AIF solicită lui Boagiu o dezbatere publică privind închiderea liniilor de cale ferată

Asociaţia Industriei Feroviare (AIF) solicită ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, să organizeze o dezbatere publică despre modul în care închiderea unor secţii de cale ferată va afecta valoarea de piaţă a CFR Marfă şi cum poate mediul de afaceri să revitalizeze secţiile propuse a fi închise.

Urmărește
6 afișări

"Solicităm organizarea în regim de urgenţă a unor dezbateri publice pe această temă în scopul identificării reale a soluţiilor de finanţare şi a modului în care comunitatea economică şi cea administrativă din România poate contribui la revitalizarea unei părţi din secţiile vizate spre închidere. De asemenea, vă solicităm să puneţi în dezbatere modul în care acest proiect modifică condiţiile de operare ale CFR Marfă şi a modului în care reducerea reţelei feroviare afectează sau nu valoarea de piaţă a operatorului", se arată într-o scrisoare deschisă a AIF adresată ministrului Transporturilor.

Asociaţia cere şi lansarea unei dezbateri asupra unei noi strategii a sectorului feroviar din România, care să ţină cont atât de documentele programatice ale Uniunii Europene, de situaţia reală a sectorului feroviar şi a economiei româneşti, cât şi de faptul că perioada de valabilitate a strategiei realizate în 2001 s-a terminat în 2010.

Boagiu a declarat luni că Ministerul Transporturilor va închide 1.000 de kilometri de cale ferată şi va închiria alţi 4.000 de kilometri către operatori privaţi pentru a scade cheltuielile cu mentenanţa ale CFR SA.

Într-un proiect de hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor se propune să fie închişi 1.474 km de infrastructură feroviară excedentară, sumele rezultate în urma casării şi dezmembrării urmând să fie utilizate de CFR SA pentru întreţinerea reţelei.

AIF consideră că decizia afectează "în mod flagrant" mobilitatea persoanelor şi mărfurilor, întrucât analiza proiectului este viciată de lipsa de transparenţă deoarece nu sunt menţionate secţiile care vor fi închise şi valorificate pe piaţa deşeurilor.

Altă problemă este că întocmirea listei cu secţiile propuse spre închidere nu a fost consultată de nicio organizaţie comercială sau non-profit interesată în activitatea de transport feroviar.

"Lista prezentă pe site-ul Ministerului Transporturilor doar în ziua de 25 martie (şi ulterior retrasă) reflectă, conform opiniei noastre, interesele pe termen scurt ale întreprinderilor feroviare de stat. În încercarea de a diminua pe termen scurt cheltuielile salariale şi cele cu întreţinerea căii ferate, statul român urmează să ignore prin această hotărâre de guvern proiectele de investiţii ale operatorilor economici din România", se menţionează în scrisoare.

Totodată, proiectul nu prevede o variantă alternativă celei de închidere a secţiilor menţionate în anexă.

"Considerăm necesară încercarea de menţinere în stare funcţională a sectoarelor de cale ferată cu potenţial în dezvoltarea unor regiuni. Propunem în acest sens lansarea unei campanii de comunicare a liniilor ce urmează a fi închise, în scopul atragerii companiilor şi a autorităţilor locale în proiecte de închiriere, vânzare sau concesionare a liniilor de interes. După derularea unei astfel de campanii şi a licitaţiilor aferente, considerăm posibilă acţiunea de închidere pentru liniile cu adevărat neinteresante", precizează sursa citată.

AIF consideră că închiderea anumitor linii secundare trebuie revizuită, inclusiv în contextul investiţiilor de pe coridoarele europene şi corelate cu prognozele de trafic pe termen mediu şi lung.

"Din lista ce a fost temporar făcută public pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii am identificat câteva proiecte care denotă o nepăsare faţă de cheltuirea banului public românesc sau european. Dintre acestea proiectul Râmnicu Vâlcea - Vâlcele este poate cel mai evident exemplu", se spune în scrisoare.

Potrivit asociaţiei, după ce MTI a investit în linia Râmnicu Vâlcea - Vâlcele între 60 şi 100 milioane de euro urmează să abandoneze proiectul care ar scurta cu 107 kilometri traseul Constanţa -Bucureşti - Berlin.

În aceeaşi situaţie se află şi alte rute precum liniile spre Snagov (Căciulaţi - Snagov Plaje), Slănic Prahova sau Turda.

Guvernul s-a angajat în urma negocierilor cu FMI să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR SA, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găseşte un investitor care să realizeze întreţinerea acestora şi care va fi selecţionat în urma unor licitaţii.

Asociaţia Industriei Feroviare din România este o organizaţie non-guvernamentală, non-profit, care urmăreşte promovarea transportului feroviar.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici