Violenţa verbală şi fizică, frecvente în programele televiziunilor

Gradul de violenţă în programele televiziunilor româneşti a scăzut, comparativ cu anul 2004, însă violenţa verbală continuă să fie foarte prezentă la posturile TV generaliste, în timp ce violenţa fizică apare frecvent în programele de desene animate, potrivit unui studiu prezentat, joi, de CNA.

Urmărește
653 afișări
Imaginea articolului Violenţa verbală şi fizică, frecvente în programele televiziunilor

Violenţa verbală şi fizică, frecvente în programele televiziunilor

Cele mai violente filme sunt cele de acţiune (28% dintre cazurile de violenţă), în care predomină violenţa fizică, dar apare şi cea psihologică şi cea economică. Acestea sunt urmate de serialele româneşti (altele decât telenovelele sau sitcom-urile), cu o pondere de 22% din totalul actelor de violenţă. După ţara de producţie, 41% din violenţa ficţională difuzată în perioada monitorizată apare în producţii româneşti, 53% - violenţa ficţională în producţiile SUA şi 6% - violenţa ficţională în producţiile latino-americane. Antena 1 este televiziunea în ale cărei programe ficţionale predomină violenţa verbală (77,4%).

În ceea ce priveşte violenţa în desenele animate, Cartoon Network este cel mai violent post de televiziune pentru copii dintre cele trei analizate: Cartoon Network, Jetix şi Minimax. Astfel, în programele Cartoon Network, în perioada monitorizată, s-au înregistrat 673 de acte de violenţă, la Jetix - 533 de acte de violenţă, iar la Minimax - 317.

Cu toate acestea, în ceea ce priveşte numărul de acte de violenţă per emisiune, cel mai violent canal este Jetix, urmat de Cartoon Network şi Minimax. Aceasta se poate explica, potrivit autorilor studiului, şi prin faptul că Jetix are cele mai lungi emisiuni (emisiunea medie este de 27 minute, faţă de 18 minute pe Cartoon Network şi 17 minute pe Minimax). Cartoon Network este cel mai violent canal, nu doar prin frecvenţa actelor de violenţă, ci şi prin durata acestora (atât în ceea ce priveşte durata medie a unui act, de 18 secunde, cât şi în ceea ce priveşte cel mai lung act de violenţă), în timp ce Minimax rămâne cel mai puţin violent sub ambele aspecte.

Şi sub aspectul ponderii duratei violenţei dintr-o oră de emisiune, Cartoon Network este de cel puţin două ori mai violent decât restul canalelor, cu 22,6 minute de violenţă într-o oră de emisiune. Potrivit studiului, mai bine de o treime din timp, copilul vede pe acest canal acte de violenţă (şi aceasta exceptând pauzele publicitare şi de promo dintre emisiuni, în care toate promo-urile, la canal sau la emisiunile canalului, sunt construite în jurul ideii de violenţă). Jetix are 11 minute de violenţă la ora de emisiune, ceea ce înseamnă că la aproape cinci minute fără violenţă, copilul vede şi un minut de acte de violenţă.

La nivel general, predomină violenţa de tip fizic, în peste 50% dintre cazuri. Singurul canal la care majoritară este violenţa verbală este Minimax. Tot acesta este canalul cu cea mai multă violenţă de tip psihologic. În privinţa violenţei fizice, Cartoon Network se situează pe primul loc, iar Jetix, pe ultimul loc. Cea mai frecventă formă a violenţei fizice pe canalele de desene animate este "bătaia" (29%), urmată de "agresare/ ciocnire" (21%), "rănirea cu obiecte contondente" (10%) şi "rănirea cu arme de foc" (9%).

Studiul face referire şi la violenţa din publicitate şi promo-uri. Astfel, cea mai frecventă formă de violenţă prezentă în spoturile publicitare este cea fizică (52,1%), verbală (26,2%), psihologică (15,6%), economică (3,1%), socială (2,4%) şi sexuală (0,7%). Totuşi, potrivit studiului, 92,3% din clipurile publicitare nu conţin nicio formă de violenţă.

Cele mai violente clipuri publicitare şi promo-uri se regăsesc, potrivit studiului, la postul de desene animate Cartoon Network, în timp ce B1 TV are cele mai puţine spoturi şi promo-uri violente.

După prezentarea rezultatelor studiului, Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a precizat că raportul va fi analizat, Consiliul încercând ca, în cursul acestui an, să facă o nouă cercetare de acest gen, pentru a putea urmări evoluţia lucrurilor.

"Este evident că escaladarea violenţei de limbaj nu va fi tolerată de CNA, care aplică din ce în ce mai apăsat prevederile Codului (Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, n.r.) privind limbajul injurios şi cred că trebuie să acordăm o atenţie mai mare promo-urilor, pentru că şi ele se supun aceluiaşi regim de programare orară ca filmele", a spus Răsvan Popescu, precizând că două-trei dintre cele mai violente secvenţe ale unui film sunt cuprinse într-un promo care se difuzează la ora prânzului.

În privinţa canalelor de desene animate, Răsvan Popescu a precizat că posturile monitorizate "nu sunt licenţiate în România". "Există nişte proceduri internaţionale, ele (posturile de desene animate, n.r.) nu se supun direct jurisdicţiei româneşti", a explicat Popescu.

Şeful CNA a mai spus că se aşteaptă ca, din cauza concurenţei "acerbe" şi a publicităţii reduse, gradul de violenţă în programele TV să crească. "Nu vom tolera o asemenea posibilă evoluţie", a subliniat Răsvan Popescu.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici