Liderii celei mai efervescente industrii din România caută noi angajaţi: „Echipa incompletă şi lipsa de candidaţi sunt singurii factori care ne ţin pe loc în acest moment”

  • „Nu ducem lipsă de comenzi, ci de colegi. Avem multe idei, proiecte, tehnologii şi aplicaţii pe care să le dezvoltăm, dar acestea vor întârzia să apară din cauza lipsei forţei de muncă.”
  • În lipsă de specialişti IT, jucătorii IT&C din România caută candidaţi pe pieţele alăturate, precum Bulgaria sau Ucraina.
  • Peste 220.000 de angajaţi lucrează în sectorul IT&C din România, în creştere cu 40% faţă de acum şapte ani. Universităţile din România livrează anual câte 7.000 - 8.000 de absovlenţi cu specializări IT.
20995 afişări
Imaginea articolului Liderii celei mai efervescente industrii din România caută noi angajaţi: „Echipa incompletă şi lipsa de candidaţi sunt singurii factori care ne ţin pe loc în acest moment”

Piaţa locală de IT&C, care a ajuns în prezent la peste 220.000 de angajaţi, se lupta încă de dinainte de pandemie cu un deficit acut de forţă de muncă, iar criza sanitară care a accelerat transformarea digitală la nivel global a amplificat şi mai mult „competiţia” dintre departamentele de HR care au început să caute specialişti IT pentru a onora proiectele de digitalizare şi transformare digitală în creştere. În acest context, reprezentanţii celei mai efervescente industrii din România - IT&C, care se apropie de un procent de 7% din PIB-ul ţării, spun că singurul factor care nu îi lasă să „crească” sau să desfăşoare anumite proiecte este lipsa forţei de muncă.

„Nu ducem lipsă de comenzi, ci de colegi. Avem foarte multe idei, tehnologii şi aplicaţii pe care să le dezvoltăm, dar acestea vor întârzia să apară din cauza lipsei forţei de muncă”, a spus pentru MEDIAFAX Edward Petrescu, fondator al Axes Software, cu peste 50 de angajaţi specializaţi în dezvoltarea şi implementarea de soluţii pentru sectorul logistic, producţie, depozitare, transport şi alte sectoare.

Şi Marian Sîmpetru, managing partner în cadrul eSolutions, companie specializată în dezvoltare de software şi traininguri de tehnologie, cu afaceri de 5 milioane de euro în 2021, a spus că echipa incompletă este singurul factor care ţine pe loc activitatea companiei.

„Extinderea echipei este în egală măsură prioritatea şi provocarea pentru noi. Ne bucurăm de un grad de retenţie de peste 90% (un procent extrem de ridicat faţă de media industriei), însă ne aflăm la capacitate maximă de execuţie, fiind chiar cu proiecte în aşteptare. Echipa incompletă este singurul factor care ne ţine pe loc în acest moment”, a spus pentru MEDIAFAX Marian Sîmpetru.

El a adăugat că odată cu complexitatea proiectelor de digitalizare contractate de compania pe care o reprezintă a crescut şi nevoia de anumite competenţe. În cadrul companiei lucrează în prezent o echipă de 110 angajaţi şi 20 de colaboratori.

„Avem nevoie de specialişti noi în echipă, pe măsura nevoilor din proiecte, însă ne uităm cu atenţie după cele mai potrivite persoane. Este vital să fim selectivi pentru că avem nevoie de competenţe înalte, iar nivelul de complexitate al proiectelor nu permite acum alăturarea unor oameni la început de drum. Ne propunem o creştere a echipei cu 20% în perioada imediat următoare”, a spus Marian Sîmpetru.

De altfel, şi Mihai Ciornei, CEO al AlightEE, companie de dezvoltare software şi consultanţă IT din Cluj-Napoca, care înregistrează în prezent un număr de 19 angajaţi, este de părere că mindeset-ul candidaţilor şi dorinţa lor de a se dezvolta în continuare sunt factori importanţi.

„Pentru noi mindset-ul e foarte important, mult mai important decât cunoştinţele tehnice, care pot fi învăţate pe parcurs. Este din ce în ce mai greu să găsim colegi motivaţi şi cu dorinţa clară de creştere atât pe plan profesional, cât şi pe plan personal. Punem foarte mult accent în recrutare pe atitudine şi motivaţie”, a spus pentru MEDIAFAX Mihai Ciornei.

Planurile reprezentanţilor AlightEE pentru 2022 vizează atingerea unui număr de 30 de specialişti IT, până la finalul anului în curs.

„Suntem 19 persoane - 11 developers, doi QA, un HR, doi sales, un Marketing, un CFO şi un CEO. Lucrăm în mod hibrid, două zile de la birou şi trei zile de unde vrea fiecare. Biroul e deschis în fiecare zi şi avem colegi care lucrează full time din birou. De asemenea, ne lovim de dorinţa programatorilor de a migra spre freelancing şi de a
lucra direct cu firme din afară. Estimăm ca la final de an să ajungem la o echipă de 30 de persoane”, a adăugat Mihai Ciornei.

Şi Inetum România, furnizor de servicii şi soluţii IT, cu afaceri de peste 20 de mil. euro în 2020 şi peste 330 de angajaţi pe plan local, are în plan extinderea echipei şi caută să recruteze 300 de specialişti în România, anul acesta.

„Recrutăm facând o evaluare a atitudinii, nu doar a abilităţilor. Apreciem disponibilitatea de a învăţa şi de a se integra în companie. Avem o echipă dedicată managementului carierei fiecărui angajat”, a spus Bruno Da Sola, head of global Human Resources în cadrul Inetum.

De asemenea, reprezentanţii grupului francez de IT din care face parte şi Inetum România au început să „promoveze” experienţa angajaţilor din cadrul companiei pentru a atrage noi talente.

„Credem că o bună integrare reduce fluctuaţia personalului în primii doi ani. Provocarea este să aducem o experienţă de calitate angajaţilor. Suntem capabili să oferim proiecte interesante în toate sectoarele de afaceri, precum şi oportunităţi de training, consolidare a competenţelor şi certificări”, a mai spus Bruno Da Sola.

În contextul deficitului de forţă de muncă de pe piaţa locală, unii jucătorii de profil încep să caute oameni peste graniţele României. Spre exemplu, eSolutions şi-a îndreptat atenţia spre piaţa din Bulgaria, iar Axes Software se uită după specialişti pe pieţele din afara Uniunii Europene.

„Testăm în prezent un nou model de lucru, pe bază de proiect, cu personal din afara ţării pe partea de programare. Ne gândim să aducem personal din afara Uniunii Europene şi analizăm mai multe opţiuni”, a spus Edward Petrescu.

Şi compania Integration Data Systems, care distribuie şi furnizează soluţii de business intelligence şi data warehouse, cu afaceri de 4,5 milioane de euro în 2021, are în plan recrutarea să ajungă la o echipă de 100 de membri la finalul anului 2022.

„Vom încerca să atragem în cadrul companiei şi ucraineni refugiaţi. Vrem să găsim întâi vorbitori de limba engleză care să asigure comunicarea şi cu cei care nu cunosc o limbă de circulaţie. Este mult de lucru aici - bugetări, negocieri, lobby. Cu siguranţă aceştia vor veni ca <o gură de aer proaspăt> într-o piaţă IT din România şi Europa din ce în ce mai dinamică şi mai exigentă“, a spus Gabriel Tătaru, CEO al Integration Data Systems.

Planuri de recrutare pentru anul în curs are şi Arxia, companie românească cu experienţă de 20 de ani în crearea de soluţii informatice şi consultanţă în domeniul digitalizării. În prezent, în cadrul companiei lucrează o echipă de 12 persoane.

„Lucrăm împreună cu parteneri contractori, care ne ajută cu expertiză specifică în diverse proiecte, astfel încât capacitatea de efort a echipei noastre se multiplică, în funcţie de necesităţi. Ecosistemul de parteneri pe care l-am dezvoltat şi expertiza acumulată ne oferă posibilitatea să dezvoltăm proiecte multiple şi diverse atât în România, cât şi pe pieţele internaţionale. În acest an, urmărim o creştere cu cel puţin 50% a echipei. Considerăm că este un moment oportun pentru a face acest pas, pentru a ne creşte capacitatea de livrare în pieţe unde deja suntem prezenţi, iar cererea este în creştere”, a spus pentru MEDIAFAX Daniel Homorodean, CEO al companiei locale Arxia.

O altă schimbare adusă de contextul pandemic este în zona beneficiilor oferite anagajaţilor. Spre exemplu, Oves Enterprise, companie din Cluj-Napoca specializată în dezvoltarea software, cu afaceri de 2,8 milioane de euro în 2021, a anunţat că oferă celor 68 de angajaţi din cadrul firmei opţiunea de a lucra remote „pe viaţă”.

„Am urmărit tendinţele din HR care adresează acest subiect şi am discutat deschis cu programatorii, a căror dorinţă de a nu reveni la birou este corect argumentată de rezultatele bune pe care le-am observat în pandemie. În ultimii doi ani, am realizat că, atâta timp cât proiectele sunt livrate la timp, contează mai puţin locul de unde lucrăm. Suntem concentraţi pe ce livrăm, nu de unde anume livrăm”, a spus Mihai Filip, CEO-ul companiei OVES Enterprise.

El a adăugat că planurile pentru anul în curs vizează creşterea echipei cu peste 130 de persoane. În prezent, echipa din cadrul OVES Enterprise este multiculturală, cu angajaţi care lucrează în România, Austria, Germania, Franţa, SUA, Marea Britanie, Ucraina, Spania, Emiratele Arabe Unite şi Africa de Sud.

De asemenea, Florina Tănase, director executiv resurse umane, juridic şi relaţii externe al Telekom Mobile Romania Communications, a spus că angajatorii trebuie să rămână flexibili şi să ofere candidaţilor de pe piaţa muncii un model hibrid de muncă, care să se muleze pe activitatea pe care aceştia o desfăşoară, pentru a putea reţine forţa de muncă şi pentru a atrage noi oameni în echipele lor.

„Cred că se va face diferenţa între, să spunem, marii câştigători şi marii perdanţi ai noului context al pieţei muncii. Este evident că atunci când forţa de muncă îşi doreşte un regim hibrid este necesar să te adaptezi ca angajator. Practic, putem partaja în două categorii - cei a căror prezenţă este necesară fizic şi cei a căror activitate permite desfăşurarea în regim hibrid sau în regim remote. Acolo unde se poate proceda astfel este foarte important să luăm măsurile necesare şi să dăm dovadă de flexibilitate, pentru că altfel nu vom reuşi să reţinem oamenii de care avem nevoie”, a spus Florina Tănase.

În prezent, pe piaţa locală de IT&C lucrează peste 220.000 de specialişti, numărul acestora fiind în creştere cu 40% faţă de acum şapte ani, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. De asemenea, universităţile din România livrează anual câte 7.000 - 8.000 de absovlenţi cu specializări IT, care sunt imediat „absorbiţi” în companiile de profil.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici