STUDIU: Femeile din cinema lucrează mai mult pentru filme independente decât pentru blockbusteruri

Publicat: 06 05. 2014, 18:32
Actualizat: 31 03. 2020, 09:56

Deşi nu au ajuns încă la acelaşi nivel de prezenţă în industria cinematografică cu al colegilor lor de breaslă de sex masculin, femeile reprezintă în prezent 26% din totalul angajaţilor care deţin funcţii-cheie în realizarea de lungmetraje care sunt prezentate în festivaluri majore. Aceste funcţii se referă la acelea de regizor, scenarist, producător, producător executiv, editor de film şi director de imagine, informează variety.com.

Procentul din 2013-2014 a cunoscut o uşoară creştere faţă de perioada 2008-2009, când era de 24%, şi s-a menţinut la acelaşi nivel cu cel înregistrat în 2011-2012.

Studiul, intitulat „Independent Women: Behind-the-Scenes Employment on Festival Films in 2013-14”, a examinat 23 de filme de festival proiectate în Statele Unite, inclusiv la evenimente de gen prestigioase, precum New York Film Festival, Sundance, Telluride, SXSW şi Tribeca.

Per total, procentul femeilor care lucrează în cinema-ul independent este mai mare decât cel al femeilor care lucrează pentru filme cu mare succes de box office. O singură femeie va regiza un film produs de un studio major în vara acestui an – Lana Wachowski, care va regiza „Jupiter Ascending” în colaborare cu fratele ei.

Femeile ocupă 23% din totalul funcţiilor de regizor pentru toate filmele analizate, 28% din totalul funcţiilor de regizor de documentar şi 18% din totalul funcţiei de regizor de lungmetraj. Femeile deţin un scor mult mai bun în calitate de producător de film (33%) şi de producător executiv (27%), însă procentul lor scade atunci când vine vorba de scenarist (22%), editor de film (20%) şi director de imagine (10%).

„Oportunităţile oferite de filmele independente sunt cruciale pentru femeile din industria filmului şi pentru carierele lor”, a declarat Martha Lauzen, coordonatoarea studiului.

Studiul din acest an a analizat şi procentul de femei care lucrează în calitate de compozitor de muzică de film. Pentru filmele independente, ele reprezintă 10% din totalul acestor locuri de muncă, cu opt procente mai mult decât acel 2% reprezentat de femeile-compozitor care lucrează pentru blockbusteruri.