- Home
- Economic
- BUCUREŞTI, (15.05.2024, 10:55)
-
Laura Buciu
Laura Buciu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Ai datorii? Ar trebui să ştii asta! De ce e preferabilă concilierea cu banca faţă de darea în plată şi falimentul personal
Contractele voluminoase, cu clauze tehnice greu de înţeles nu sunt citite de consumatori decât atunci când au probleme în plata ratelor, iar unii aleg variantele dării în plată sau a falimentului personal, care durează şi sunt costisitoare. În schimb,concilierea e gratuită şi durează cel mult o oră.
Urmărește
341 afișări
Ai datorii? Ar trebui să ştii asta! De ce e preferabilă concilierea cu banca faţă de darea în plată şi falimentul personal
Contractele dintre consumatori şi bănci ar trebui să fie simplificate, iar acest lucru poate veni odată cu dezvoltarea digitalizării în banking. Cadrul legislativ românesc obligă părţile să încheie contracte voluminoase, cu clauze tehnice greu de înţeles. Mulţi consumatori citesc contractele abia după ce întâmpină probleme în plata ratelor, iar alţii aleg varianta costisitoare a instanţelor (pentru „darea în plată” sau „falimentul personal”), deşi rezolvarea amiabilă în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) este gratuită pentru consumatori şi durează, în medie, mai puţin de o lună.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Moș Crăciun, eroul sărbătorii, are o fișă medicală impresionantă: obezitate, diabet și jet lag extrem
-
22 decembrie 1989 - ziua fugii cu elicopterul a soţilor Ceauşescu
-
Cu ce variante merg PSD şi PNL la consultările de la Cotroceni
-
Războiul din Ucraina. Rusia anunţă că a doborât 42 de drone ucrainene în timpul nopţii
„În unele state, contractele dintre consumatori şi bănci sunt redactate foarte simplu şi uşor de înţeles datorită legislaţiei care spune că dacă un articol este prevăzut de lege, el nu mai trebuie să fie preluat şi în contract. În România asistăm la o tendinţă opusă: tot ceea ce prevede legea, trebuie să fie preluat în clauze contractuale, pentru că plecăm de la prezumţia că omul de rând nu cunoaşte legea. Astfel, contractele pe care le avem cu clienţii noştri devin mult prea voluminoase şi pot complica şi mai mult situaţia consumatorilor care întâmpină probleme financiare. Cadrul legislativ trebuie să urmeze trendurile digitalizării şi să adopte conceptul de <<legal design>>, adică o simplificare a contractelor. Clientul, în momentul în care va avea informaţia structurată, mai clară şi mai simplă, o va înţelege mult mai bine”, spune Alexandru Berea, consilier juridic la BCR.
Acesta spune că darea în plată înseamnă să renunţi la un drept de proprietate, ca să scapi de creditul pentru achiziţia acelei proprietăţi.
„Practic, îţi laşi casa la care ai visat, ca să scapi de credit. Falimentul personal este o soluţie brutală din perspectiva imaginii. Trebuie să te duci în faţa instanţei şi să aduci argumente şi probe pentru motivul din cauza căruia ai ajuns în situaţia de faliment personal. De prea puţine ori explicaţia este una simplă, de tipul: nu mai am venituri! Trebuie să demonstrezi de ce nu mai ai venituri, ce s-a întâmplat? De ce n-ai făcut economii când aveai venituri? Care a fost grija ta faţă de familie ca să nu ajungi în această situaţie? Şi nu văd de ce ai face acest efort şi nu ai încerca întâi să chemi banca într-o procedură de conciliere, aici la CSALB. Mai ales că este gratuit pentru consumatori şi durează foarte puţin”, mai spune Berea.
În materie de conciliere câştigul obţinut este mai important decât cine are dreptate. Trebuie să se ajungă la un rezultat satisfăcător atât pentru bancă, cât şi pentru client. „Este situaţia de win-win. Sistemul judiciar este win-lose. Adică o parte câştigă, cealaltă pierde. Noi le spunem consumatorilor care întâmpină probleme: Haideţi, să găsim împreună o soluţie! Pentru a face asta trebuie mai întâi să evităm poziţiile extreme, apoi să înţelegem ce vrea clientul ca să-şi poată duce mai departe contractul, iar banca să poată obţine rambursarea împrumutului acordat”, mai spune Berea.
Berea spune că banca şi-a sfătuit de foarte multe ori clienţii să solicite instanţei un termen pentru soluţionarea amiabilă. Iar judecătorul are chiar obligaţia de a da părţilor posibilitatea să-şi stingă litigiul amiabil.
Alte cereri vin de la o categorie nouă de consumatori. Sunt acele persoane care, probabil, au învăţat lecţiile crizei financiare din 2009-2011, dar şi ale pandemiei, iar acum vin în întâmpinarea unor situaţii care au potenţialul de a se agrava. În cadrul negocierilor solicită, de exemplu, o restructurare a creditului pentru că anticipează o creştere a costurilor sau o scădere a veniturilor şi nu vor să ajungă în situaţia de a nu-şi mai putea plăti ratele. Cei care rezolvă problema înainte de a deveni una gravă sunt cei care nu ajung în instanţă, nu ajung să notifice băncii o situaţie de dezastru pe plan personal, ci sunt grijulii, atenţi şi cred că putem vorbi de un nou tipar de consumator. Sunt tot mai multe persoane responsabile, care se preocupă să înţeleagă mecanismul de creditare cu toate consecinţele lui.
Citește pe alephnews.ro: Care sunt cele 16 povești care influențează fizica și astronomia în 2024
Citește pe www.zf.ro: S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Citește pe www.zf.ro: Cum poate România să ajungă o forţă în regiune şi să lase în urmă toţi vecinii
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Moment istoric pentru NASA: Sonda Parker va ajunge la o distanță record de 6,2 milioane kilometri, chiar în Ajunul Crăciunului
S-a terminat cu sunatul după doctori, vânatul de programări şi aşteptatul. 2025 va fi anul revoluţiei tehnologice şi în sănătate. Ce vor putea face pacienţii în viitorul apropiat. VIDEO
Cum reuşeşte o companie din România să facă zeci de milioane de euro dintr-o resursă pe care mulţi oameni din ţara noastră o ignoră şi care sunt planurile acesteia pentru viitor
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Nicoleta Luciu, probleme cu greutatea. A ajuns de nerecunoscut. Cum arată acum, la 25 de ani după ce a câștigat Miss România
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe