22% din deficitul comercial, adică 3,7 mld. euro, vine din relaţia cu China

  • România a avut în 2019 un deficit comercial cu China de 3,7 mld. euro, adică 22% din deficitul comercial înregistrat, de 17 mld. euro
  • Criza actuală va reseta relaţiile dintre Occident şi China
Urmărește
1120 afișări
Imaginea articolului 22% din deficitul comercial, adică 3,7 mld. euro, vine din relaţia cu China

România a avut  în 2019 un deficit comercial cu China de 3,7 mld. euro, adică 22% din deficitul comercial înregistrat, de 17 mld. euro, arată o analiză a Ziarului Financiar.

Criza actuală va reseta relaţiile dintre Occident şi China. Ţările din vestul Europei şi Statele Unitese gândesc cum să-şi reducă dependenţa de China, dar ţara asiatică produce ieftin, iar competi­tivitatea ei prin preţ este superioară tuturor econo­miilor europene.

România a importat produse „Made in China“ de 4,5 miliarde euro în 2019, pe când, la capitolul exporturi către China, România a exportat de doar 758 milioane euro. Importurile din China au avut o pondere de 5,3% din totalul importurilor, pe când exporturile către China au reprezentat 1,1% din total.

„Şi acum, dar şi într-o perioadă normală, distanţa dintre noi şi China face dificile afacerile şi ca atare e preferabil să avem cât mai apropiate sursele de aprovizionare. China a fost sursa de contaminare, ei au anunţat foarte târziu şi e posibil să păţim pe viitor situaţii similare, iar ca să previi aşa ceva preferi să răreşti relaţiile cu respectivii“, spune Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).

În privinţa partenerilor comerciali ai României, cel mai important dintre aceştia este Germania, atât când vine vorba de importuri cât şi la exporturi. Astfel că România a importat în 2019 produse de circa 17 miliarde euro, dar a exportat doar 15 miliarde euro, adică un deficit comercial de aproape 2 miliarde euro (mai exact 1,94 miliarde euro). Ponderea importurilor din Germania reprezintă 20,2% din totalul de importuri, pe când exporturile către Germania reprezintă 22% din total.

Odată cu pandemia de COVID-19, Româ­nia, fiind foarte dependentă de China, ar tre­bui să îşi regândească această poziţie comercială, astfel încât în situaţii similare să poată face faţă cererii mari de produse sani­tare şi medicale, dar nu numai, crede Ionescu.

„Firmele româneşti au început să primească comenzi din partea europenilor pentru mărfuri care înainte luau din Turcia. Există un curent de a încerca să rezolvăm pe plan european nevoile. La nivelul României, am iniţiat mai multe proiecte prin care încercăm să facem pe plan naţional o serie de materiale şi produse unde eram dependenţi de piaţa chineză, atât pentru nevoile naţionale cât şi pentru cele europene. Acţionăm pe două fronturi, să ne găsim surse de aprovizionare europene şi să încercăm să rezolvăm pe plan naţional o serie de nevoi de aprovizionare cu materii prime şi echipamente“, explică Mihai Ionescu.

În topul deficitelor, după China vine Ungaria, ţară din care România de circa 6 miliarde euro, pe când exporturile se ridică la o valoare de doar 3,3 miliarde euro, iar deficitul comercial fiind de 2,7 miliarde euro.

România, de multe ori, în ceea ce priveşte dezvoltarea economică şi socială, se raportează la Polonia, dar şi în această relaţie România importă cu 2,7 miliarde euro mai mult decât exportă, astfel că importurile din Polonia sunt de 5,1 miliarde euro, pe când exporturile sunt de 2,4 miliarde euro.

România exportă mai mult decât importă şi din ţări precum Rusia (deficit export-import de 1 miliarde euro), Turcia (1,6 miliarde euro), Olanda (1,2 mld. euro), Austria (1,1 mld. euro), Cehia (450 milioane euro) şi Italia (102 milioane euro).

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici