- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
AHK Business Outlook: Perspectivele economice ating un minim istoric
Companiile se confruntă cu numeroase provocări în urma pandemiei şi pe fondul războiului care a izbucnit în Ucraina. Totuşi, aproximativ jumătate dintre companiile chestionate se descurcă bine. Acest lucru îl arată actualul chestionar de conjunctură realizat de AHK România în aprilie 2022.
Din acesta reiese evaluarea actuală a situaţiei economice şi a situaţiei companiilor, dar oferă şi o imagine de ansamblu asupra celor mai importanţi factori de risc în dezvoltarea afacerilor din punctul de vedere al companiilor, atât în general, cât şi din cauza războiului din Ucraina.
Situaţia actuală a companiilor germane din România s-a deteriorat într-o oarecare măsură, dar majoritatea continuă să o aprecieze ca fiind „bună” (peste 51%, toamna anului 2021: 67%). Mai mult de 37% dintre respondenţi consideră că situaţia companiei lor este satisfăcătoare, iar restul de 10,7% consideră că situaţia este dificilă în prezent.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Pe 22 decembrie Revoluția ajungea la București. Ce evenimente au marcat noaptea din 21 spre 22 decembrie
-
USR i-a transmis lui Klaus Iohannis că mandatul lui s-a încheiat. Elena Lasconi: PSD şi PNL nu au înţeles nimic din votul cetăţenilor
-
Iohannis, optimist că va desemna premierul după votarea preşedinţilor din cele două camere
-
Ucraina a executat primul asalt fără militari, doar cu drone terestre şi aeriene
Cele mai multe companii continuă să evalueze aşteptările pentru afacerile pe care le derulează ca fiind „neschimbate” (2022: 48%, toamna anului 2021: 46,9%). „Doar” ca. 10% dintre respondenţi cred că activitatea lor se va deteriora în următoarele 12 luni. Mai mult de 40% se aşteaptă în continuare la o îmbunătăţire (2022: 42,9%) a conjuncturii. Pe de altă parte, dezvoltarea economică locală în următoarele 12 luni se va deteriora considerabil în opinia companiilor participante la sondaj (peste 50% dintre respondenţi). Doar 10,7% se aşteaptă la o îmbunătăţire (2021: 20,4%), în timp ce 37,5% apreciază că evoluţia economică va rămâne „neschimbată” în următoarele 12 luni. Soldul atinge un minim istoric de -41 de puncte în acest an. „Trăim vremuri foarte dificile şi ne aflăm din nou într-o situaţie parţial paradoxală. În ciuda perspectivelor economice evident negative, companiile chestionate doresc în continuare să investească în România şi, mai ales, să îşi mărească numărul de angajaţi. În ciuda crizelor, majoritatea companiilor chestionate se descurcă bine în prezent”, spune Sebastian Metz, director general, AHK România.
Datorită situaţiei actuale bune a afacerilor, disponibilitatea de a realiza investiţii rămâne ridicată. Pentru următoarele 12 luni, 25% dintre companii planifică cheltuieli mai mari de investiţii (2021: 36,7%). 44,6% cred că acestea nu se vor schimba (2021: 32,7%) şi doar 19,6% consideră că vor reduce investiţiile. Este încurajator faptul că firmele sunt dispuse să continue să angajeze personal. 41,1% dintre companiile intervievate intenţionează chiar să crească numărul de angajaţi (2021: 40,8%). Pentru 39% dintre respondenţi, numărul de angajaţi va rămâne la acelaşi nivel (2021: 42,9%), iar 19,6% dintre respondenţi spun că intenţionează să angajeze mai puţin personal (2021: 16,3%).
În ceea ce priveşte factorii de risc în dezvoltarea economică, creşterea preţurilor la materii prime şi energie domină în mod clar agenda de criză a companiilor. Cu toate acestea, deficitul de personal calificat şi costurile cu forţa de muncă rămân, de asemenea, pe lista de priorităţi a companiilor.
În ceea ce priveşte războiul din Ucraina, cele mai multe dintre companiile chestionate consideră că majorarea costurilor pentru energie şi materii prime este o consecinţă pe termen scurt a războiului. Întreruperile în lanţul de aprovizionare şi problemele de logistică, precum şi lipsa materiilor prime şi a serviciilor prestate în avans se numără, de asemenea, printre consecinţele crizei actuale.
„Din discuţiile noastre cu reprezentanţi ai companiilor, am aflat că situaţia actuală a fiecărei companii în parte depinde în special de poziţia sa pe piaţă sau de preţurile practicate şi de specificul companiei - nu este posibilă o afirmaţie „one-size-fits-all“, aşa cum s-a întâmplat în perioada crizei Corona. Multe companii sunt în prezent prinse la mijloc. Acestea se confruntă zilnic cu creşteri importante ale preţurilor la materii prime şi energie, cu blocaje în aprovizionare, cu creşterea presiunii concurenţiale pe piaţa forţei de muncă şi cu creşterile salariale ridicate care nu pot fi compensate de creşterea productivităţii. Aceste costuri ridicate adesea nu pot fi sau nu întotdeauna transferate în totalitate către clienţi sau nu pot fi absorbite de piaţă", este de părere Sebastian Metz, director general AHK Romania.
AHK România a participat la sondajul economic "AHK World Business Outlook" coordonat de Asociaţia Camerelor de Comerţ şi Industrie Germane (DIHK). Companii din întreaga lume au fost chestionate în legătură cu planurile lor de investiţii şi de angajare, precum şi despre cei mai importanţi factori de risc pentru mediul de afaceri din ţările în care îşi desfăşoară activitatea. La sondaj au participat 56 de companii din România, dintre care 62,5% din industrie şi al construcţii, peste 23% din sectorul serviciilor, iar restul sunt societăţi comerciale. Sondajul s-a derulat în lunile martie şi aprilie.
AHK România este reprezentanţa oficială a economiei germane şi totodată cea mai mare Cameră de comerţ bilaterală din România. Înfiinţată în 2002, AHK numără peste 550 de firme-membre.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
CANCAN.RO
GANDUL.RO