Uniunea Agenţiilor de Publicitate va sesiza Comisia Europeană referitor la OUG-Legea audiovizualului

Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) a anunţat luni că va sesiza Comisia Europeană cu privire la caracterul "profund anticoncurenţial" al Ordonanţei de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului şi va cere Parlamentului României să respingă acest act normativ.

Urmărește
641 afișări
Imaginea articolului Uniunea Agenţiilor de Publicitate va sesiza Comisia Europeană referitor la OUG-Legea audiovizualului

Uniunea Agenţiilor de Publicitate va sesiza Comisia Europeană referitor la OUG-Legea audiovizualului (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

Într-un comunicat remis luni agenţiei MEDIAFAX, UAPR spune că Ordonanţa de Urgenţă (OUG) pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului numărul 504 din 2002 a fost aprobată de Guvern şi publicată în Monitorul Oficial "în ciuda caracterului său profund anticoncurenţial".

Astfel, UAPR spune că va cere Parlamentului României să respingă OUG.

De asemenea, UAPR anunţă că va notifica Comisia Europeană şi "va solicita comisarului european pentru justiţie, Viviane Reding, un punct de vedere oficial în legătură cu modul abuziv în care Executivul a decis să intervină în piaţa serviciilor media audiovizuale, un sector economic dominat de regulile competiţiei economiei de piaţă".

Potrivit lui Radu Florescu, preşedintele Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România, Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului este "o dovadă de netransparenţă faţă de mediul privat, un semnal negativ pentru orice investitor privat care se gândeşte la România".

"Actul normativ a fost analizat şi aprobat, în mod nejustificat, în regim «de urgenţă», deşi nu aduce nici un beneficiu real economiei româneşti sau industriei media. Vom folosi toate instrumentele legale pe care le avem la dispoziţie, pentru a convinge Parlamentul, principalul for legislativ al României să respingă acest act normativ injust", a spus Radu Florescu.

Referindu-se la efectele negative ale actului normativ asupra industriei, aşa cum a fost el publicat în Monitorul Oficial, UAPR spune că acestea "vor afecta întreaga piaţă, inclusiv clienţii consumatori de publicitate, operatorii TV prin cablu, dar şi industria cinematografică românească".

Potrivit UAPR, actul normativ a fost criticat încă de la iniţiere de reprezentanţii industriei serviciilor media audiovizuale din România şi Uniunea Europeană, deoarece "încalcă principiul libertăţii economice şi are efecte negative asupra mediului concurenţial în care îşi desfăşoară activitatea toţi actorii economici implicaţi în piaţa serviciilor media audiovizuale".

"În ciuda asigurărilor primite de către UAPR din partea Guvernului că OUG privind Legea audiovizualului 504/2002 în forma sa iniţială va fi supusă dezbaterii publice, deşi s-a anunţat că pentru promovarea actului normativ se va renunţa la caracterul de urgenţă, ea a fost publicată prin surprindere în Monitorul Oficial, ceea ce face să ne întrebam care este intenţia reală din spatele acestei iniţiative legislative", a mai spus Radu Florescu.

În comunicat se spune că, în noiembrie 2012, Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România a atras atenţia Executivului, printr-un document oficial, că actul normativ are "un profund impact negativ asupra mediului concurenţial prin favorizarea radiodifuzorilor". Propunerea îngrădeşte dreptul agenţiilor de a-şi construi campanii media integrate şi afectează posibilitatea acestora de a folosi în modegal, unitar şi nediscriminatoriu, spaţiile publicitare puse la dispoziţie de trusturile media integrate, mai spune UAPR.

UAPR este o organizaţie profesională fondată în anul 2000, care urmăreşte apărarea intereselor agenţiilor de publicitate, dezvoltarea şi profesionalizarea industriei de advertising şi ridicarea standardelor profesionale. În acest sens, UAPR reuneşte cele mai importante agenţii de publicitate şi de media de pe piaţa autohtonă de publicitate.

Guvernul a modificat, prin Ordonanţă de Urgenţă, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, care "nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final".

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG), publicată vineri în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabileşte condiţiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia "orice achiziţionare de spaţiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final al publicităţii televizate", iar orice oferte de preţ pentru achiziţionarea publicităţii televizate, prezentate de aceşti intermediari, vor fi "în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul".

"În scopul obţinerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicităţii televizate pentru care solicită ofertele de preţ", se mai spune în Ordonanţă.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicităţii televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicităţii televizate".

De asemenea, Ordonanţa prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestaţie decât "cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicităţii televizate în vederea remunerării serviciilor prestate şi nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispoziţiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanţă.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată şi completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltării economiei româneşti", în cadrul cărora se înscrie şi dezvoltarea pieţei audiovizuale din România, prin încurajarea producţiei locale de televiziune, a investiţiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă şi dezvoltarea de activităţi economice în beneficiul pieţei de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menţionat în OUG este combaterea "corupţiei manifestate la nivelul achiziţiei de spaţiulu publicitar media, precum şi necesitatea combaterii sistemelor netransparente şi anticoncurenţiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea staţiilor TV şi dreptul publicului la informaţii corecte şi de calitate".

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare "consecinţele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupţiei şi a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua şi s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurenţial corect şi respectarea dreptului publicului român la producţii audiovizuale de calitate".

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează "interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară şi de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată".

OUG este semnată de premierul Victor Ponta şi contrasemnată de ministrul pentru Societatea Informaţională, Dan Nica, de ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, şi de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial la mai puţin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea acelaşi prevederi în cazul intermedierii achiziţiei de spaţiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România) şi de Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România.

Nemulţumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunţat iniţial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiţiei şi Finanţelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanţă toate referirile la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici