Valoarea totală a pieţei de media autohtone a scăzut cu 37% în 2009

Valoarea totală a pieţei de media autohtone a scăzut cu 37% în 2009, comparativ cu anul precedent, atingând un nivel sub cel din 2006, segmentul cel mai afectat fiind cel de print, potrivit celei de-a 14-a ediţii a studiului Media Fact Book, lansat miercuri de agenţia de media Initiative.

Urmărește
20 afișări
Imaginea articolului Valoarea totală a pieţei de media autohtone a scăzut cu 37% în 2009

Valoarea totală a pieţei de media autohtone a scăzut cu 37% în 2009 (Imagine: Cătălina Filip/Mediafax Foto)

Piaţa autohtonă de media a scăzut cu 37% în 2009, ajungând la o valoare netă de 339 de milioane de euro.

Potrivit studiului, întreaga industrie media a simţit impactul crizei economice, dar printul a fost segmentul cel mai afectat, înregistrând o scădere a investiţiilor în publicitate cu 55% (ajungând la o valoare netă de 37 de milioane de euro), urmat de outdoor (-40%, valoare netă 42 de milioane de euro), în timp ce segmentul de televiziune a raportat o scădere a veniturilor din publicitate cu 34% (ajungând la o valoare netă de 222 de milioane de euro), radioul, cu 28% (25 de milioane de euro), iar internetul şi cinematografele cu 19% (13 milioane de euro).

În 2009, au fost lansate noi canale TV, dar, pe de altă parte, piaţa de print a fost caracterizată de o scădere a audienţei, pe măsură ce majoritatea revistelor şi ziarelor şi-au scăzut tirajul. Unele titluri s-au concentrat pe varianta online, în timp ce altele au fost închise sau vândute.

Piaţa radio s-a confruntat cu aproximativ aceleaşi probleme ca şi printul, multe staţii locale fiind închise.

Segmentul outdoor a fost, de asemenea, afectat de criza economică, scăderea semnificativă a investiţiilor în publicitate fiind cauzată şi de lipsa mijloacelor de evaluare a eficienţei acestui tip de advertising.

Pe de altă parte, anul trecut, publicitatea online a avut cea mai mică scădere a volumului. Acest lucru a fost generat de creşterea numărului de utilizatori şi a faptului că internetul devine o sursă de informare din ce în ce mai credibilă.

Potrivit lui Octavian Popescu, vicepreşedinte al Initiative, ediţia de anul acesta s-a concentrat mai mult pe partea de digital, segment care se află în plină dezvoltare pe piaţa autohtonă.

"Indubitabil, internetul este un mediu în creştere, cel mai puţin afectat de criză şi va creşte şi în viitor, dar trebuie folosit la adevărata sa valoare", a declarat Popescu.

El a mai specificat că prima parte a anului 2010 a fost caracterizată de un oarecare optimism, care a dus la creşterea pieţei de publicitate, însă măsurile anti-criză ale guvernului vor anula creşterile din prima parte a anului.

Popescu a estimat că piaţa de publicitate va scădea în 2010 cu 9% comparativ cu 2009, contracţie provocată de o scădere a consumului pe fondul reducerilor salariale şi al disponibilizărilor.

În ceea ce priveşte presa scrisă, Popescu este de părere că acest segment nu va mai reveni niciodată la nivelul de dinainte de criză. Argumentele sale s-au referit la numărul foarte mare de publicaţii care duc implicit la o segmentare semnificativă a publicului.

"Vor trebui să rămână mai puţini (jucători pe piaţa presei scrise,n.r.) care să producă ceva de calitate şi să fie recunoscuţi ca atare de cei din industria publicităţii", a explicat vicepreşedintele Initiative.

Specialiştii de la Initiative au mai explicat faptul că, în 2009, timpul petrecut de români în faţa televizorului a ajuns la o medie de şase ore pe zi, programele TV fiind principala lor sursă de divertisment.

Potrivit Alexandrei Olteanu, Buying Director la Initiative, acest fenomen este specific perioadelor de recesiune, deoarece oamenii petrec mai mult tip acasă. Ea a mai subliniat faptul că, în mod paradoxal, emisiunile TV au o calitate din ce în ce mai proastă şi se investesc din ce în ce mai puţini bani în achiziţia de programe. În acelaşi timp, rating-urile sunt în scădere, deoarece publicul este divizat, dată fiind oferta largă de posturi TV.

Olteanu a mai precizat că, în 2010, mai mult decât în alţi ani, este greu de făcut estimări deoarece există şi factori negativi, dar şi pozitivi şi nu se poate şti care vor prevala.

Pe de altă parte, Veronica Savanciuc, preşedinte şi CEO al Lowe & Partners, agenţie care face parte din acelaşi grup ca şi Initiative, a explicat că, în prezent, publicitatea de pe TV este mai mult tactică - prezintă informaţii despre promoţii şi oferte - şi mai puţin de imagine - comunică lansări de noi produse.

În ceea ce priveşte internetul, Octavian Popescu a precizat că internauţii români sunt interesaţi în principal de divertisment, dar, din cauza crizei, au început să devină interesaţi şi de materiale informative. Citând un studiu al IAB Europe, Popescu a specificat că 75% dintre internauţii români caută online informaţii despre produse şi servicii.

Media Fact Book este singura analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative din anul 1997.

Initiative este una dintre cele mai mari reţele de media independente din lume. Cu o cifră de afaceri de 11,6 miliarde de dolari, Initiative Worlwide numără peste 2.500 de angajaţi în cele 91 de birouri la nivel global. Activă pe piaţa de media românească de 17 ani, Initiative România face parte din grupul care include Lowe&Partners, Brand Connection, Lowe PR, Medic One şi Scholz&Friends.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici