AIF: Limitarea creşterii rovinietei nu se justifică

Costurile pentru utilizarea infrastructurii feroviare de transport sunt de cinci ori mai mari decât cele pentru infrastructura rutieră (rovinieta), iar limitarea creşterii taxei de drum, sub nivelul anunţat de 60%, nu se justifică, este de părere Asociaţia Industriei Feroviare din România (AIF).

Urmărește
1 afișare
Imaginea articolului AIF: Limitarea creşterii rovinietei nu se justifică

Producătorii de material rulant: Limitarea creşterii rovinietei nu se justifică

Asociaţia a adresat marţi o scrisoare deschisă ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, protestând faţă de declaraţiile acestuia cu privire la reducerea procentului de creştere a taxei de drum.

"Discrepanţele între costurile legate de accesul la infrastructura publică sunt majore", se arată în scrisoarea deschisă.

Taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) este de 14 lei/ tren kilometru, reprezentând 0,032 lei/ tonă kilometru, în timp ce taxa de acces la infrastructura rutieră este de 750 euro/ autovehicul/ an, adică un cost mediu de circa 0,0068 lei/ tonă kilometru, adică de cinci ori mai puţin.

Săptămâna trecută, Orban a declarat, la Arad, că va analiza posibilitatea diminuării creşterii cu 60% a taxei de drum, ministrul apreciind că scumpirea rovinietei cu acest procent, de la 1 ianuarie 2008, ar fi prea bruscă. El a adăugat că o eventuală diminuare a acestui procent nu ar trebui să fie totuşi semnificativă.

Potrivit AIF, asociaţie din care fac parte producători de material rulant, costurile privind accesul la infrastructura feroviară reprezintă circa 21% din totalul veniturilor companiilor feroviare, în condiţiile în care tarifele practicate de cele două sisteme sunt sensibil egale, iar costurile privind taxa de drum reprezintă aproximativ 1% din totalul veniturilor firmelor de transport rutier.

"AIF ia act cu consternare de ultimele declaraţii publice ale dumneavoastră referitoare la cuantumul taxelor plătite pentru accesarea infrastructurii de transport rutier. Mandatul dumnevoastră a început sub semnul egalităţii de şanse între cele două moduri principale de transport terestru, rutier şi feroviar, dumneavoastră afirmând în repetate rânduri, importanţa finanţării corecte a celor două tipuri de infrastructuri, politică, de altfel, salutară şi conformă cu politicile Uniunii Europene în domeniu", se arată în scrisoarea AIF.

AIF consideră că sistemul de transport feroviar este subfinanţat, în condiţiile în care operatorii de transport feroviar şi transportatorii rutieri plătesc acelaşi nivel al accizelor pentru motorină.

"În contextul în care subfinanţarea cronică a sistemului de transport feroviar este cunoscută de toată lumea şi subvenţionarea dezvoltării infrastructurii rutiere de către transportatorii feroviari de marfă este o realitate, prin plata aceloraşi accize pentru motorină de către operatorii de transport feroviar şi cei de transport rutier, afirmaţia că nivelul taxelor plătite de transportatorii rutieri este mult prea mare o considerăm ca fiind neadevărată şi menită să perpetueze concurenţa neloială pe care transportul rutier o face celui feroviar", se mai precizează în scrisoarea AIF.

Reprezentanţii asociaţiei au precizat că accizele incluse în preţul motorinei (circa 25%) nu sunt direcţionate către întreţinerea şi modernizarea infrastructurii feroviare, în condiţiile în care sumele colectate sunt importante având în vedere că numai în sistemul feroviar este consumată zilnic o cantitate de 700 de tone de motorină, nivel corespunzător unei accize de 215.000 euro/ zi. O parte dintre aceste fonduri sunt direcţionate către reparaţia sistemului rutier, însă AIF susţine că nicio sumă nu este alocată întreţinerii infrastructurii feroviare.

În scrisoarea AIF se mai arată că operatorii de transport călători sunt obligaţi să plătească acciza cuprinsă în motorină şi taxa de utilizare a infrastructurii, de 9 lei/ tren kilometru, costuri care se reflectă în preţul călătoriei.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici