trăim într-o lume ale cărei limite le cunoaştem. Ceea ce vrea să spună filmul nu poate fi conceput altfel, decât ca o lume “în sine”, limitată geografic. Iată de ce spaţiul este închis, totul se petrece într-un apartament izolat. Acest spaţiu este reflexia lumii, la scară redusă, într-o oglindă. Ziua este ca şi noaptea: acestea coexistă în acest apartament. Observăm camere sumbre, altele luminoase, cu decoraţii diferite – ca şi peisajele. Nu se poate evada din acest apartament, cum nu se poate evada de pe planeta noastră. Trebuie, aşadar, să ne asumăm “pătrunderea” în fiecare camera a apartamentului, înaintea Celuilalt. Lucrul cel mai important devine, prin urmare întâlnirea cu Celălalt. Toate acestea au un sens. Acela de a crea o lume “alveolară”, fără comunicare, unde fiecare individ este închis în “fagurele” său, fără să ştie că mai există un altul. Pe de altă parte, pornirea aceastea în căutarea celorlalţi, poate fi alternativa care schimbă totul.

Jurnalist: De ce aţi ales să filmaţi cu o cameră la înălţimea fizică a personajelor ?

Cristi Puiu: Filmarea permite într-o bună măsură, într-un mod indirect, ca locul spectatorului să fie cel al camerei de luat vederi. Este foarte interesant, pentru că fiecare spectator se poate gândi că este chiar el în "interiorul" poveştii. Ori se află în ipostază de observator. Este foarte amuzant. Camera de luat vederi este ca un om "invizibil" sau în cazul filmului meu este chiar… mortul. Am ceva lucruri de pus la punct cu mortul, şi atunci, mi-am spus : este povestea ideală !. În tradiţia ortodoxă, sufletul mortului este liber timp de 40 de zile, se mişcă liber, oriunde. M-am întrebat, cum să fac spun această poveste prin intermediul unui… mort care circulă nestingherit? Punând camera în "locul" mortului, acest om invizibil. Este ceea ce am dorit să văd eu însumi, prin "privirea" mortului.

Jurnaliştii despre Cristi Puiu

"Regizorul rebel şi nonconformist, românul Cristi Puiu ne-a revelat un film problematic şi inteligent în 2010, un thriller de trei ore, «Aurora» şi suntem extrem de entuziasmaţi că revine cu filmul «Sierra Nevada» în «sfada» de la Cannes. În vreme ce «Aurora» era ultaeconomic în ceea ce priveşte dialogul, noul film, prin contrast, se ţese în jurul unei familii care se adună la parastasul unui bătrân venerabil care a murit recent, iar întâlnirea în circumstanţele astea generează vorbă, logoree, zumzet. Toată lumea din familie vorbeşte în film", scriu jurnaliştii în publicaţia Little White Lies, despre filmul "Sieranevada".

Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes va avea loc între 11 şi 22 mai.

Juriul Festivalului de Film de la Cannes este prezidat în 2016 de regizorul, scenaristul şi producătorul australian George Miller. Cel mai recent film al lui George Miller, "Mad Max: Drumul furiei/ Mad Max: Fury Road", a fost prezentat la ediţia din 2015 a Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei. În acest an, George Miller şi ceilalţi membri ai juriului, care urmează să fie anunţaţi, vor decerna trofeul Palme d’Or, la finalul celei de-a 69-a ediţii a Festivalului de la Cannes.

Synopsis Sieranevada: La trei zile după atacul terorist asupra redacţiei săptămânalului parizian Charlie Hebdo, şi a 40 de zile după moartea tatălui său, Lary, un doctor de vreo 40 de ani e pe cale să-şi petreacă duminica în familie, la o reuniune de comemorare a tatălui său. Dar lucrurile nu merg conform aşteptărilor. Forţat să-şi confrunte fricile şi trecutul, să-şi regândească locul în familie, Lary se vede constrâns să spună propria versiune a adevărului, transmite cinemagia.ro.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici