Adaosul scăzut la medicamente determină farmaciştii independenţi să se reprofileze

Adaosul comercial scăzut aplicat medicamentelor şi lipsa unor taxe speciale pentru prestarea de servicii au determinat tot mai mulţi farmacişti independenţi să-şi vândă farmaciile şi să se reprofileze, a declarat agenţiei MEDIAFAX preşedintele patronatului farmacişilor, Ioana Cacoveanu.

Urmărește
466 afișări
Imaginea articolului Adaosul scăzut la medicamente determină farmaciştii independenţi să se reprofileze

Adaosul scăzut la medicamente determină farmaciştii independenţi să se reprofileze (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Adaosul comercial a devenit în România principala sursă de venit a farmaciştilor, însă această valoare a scăzut considerabil în ultimii doi ani. Practic, asistăm la o devalizare a farmaciştilor datorată rearanjării preţurilor. (...) În acest moment, prin scăderea adaosului comercial, asistăm la un fenomen, mai exact farmaciştii independenţi încep să îşi vândă lanţurile de farmacii pentru că există o presiune mare pentru susţinerea afacerilor", a spus Cacoveanu.

Ea a explicat că această tendinţă va continua, tot mai mulţi farmacişti preferând să se reprofileze.

Adaosul comercial reglementat pentru farmacii în România variază între 12 şi 24%. Astfel, pentru produsele cu un preţ de până la doi lei, adaosul comercial este de 24%, pentru cele cu preţuri între doi lei şi cinci lei de 20%, pentru cele cuprinse între 5 lei şi 7,5 lei de 15%, iar pentru medicamentele de peste 7,5 lei de 12%. Majoritatea produselor din farmacii au preţuri peste 7,5 lei.

Reprezentantul patronatului a precizat că pentru medicamentele eliberate pentru anumite programe de sănătate, precum oncologie, HIV/SIDA, diabet şi hepatită, valoarea adaosului este cuprinsă între 0 şi 3%. Totodată, de la începutul lunii mai, o serie de medicamente folosite în tratamentul complicaţiilor produse de HIV/SIDA au un adaos de 1,5%.

Cacoveanu a adăugat că în România nu se aplică un sistem de plăţi pentru prestarea de servicii de către farmacişti, iar statul nu acordă fonduri pentru programele de prevenire şi informare.

"În ţările Uniunii Europene, există o preocupare pentru un venit asigurat farmaciei. Fiecare ţară este foarte atentă la asigurarea unui serviciu farmaceutic de calitate şi uniform distribuit", a precizat Cacoveanu.

La rândul său, preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România, Dumitru Lupuliasa, a declarat că 75% din farmaciile din România se confruntă cu probleme economice din cauza adaosului comercial mic. El a precizat că informaţiile au fost furnizate de un studiu al firmei de cercetare Cegedim.

"Ponderea adaosului comercial nu acoperă cheltuielile pe care le au farmaciştii. Noi vom face propuneri pentru revizuirea adaosului comercial, însă în acest moment Ministerul Sănătăţii doreşte să aibă o imagine cât mai bună, motiv pentru care revizuirea nu se va produce în acest an", a explicat Lupuliasa.

Reprezentantul farmaciştilor a mai spus că adaosul comercial ar trebui să fie cel puţin egal cu nivelul din celelalte state din Uniunea Europeană.

Lupuliasa a adăugat că servicii conexe prestate de farmacişti (serviciul de noapte, consultanţă, consultaţii către clienţi, etc. - n.r) ar trebui plătite şi în România direct de consumator sau de sistemul public de asigurări.

Directorul firmei de cercetare Cegedim, Petru Crăciun, a adăugat că ponderea farmaciilor cu probleme este mai mare în oraşele mici şi în mediul rural.

El a menţionat că jumătate din piaţă este deţinută de reţelele de farmacii din oraşele mari şi din centrele universitare, 30% se află în oraşele cu un număr mediu de locuitori, iar restul 20% în mediul rural.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici