WAN: Tirajul cotidianelor cu plată din România a crescut cu 3,04% în 2007

România se află printre cele 11 state membre ale Uniunii Europene unde ziarele plătite şi-au mărit cifrele de tiraj anul trecut, potrivit raportului anual al World Association of Newspapers (WAN), procentul de creştere fiind, pentru ţara noastră, de 3,04%, în timp ce în Bulgaria el a fost de 7,20%.

Urmărește
77 afișări
Imaginea articolului WAN: Tirajul cotidianelor cu plată din România a crescut cu 3,04% în 2007

WAN: Tirajul cotidianelor cu plată din România a crescut cu 3,04% în 2007 (Imagine: Mediafax Foto)

În afară de România şi Bulgaria, în grupul celor 11 ţări membre UE în care presa cotidiană plătită şi-a mărit tirajele totale se află Austria (+2,12%), Cipru (+2%), Spania (+0,29%), Estonia (+1,09%), Grecia (+1,91%), Lituania (+3,55%), Malta (+2%), Portugalia (+1,49%) şi Cehia (+0,18%). Singura ţară în care tirajul a rămas stabil în 2007 a fost Luxemburg, după cum se arată pe site-ul Asociaţiei Mondiale a Ziarelor.

De cealaltă parte, ţările în care cotidianele cu plată au înregistrat scăderi de tiraj au fost Germania (-2,38%), Belgia (-0,49%), Danemarca (-2,13%), Finlanda (-0,99%), Franţa (-0,48%), Ungaria (-8,27%), Irlanda (-0,38%), Italia (-0,29%), Letonia (-26,48%), Olanda (-2,92%), Polonia (-11,57%), Marea Britanie (-3,46%), Slovacia (-5,25%), Slovenia (-6,29%), Suedia (-3,49%).

De asemenea, raportul mai arată faptul că, între 2003 şi 2007, tirajul ziarelor plătite a crescut în 12 ţări, printre care şi România, unde creşterea a fost de 19,40%. Celelalte state au fost: Austria (+13,17%), Bulgaria (+4,95%), Cipru (+13,33%), Estonia (+11,16%), Irlanda (+3,24%), Lituania (+15,42%), Malta (+20%), Portugalia (+6,67%), Slovacia (+1%), Slovenia (+9,33%) şi Cehia (+0,30%).

În aceeaşi perioadă, tirajele au scăzut în Germania (-8,78%), Belgia (-4,13%), Danemarca (-10,14%), Spania (-0,84%), Finlanda (-1,83%), Franţa (-4,83%), Grecia (-0,62%), Ungaria (-13,57%), Italia (-3,80%), Letonia (-34,08%), Luxemburg (-0,87%), Olanda (-11,54%), Polonia (-3,88%), Marea Britanie (-10,14%) şi Suedia (-6,49%).

În afara Uniunii Europene, au fost ţări care au înregistrat, de asemenea, creşteri de tiraj la presa cotidiană plătită - Albania (+7,14%), Moldova (+21,20%), Muntenegru (+9,09%), Ucraina (+5,60%) -, dar şi ţări care au avut scăderi - Croaţia (-6,25%), Islanda (-4,76%), Macedonia (-3,57%), Norvegia (-2,11%) şi Elveţia (-2,94%).

În ultimii cinci ani, tirajul ziarelor plătite a crescut în Moldova cu 278,75%, iar în Ucraina, cu 481%.

Vânzările de ziare la nivel mondial au crescut cu 2,57% în 2007 comparativ cu anul precedent, ajungând la un nou vârf de peste 532 de milioane de exemplare zilnic, menţionează raportul WAN, dat publicităţii cu ocazia Congresului Mondial al Ziarelor, care are loc la Göteborg, în Suedia. Dacă la acestea se adaugă publicaţiile gratuite, atunci tirajul ziarelor trece, zilnic, de cifra de 573 de milioane de exemplare - plus 3,65% în 2007 faţă de 2006 şi cu 14,3% în ultimii cinci ani, menţionează documentul.

Peste 532 de milioane de persoane cumpără zilnic un ziar, faţă de 486 de milioane în 2003. Media estimată de cititori este peste 1,7 miliarde de persoane pe zi.

Asia deţine supremaţia în ceea ce priveşte vânzările de ziare, 74 din cele mai bine vândute 100 de cotidiane fiind publicate pe acest continent. China, Japonia şi india publică 62 dintre acestea.

Cele mai mari cinci pieţe de presă ale lumii sunt China, cu 107 milioane de exemplare vândute zilnic, India, cu 99 de milioane, Japonia, cu 68 de milioane, SUA, cu circa 51 de milioane şi Germania, cu 20,6 milioane.

Numărul titlurilor plătite a cresut peste tot în lume, cu excepţia Americii de Nord, unde acesta s-a redus cu 0,56 la sută. În Europa, procentul de creştere a fost, în 2007, de 0,48%, în timp ce în Asia a fost de 5,3%, în Australia şi Oceania, de 4,55%, în Africa, de 3,99%, iar în America de Sud, de 2,54%.

În România, în ultimii cinci ani, încasările din publicitate ale ziarelor au crescut cu 106,82%, acesta fiind cel mai mare procent de creştere în cele 25 de state analizate.

Veniturile din publicitatea pe internet - nu doar ziare online, ci întreaga publicitate pe internet - au crescut cu 32,45% anul trecut şi cu 200% în perioada 2003 - 2007. Cea mai mare parte a încasărilor sunt generate de SUA, Europa de Vest şi regiunea Asia-Pacific: încasările din America de Nord sunt de 20 de ori mai mari decât veniturile combinate generate în Europa Centrală şi Orientală, în America Latină, Orinetul Mijlociu şi Africa.

Repartiţia veniturilor publicitare provenite din internet este diferită chiar şi în interiorul acestor regiuni. Astfel, Marea Britanie deţine circa 40% din totalul încasărilor din publicitatea pe internet în Europa, în timp ce Germania are 23%,iar Franţa, 14%.

Conform previziunilor, veniturile din publicitatea pe internet ale ziarelor se vor dubla în următorii cinci ani şi vor reprezenta 12 la sută din totalul veniturilor publicitare ale ziarelor până în 2011.

Numărul site-urilor web ale ziarelor a crescut cu 13,77% în 2007 şi cu 50,77% în perioada 2003-2007.

World Association of Newspapers, organizaţie mondială a industriei de presă, cu sediul la Paris, apără şi promovează libertatea presei şi interesle profesionale şi economice ale ziarelor din lumea îngtreagă. Asociaţia reprezintă 18.000 de ziare şi regrupează 77 de asociaţii naţionale de editori, companii de media şi directori de ziare din 102 ţări, 12 agenţii de presă şi 11 organizaţii regionale şi internaţionale de media.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici