Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente limitează nejustificat accesul la informaţie

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) consideră că proiectul legislativ prin care se interzice publicitatea la medicamente în cadrul programelor de televiziune şi radiodifuziune reprezintă o limitare nejustificată a accesului la informaţie.

Urmărește
492 afișări
Imaginea articolului Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente limitează nejustificat accesul la informaţie

UAPR: Legea ce interzice publicitatea pentru medicamente limitează nejustificat accesul la informaţie (Imagine: Shutterstock/Mediafax Foto)

"Adoptarea proiectului de lege de către Parlamentul României este cu atât mai surprinzătoare cu cât Guvernul României, Consiliul Naţional al Audiovizualului şi Comisiile de specialitate (sănătate şi media) din cele două Camere au recomandat respingerea acestuia. Suntem cu toţii de acord că publicitatea trebuie să respecte anumite standarde profesionale şi etice şi UAPR a militat întotdeauna în acest sens, în discuţiile cu membrii săi dar şi cu autorităţile. Cu toate acestea, câtă vreme un set de produse şi servicii sunt distribuite legal şi sunt clar reglementate, cum este cazul publicităţii la medicamente eliberate fără prescripţie medicală şi la farmacii, limitarea comunicării nu se justifică. Ne afirmăm în acest sens disponibilitatea de a colabora cu autorităţile pentru a clarifica eventualele confuzii dintre medicamentele eliberate fără prescripţie medicală şi suplimentele alimentare şi pentru armonizarea cadrului legislativ ce reglementează comunicarea pentru fiecare categorie în parte", spune UAPR, într-un comunicat remis MEDIAFAX.

Potrivit UAPR, dezbaterile şi luările de cuvânt din plenul Senatului au arătat bunele intenţii ale senatorilor şi dorinţa de a proteja populaţia de publicitatea înşelătoare şi de riscul automedicaţiei. "Trebuie spus însă că legislaţia existentă reglementează strict publicitatea la medicamentele eliberate fără prescripţie medicală, publicitatea comparativă şi publicitatea înşelătoare (Legea 95/2006, Legea 148/2000, cap. II, Decizia CNA 220/2011, OMS 194/2015, Directiva 2001/83/CE), aşadar suprareglementarea şi limitarea comunicării sunt măsuri disproporţionate. Privitor la automedicaţie, potrivit statisticilor europene, România are una dintre cele mai scăzute rate de automedicaţie din Europa. Departe de a avea un impact pozitiv asupra stării generale de sănătate a populaţiei, propunerea senatorului Alexandru Vegh (UDMR) are ca efect negativ restrângerea accesului la informaţii şi limitarea dreptului consumatorului de a se informa asupra produselor şi serviciilor farmaceutice disponibile pe piaţă", spune UAPR.

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România mai spune că impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil şi pe plan financiar. "Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea încasărilor din industria de media şi comunicare şi prin restrângerea activităţii în industria farmaceutică", spune UAPR.

De asemenea, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România solicită preşedintelui României retrimiterea acestui proiect legislativ în Parlament. "La nivel formal, proiectul este ambiguu şi poate da naştere unor interpretări contradictorii. Însuşi senatorul Vegh a recunoscut de la tribuna Parlamentului că textul este perfectibil. Privitor la conţinut, intenţia legiuitorului de a restrânge accesul la informaţie prin interzicerea comunicărilor TV şi radio contravine menirii sale de a acţiona în interesul cetăţeanului. În logica acestui proiect de lege, ne putem aştepta oricând ca Parlamentul României să justifice, în numele binelui public, îngrădirea accesului la informaţii, limitarea şi chiar cenzurarea fluxului de informaţii din orice domeniu", mai afirmă UAPR.

Pe de altă parte, marţi, şi Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să transmită o scrisoare preşedintelui Klaus Iohannis prin care să îi solicite şefului statului să nu promulge legea prin care este interzisă difuzarea la televiziune şi radio a publicităţii pentru medicamente.

Decizia a fost luată la propunerea lui Lorand Turos, cu unanimitatea voturilor membrilor Consiliului Naţional al Audiovizualului prezenţi la şedinţa de marţi a CNA (Florin Gabrea, Valentin Jucan, Lorand Turos, Viorel Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea).

Lorand Turos a amintit că membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului au avizat negativ acest proiect de lege, care a fost însă adoptat de camera decizională, Senatul, pe 14 decembrie.

"Eu cred că este de importanţă majoră (această lege, n.r.) şi are consecinţe pe care doar le previzionăm. Consider necesar, înainte de promulgare, să trimitem o scrisoare domnului preşedinte Klaus Iohannis, în care să solicităm retrimiterea legii către Parlamentul României, argumentând cu avizul nostru negativ", a spus Lorand Turos.

La rândul său, membrul CNA Monica Gubernat a spus că această lege nu este o veste prea bună pentru televiziuni şi radiouri, având în vedere că afectează piaţa de publicitate.

Totodată, membrul CNA Radu Herjeu a spus că, deşi preşedintele Klaus Iohannis poate să retrimită la Parlament această lege, ea se poate întoarce la şeful statului, pentru promulgare, în forma deja votată.

Astfel, Radu Herjeu a spus că membrii CNA ar trebui să modifice, în luna ianuarie, Codul audiovizualului şi să reglementeze publicitatea la suplimentele alimentare, pentru că televiziunile şi radiourile ar putea să caute modalităţi să ocolească aplicarea legii prin care le este interzis să difuzeze publicitate la medicamente.

"Trebuie să grăbim modificarea Codului, aşa cum ne-am propus, în privinţa suplimentelor alimentare, pentru că-mi este teamă că vor începe să promoveze aspirina ca supliment alimentar sau vreun moderator îşi va pune aşa câte o aspirină de aia efervescentă la mijlocul emisiunii în pahar şi va spune: 'Vai ce mă doare capul! Şi-acum să luăm o aspirină'. Mie mi-e teamă că o astfel de lege nu face decât să-i oblige să o ocolească. Noi neavând foarte bine reglementat acest domeniu al suplimentelor alimentare...", a spus Radu Herjeu.

CNA a avizat negativ, încă din şedinţa din 2 iulie, un proiect de lege care se referă la interzicerea publicităţii pentru medicamente şi tratamente medicale la televizune şi radio, avizul fiind însă unul consultativ. La momentul respectiv, proiectul se afla în consultare publică la Camera Deputaţilor.

Iniţiativa legislativă a fost adoptată tacit de Camera Deputaţilor şi are caracter organic. Senatul a adoptat, luni, acest proiect de lege, cu 100 de voturi "pentru" şi şapte voturi "împotrivă", deşi a primit un raport comun de respingere de la Comisia pentru cultură şi Comisa pentru sănătate publică, pentru că iniţiativa "impune restricţii excesive şi nejustificate care încalcă dispoziţiile constituţionale şi, pe de altă parte, contravine unor directive europene".

Şi CNA a considerat în şedinţa din 2 iulie, când a analizat iniţial acest subiect, că acest proiect nu ţine seama de mai multe aspecte din directivele europene, pe care România, ca stat membru al Uniunii Europene, şi-a asumat obligaţia să le transpună în legislaţia internă.

CNA a primit pe acest subiect şi un punct de vedere al Asociaţiei Române de Comunicaţii Audiovizuale, care reuneşte principalele televiziuni şi radiouri din România. Potrivit asociaţiei, acest proiect de lege este o limitare atât a dreptului la informaţie al publicului, cât şi a libertăţii comerţului.

Acest proiect de lege a fost iniţiat de senatorul UDMR Alexandru Vegh şi prevede că publicitatea explicită pentru medicamente la televizor şi la radio va fi interzisă, fiind permisă în alte medii la medicamente eliberate fără prescripţie medicală, cu aprobarea Agenţiei Naţionale a Medicamentului.

De asemenea, proiectul de lege prevede că "pot face obiectul publicităţii destinate publicului larg, pe altă cale decât prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compoziţia şi obiectivul lor sunt destinate şi concepute pentru a fi utilizate fără intervenţia unui medic în ceea ce priveşte diagnosticul, prescrierea sau urmărirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului".

Iniţiativa legislativă mai prevede interzicerea publicităţii pentru farmacii, la televizor şi radio, de natură a "induce ideea că farmacia respectivă reprezintă un model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum şi publicitatea mascată la farmacii care reprezintă publicitate mascată la medicamente".

Potrivit proiectului de lege, sunt interzise inclusiv comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale.

"Se interzice plasarea de ţigări ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al căror obiect principal de activitate îl constituie fabricarea ori vânzarea unor astfel de produse, precum şi plasarea de produse sau tratamente medicale", se mai arată în proiectul de act normativ.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici