Ungaria a adoptat controversata taxă pe publicitate, neţinând cont de protestele în masă ale media

Parlamentul ungar a adoptat, miercuri, controversata taxă pe veniturile anuale din publicitate ale companiilor de media, care a stârnit în ultimele săptămâni protestul a peste 60 de televiziuni, radiouri, publicaţii şi site-uri de presă din Ungaria.

Urmărește
599 afișări
Imaginea articolului Ungaria a adoptat controversata taxă pe publicitate, neţinând cont de protestele în masă ale media

Ungaria a adoptat controversata taxă pe publicitate, neţinând cont de protestele în masă ale media (Imagine: Shutterstock)

Potrivit AFP, proiectul legislativ, care prevede introducerea unei taxe ce ar putea ajunge la maximum 40% din veniturile anuale din publicitate în cazul companiilor de media, a fost aprobat cu 144 de voturi "pentru" şi 30 "împotrivă" de Parlamentul ungar, în care conservatorii premierului Viktor Orban deţin două treimi din mandate.

După ce, pe 4 iunie, două dintre cele mai mari televiziuni din Ungaria - RTL şi TV2 - au anunţat că intenţionează să îşi oprească emisia, în semn de protest faţă de planurile autorităţilor maghiare de a introduce această taxă pe veniturile anuale din publicitate, şi alte societăţi de media s-au alăturat acestei acţiuni, care s-a transformat într-un protest în masă în media din Ungaria.

Astfel, peste 60 de televiziuni, radiouri, publicaţii şi site-uri de presă au început în seara zilei de 5 iunie o serie de proteste fără precedent faţă de acest proiect elaborat de un membru al partidul de guvernământ din această ţară (Fidesz).

Televiziunile şi radiourile şi-au întrerupt emisia timp de 15 minute în seara zilei de 5 iunie, ziarele au apărut pe piaţă pe 6 iunie cu primele pagini goale, iar site-urile acestor societăţi de media au publicat mesaje de protest, după cum relata atunci The Wall Street Journal.

La acest protest s-au alăturat chiar şi companiile de media considerate a fi "o portavoce" a Guvernului condus de Viktor Orban.

Această lege prevede introducerea unei taxe care ar putea ajunge la maximum 40% din veniturile anuale din publicitate în cazul companiilor care au venituri de peste 50 de milioane de lire sterline (peste 61 de milioane de euro), după cum relata săptămâna trecută theguardian.com.

Taxa ar urma să fie plătită de furnizorii de servicii media indiferent dacă ei operează ca o singură entitate sau ca un grup de companii asociate.

Noua taxă va "paraliza" şi va duce la faliment numeroase societăţii de media şi agenţii publicitare, a declarat pentru AFP, săptămâna trecută, Zsolt Urban, reprezentant al sindicatului profesional MRSZ.

Această taxă se înscrie într-o strategie fiscală aplicată de actuala guvernare în sectoarele economice din Ungaria care sunt dominate de societăţi străine. După venirea la putere a premierului conservator Viktor Orban, în 2010, această strategie a fost deja aplicată în sectoare de activitate precum telecomunicaţiile, energia şi băncile.

Aceste firme străine ar fi făcut profituri "exagerate" în anii precedenţi, după cum au susţinut reprezentanţii guvernamentali în încercarea de a justifica impunerea acestor taxe, conform The Wall Street Journal.

Însă acest argument nu poate fi aplicat şi industriei de publicitate din Ungaria, care este într-o continuă scădere începând din anul 2008, la fel ca trendul descendent internaţional, a declarat Zsolt Urban.

El a mai spus că aplicarea taxei pe veniturile din publicitate va avea un impact dramatic şi asupra altor sectoare de activitate din Ungaria, care sunt finanţate în prezent din aceşti bani.

Conform lui Zsolt Urban, în nu mai puţin de câteva luni de la aplicarea acestei taxe vor fi difuzate mai puţine programe TV şi de o calitate mai slabă, se vor desfăşura mai puţine concerte, festivaluri, expoziţii şi alte show-uri, care sunt de multe ori finanţate total sau cel puţin parţial finanţate din veniturile din publicitate.

Preţurile biletelor la cinema vor creşte, vor fi mai puţine campanii dedicate unor cauze sociale importante, precum lupta împotriva cancerului la sân şi promovarea unei alimentaţii sănătoase, dar şi mai puţine locuri de muncă. Va fi publicitate mai puţină, însă la un preţ mai mare, şi mai puţin conţinut media local, a mai spus Zsolt Urban.

"Sectorul publicitar se luptă pentru supravieţuire. În plus, această taxă va submina business-ul de media din Ungaria şi beneficiile fiscale anticipate ar urma să fie reduse de impactul negativ pe care îl va avea asupra economiei", a mai spus Urban.

Aplicarea acestei taxe va genera o sumă estimată la 7 miliarde de forinţi (31,2 milioane de dolari) pe an, conform Asociaţiei de publicitate din Ungaria (Hungarian Advertising Association).

Pe de altă parte, în opinia companiilor de media din Ungaria, impunerea unei asemenea taxe pe veniturile din publicitate ameninţă libertatea presei.

Reprezentanţii TV2 consideră că, dacă va fi aplicată, noua taxă pe veniturile din publicitate va avea "consecinţe imprevizibile" pentru business-ul de media din Ungaria, în special pentru cel de televiziune.

Această televiziune, care are un acţionariat 100% maghiar, estimează că va avea pierderi de aproximativ 5,3-5,9 milioane de euro în fiecare an, dacă această nouă taxă va fi implementată, conform broadbandtvnews.com.

Pe de altă parte, reprezentanţii televiziunii RTL Klub, care face parte din compania RTL Group, au spus că taxa pe veniturile din publicitate reprezintă o tentativă brutală a Guvernului maghiar de a neutraliza cea mai mare companie de media din Ungaria, care "şi-a dovedit independenţa faţă de partide şi faţă de guvernare în ultimii 17 ani".

Conform analistului media Agnes Urban, citată de theguardian.com, introducerea acestei taxe va conduce la creşterea influenţei guvernamentale asupra televiziunilor comerciale din Ungaria. Aceasta consideră că autorităţile guvernamentale îşi doresc să îmbunătăţească poziţia televiziunii TV2 pe piaţa audiovizualului maghiar prin destabilizarea competitorului său comercial RTL.

Odată cu introducerea acestei taxe, se estimează că RTL va trebui să plătească o sumă de 12 milioane de lire sterline (14,7 milioane de euro), de nouă ori profitul său din 2013.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici