- Home
- Economia digitală
- (04.01.2022, 17:07)
INTERVIU MEDIAFAX. Cum arată viitorul e-commerce-ului: marketplace sau magazine online de nişă?
- În România, piaţa de eCommerce nu este una de early adopters, ci este condusă de inovaţia eCommerce-ului global, astfel că soluţiile de digitalizare sunt adoptate după ce au rezultate la nivelul altor pieţe.
- Una dintre soluţiile adoptate de companiile de e-commerce este cea de live streaming e-commerce, care va deveni populară şi pe piaţa din România.
- „Remarcăm un interes crescut din partea jucătorilor din e-commerce pentru serviciile de consultanţă, auditare şi monitorizare a platformelor.”
3187 afişări
INTERVIU MEDIAFAX. Cum arată viitorul e-commerce-ului: marketplace sau magazine online de nişă?
Autor: Alexandra Cepăreanu
Pandemia şi accelerarea dezvoltării sectorului de e-commerce, atât la nivel naţional, cât şi la nivel global, va avea ca rezultat împărţirea jucătorilor din sectorul de e-commerce în două categorii, anume cei generalişti, care vor investi în soluţii de tip marketplace, şi cei de nişă, a spus într-un interviu MEDIAFAX Cătălin Bordei, managing partner al Innobyte, companie românească specializată în dezvoltarea de soluţii software pentru e-commerce.
„Cred că sunt două direcţii în care vor evolua magazinele online din România în următoarea perioadă. Vor exista magazinele mari şi generaliste, care vor adopta tot mai mult şi soluţii de tip marketplace, dar se vor dezvolta şi acele magazine de nişă care vor cunoaşte şi vor servi doar nişa respectivă - vor fi practic specialiştii pe categoria respectivă de produse sau servicii. În plus, magazinele care vor reuşi să personalizeze experienţa cumpărătorilor cât mai bine şi care vor reuşi să îşi loializeze clienţii vor fi cele mai relevante în piaţă”, a explicat Cătălin Bordei.
El a adăugat că una dintre soluţiile digitale căutate şi adoptate de companiile de e-commerce, atât în România, cât şi la nivel global, este cea de live streaming e-commerce – care permite reprezentanţilor companiilor sau influencerilor să promoveze în regim live diverse produse.
„Cu câteva excepţii, în România, piaţa de e-commerce nu este una de early adopters, ci este condusă de inovaţia e-commerce-ului global. Iar asta înseamnă că soluţiile sunt adoptate după ce au rezultate la nivelul altor pieţe. Dar chiar şi în acest context, inovaţia ajunge destul de repede şi în România şi cred că live streaming e-commerce-ul ar putea fi un succes şi pe piaţa locală. Toate acestea în contextul unor strategii care merg tot mai mult spre omni-channel commerce adoptate de către magazinele online.”
În ceea ce priveşte bugetele investite de companiile active în sectorul de e-commerce în îmbunătăţirea infrastructurii şi în digitalizare se situează între câteva sute de euro şi câteva zeci de mii de euro, în funcţie de tehnologiile alese şi cât de complex este proiectul de transformare digitală pe care îl implementează.
„În e-commerce lucrurile se privesc în ansamblu, iar la nivel de detaliu toate sunt legate între ele. Degeaba faci o campanie mare de marketing şi foarte bine targetată, daca platforma nu poate suporta traficul generat. Reversul medaliei este atunci când ai platforma bine pusă la punct, ai promoţii, dar campania de marketing nu reuşeşte să atragă suficient de mult trafic relevant. Dacă vorbim exclusiv de investiţiile în infrastructura IT (în special maşini virtuale şi scalabilitate) ele pot varia de la câteva sute de euro la câteva mii sau chiar zeci de mii de euro”, a mai spus Cătălin Bordei.
În urma contextului pandemic, care a adus schimbări majore în toate domeniile şi a mutat o bună parte din interacţiunea umană în mediul online, reprezentanţii jucătorilor activi în sectorul e-commerce au fost nevoiţi să crească bugetele dedicate infrastructurilor şi reţelelor magazinelor online, pe care le-au optimizat pentru a face faţă numărului crescut de clienţi de pe platformele online, a răspunde noilor nevoi ale clienţilor şi a le oferi experienţe mai bune în mediul digital.
„Comparativ cu anii trecuţi, platformele şi infrastructurile IT ale magazinelor online sunt mult mai stabile şi mai performante. Înainte de contextul pandemic, majoritatea platformelor erau nefuncţionale pentru perioade destul de îndelungate. A urmat apoi o perioadă în care platformele erau funcţionale, dar se mişcau destul de lent, iar în ultimii doi-trei ani, majoritatea platformelor funcţionează foarte bine ca urmare a investiţiilor în infrastructuri şi procese”, a spus Alin Alexandru, chief technology officer (CTO) în cadrul Innobyte.
Şi Cătălin Bordei susţine că în ultimii doi-trei ani, investiţiile în infrastructuri şi procese de digitalizare în zona companiilor active în sectorul de e-commerce au crescut.
Însă, pentru a îmbunătăţi infrastructura unui magazin online este necesară în primul rând o analiză a infrastructurii, care presupune monitorizarea acesteia pe o anumită perioadă, estimarea traficului în platformă şi identificarea resurselor şi soluţiilor necesare.
„Clienţii solicită implementarea diverselor funcţionalităţi care, de cele multe ori, sunt complexe, succesive, iar unele dintre ele vin din scurt şi implică un termen rapid pentru implementare. Pentru partea tehnică sunt necesare optimizări ale platformei, dar şi modificări ale infrastructurii IT. În general, pentru partea de infrastructură se lucrează la scalabilitatea platformelor, care poate fi manuală sau automată pe baza unor reguli predefinite, dar se şi testează toate automatizările sistemelor. Astfel, în funcţie de complexitatea proiectelor de îmbunătăţire a site-ului, reţelelor şi infrastructurii, specificaţiile se clarifică şi se implementează cu două-trei luni înainte”, a adăugat Cătălin Bordei.
Pe de altă parte, având în vedere concurenţa tot mai mare din mediul online, antreprenorii care nu se ocupă de îmbunătăţirea reţelelor pentru a oferi o experienţă cât mai plăcută consumatorilor vor pierde pe termen lung, iar redresarea va fi mai greoaie.
„Un vârf de vânzări gestionat incorect, în care magazinul online nu este pregătit corespunzător din punct de vedere tehnic, poate provoca pierderi semnificative pe termen lung în ceea ce priveşte retenţia sau atragerea de noi clienţi. Consumatorii români sunt din ce în ce mai familiarizaţi cu e-commerceul şi cumpărăturile online, chiar şi cu perioadele de reduceri precum Black Friday sau Christmas Sales şi se aşteaptă la un proces de navigare şi cumpărare rapid, plăcut, fără erori sau timpi mari de aşteptare”, a menţionat Alin Alexandru.
Compania Innobyte şi-a majorat cifra de afaceri cu 40% în primele şase luni ale anului 2021, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la peste 5 mil. lei, creşterea fiind accelerată de contextul pandemic care a pus pe repede-înainte proiectele de digitalizare ale retailerilor.
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.