Uniunea Editorilor: Producţia de cărţi noi a crescut cu 10% în perioada crizei economice

Producţia de titluri de carte noi a înregistrat o creştere de 10%, în timp ce reeditările unor volume au fost în scădere, în perioada crizei economice, potrivit rezultatelor unui studiu realizat pentru Uniunea Editorilor din România (UER).

Urmărește
239 afișări
Imaginea articolului Uniunea Editorilor: Producţia de cărţi noi a crescut cu 10% în perioada crizei economice

Uniunea Editorilor: Producţia de cărţi noi a crescut cu 10% în perioada crizei economice (Imagine: Razvan Chirita/ Arhiva Mediafax Foto)

Potrivit comunicatului, între 2009 şi 2012, producţia de titluri de carte noi a crescut cu peste 2.000 anual. În schimb, tirajul mediu a scăzut la aproximativ 1.500 de exemplare per titlu, informează un comunicat remis MEDIAFAX.

De asemenea, producţia de titluri semnate de autori români a crescut cu aproape 10% de la începutul crizei, la fel ca şi cea de titluri semnate de autori străini.

În ceea ce priveşte producţia de carte ca număr de exemplare, s-a înregistrat o scădere considerabilă, în medie, de 30.000 de volume, în aceeaşi perioadă. Cea mai dramatică lovitură pe care criza financiară a dat-o pieţei editoriale din România a fost vizibilă în domeniul producţiei de carte ca număr de exemplare vândute, număr care s-a înjumătăţit.

Principalele canale de vânzare de cărţi au fost librăriile, urmate de supermarket-uri şi angrouri, apoi de târguri şi expoziţii. Modurile principale de achitare a cărţilor au fost banii gheaţă (79%) şi ordin de plată la factura emisă (69%).

Cele mai importante probleme ale domeniului editorial din România au fost considerate lipsa de interes a publicului (15%), lipsa de capital (11%) şi vânzările slabe şi taxele şi impozitele mari (10%).

Cele mai importante domenii de editare din România pe timp de criză au fost ştiinţele umane şi sociale, cele ştiinţifice şi tehnice şi, la egalitate, manualele şi volumele de drept şi de ştiinţe economice. Pe locul al patrulea s-au situat cărţile de religie şi cele dedicate copiilor şi tineretului.

"Felul în care editurile s-au repliat în lupta împotriva crizei a fost prin scăderea tirajelor - s-a trecut de la un tiraj mediu de 3.000 de exemplare la unul de 1.500 de exemplare. În acelaşi timp, au mărit numărul titlurilor noi, încercând să îi atragă în librării sau pe diferite canale de vânzare pe cititori prin titluri noi şi mereu «proaspete»", afirmă Mario Demezzo, preşedintele consiliului permanent al Uniunii Editorilor din România.

Programul Proedit, care a debutat în urmă cu doi ani şi trei luni, este cel mai complex şi mai important proiect al UER, susţinut cu fonduri europene şi care implică, printre altele, organizarea a peste 30 de activităţi de perfecţionare profesională cu 1.000 participanţi, editarea a şase manuale şi patru ghiduri, realizarea a trei studii privind adaptabilitatea la piaţa muncii din industria editorială, înfiinţarea şi dotarea unui centru naţional de formare în cultura scrisă.

Rezultatele studiului "Adaptabilitatea angajaţilor din domeniul editorial la recesiunea economică şi la criza culturii scrise" au fost utilizate în cursuri, conferinţe, ateliere şi schimburi de experienţă internaţionale. Totodată, ele vor fi folosite în acţiunile derulate în viitorul centru naţional de formare în cultura scrisă. Studiul "Adaptabilitatea angajaţilor din domeniul editorial la recesiunea economică şi la criza culturii scrise" a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), prin accesarea a 401 edituri din România.

UER reprezintă cea mai importantă organizaţie patronală şi profesională a editorilor din România, ce desfăşoară numeroase programe în domeniul educaţional şi în cel cultural şi care reprezintă interesele angajaţilor din sectorul editorial, urmărind derularea unor programe şi acţiuni în interesul acestora, creşterea rolului şi forţei organizatorice, dezvoltarea de relaţii publice şi de parteneriate, precum şi gestiunea eficientă a fondurilor şi a resurselor. Organizaţia reuneşte importanţi editori şi difuzori de cultură scrisă, care produc şi comercializează carte şcolară preuniversitară şi universitară, literatură română şi universală, carte pentru copii, lucrări destinate orizontului educaţional şi cultural, carte de învăţătura adresată tuturor vârstelor. Prin demersurile făcute de organizaţie, România a devenit membru al celui mai important organism internaţional în domeniul cărţii pentru copii şi tineret, succes ce îi conferă UER dreptul de a reprezenta România la cele mai importante târguri şi saloane internaţionale de carte de profil. În prezent, UER include peste 55 de membri din toată ţara, având o bună acoperire naţională. Membrii organizaţiei sunt reprezentaţi de edituri de prestigiu, acestea deţinând peste 80% din piaţă cărţii şcolare din România.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici