ANALIZĂ: Producătorii de ţigarete exportă între 50 şi 80% din producţie

Producătorii de ţigarete sunt printre cei mai mari exportatori din România, iar în ultimii cinci ani companiile aproape şi-au dublat atât exporturile, cât şi capacităţile, livrând la extern între 50 şi 80% din producţie, cu o valoare cumulată de 563,5 milioane de euro în primele zece luni din 2014.

Urmărește
1034 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Producătorii de ţigarete exportă între 50 şi 80% din producţie

FOCUS: Producătorii de ţigarete exportă între 50 şi 80% din producţie (Imagine: Hepta)

Cei mai importanţi producători de ţigarete de pe piaţa românească unităţi de producţie sunt British American Tobacco (BAT), care are o fabrică la Ploieşti, Japan Tobacco International (JTI), care are o unitate de producţie în Bucureşti, şi Philip Morris International (PMI), cu o fabrică în Otopeni, judeţul Ilfov.

Aceştia au realizat investiţii semnificative în creşterea capacităţii unităţilor pe care le deţin pe piaţa românească, vizând în principal exporturile, în condiţiile în care companiile au transferat producţia de la fabrici închise în alte state, dar şi a scăderii considerabile înregistrate de piaţa internă.

"O parte semnificativă a volumului de producţie (peste 50%) a fost întotdeauna exportată, având în vedere că fabrica Philip Morris din România este una dintre cele mai eficiente operaţiuni la nivel regional. Exporturile au crescut cu peste 70% din 2010 până în 2014. (...) Volumul de producţie al Philip Morris în România a crescut cu aproximativ 78% din 2010 până în 2014, după mai mulţi ani de investiţii importante atât în capacităţile de producţie, cât şi în resurse umane. Creşterea a fost alimentată în principal de exporturi, pentru că piaţa internă a scăzut considerabil, aşa încât producţia pentru consumul intern a fost ajustată corespunzător", au declarat pentru MEDIAFAX reprezentanţii PMI România.

Compania arată că, până în prezent, investiţiile totale în operaţiunile din România au atins valoarea de 450 milioane dolari. Anul trecut, PMI a angajat 100 de persoane în fabrica din Otopeni, iar procesul de recrutare continuă şi anul acesta, cu alte 40 de noi locuri de muncă create în zona de producţie.

Principala destinaţie a ţigaretelor fabricate în România de PMI este Italia, către care pleacă peste 80% din volumul total de export. Italia este urmată, la distanţă, de Bulgaria, Albania, Cehia, Slovacia, Polonia şi alte ţări din Uniunea Europeană. Principalele branduri de export sunt Marlboro (exportat în diferite variante şi dimensiuni), Diana şi Merit (branduri tradiţionale în Italia) şi Chesterfield.

Şi în cazul JTI, volumul producţiei care a mers la export a crescut de la an la an.

"În anii 2007- 2008, exportăm doar 5% din volumele produse în fabrica JTI din Bucureşti. În 2009, ponderea era de 20%, pentru că în 2010-2011 procentul să crească la 35%, iar în anii 2012-2013 la 65% din producţie, exporturile ajungând în peste 45 de ţări din Uniunea Europeană, America de Sud sau Asia. În 2014, ponderea producţiei pentru export a crescut la circa 70%, iar numărul pieţelor a trecut de 50 (...) Este interesant de precizat că, în 1993, am început afacerile în România importând Camel din Germania. Începând din anul 2009, fabrica JTI de pe platforma Pipera exportă Camel în Germania. Este un sortiment destinat exclusiv exportului ca, de altfel, multe alte mărci care nu figurează în portofoliul destinat pieţei româneşti", a declarat pentru MEDIAFAX Gilda Lazăr, director Corporate Affairs & Communications al JTI România, Republica Moldova şi Bulgaria.

În anul 2012, fabrica a finalizat o investiţie de 25 de milioane de euro în noi capacităţi de producţie, care a presupus şi crearea de 125 de noi locuri de muncă, care a vizat şi creşterea exporturilor.

Şi British American Tobacco început în 2012, cu finalizare în 2014, o investiţie de aproximativ 40 de milioane de euro în fabrica de la Ploieşti, care a însemnat şi creşterea capacităţii de producţie a fabricii cu 20%, potrivit unor date prezentate anterior de companie. Producătorul mărcii Kent exportă peste 50% din producţie.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, valoarea exporturilor de ţigarete care conţin tutun s-a situat la 563,55 milioane euro în primele zee luni ale anului trecut, cu peste 11% mai mult faţă de nivelul din tot anul 2013, când au însumat aproape 506 milioane euro.

Italia este principala destinaţie a exporturilor de ţigarete din România, reprezentând circa 72% din valoarea totală a livrărilor externe, respectiv circa 402 milioane euro în primele zece luni ale anului trecut. Aceasta este urmată la distanţă considerabilă de Germania (18 milioane euro), Polonia (16,5 milioane euro), Bulgaria (16 milioane euro), Grecia (14,9 milioane euro), Austria (14,3 milioane euro), Marea Britanie (9,9 milioane euro), Olanda (9,7 milioane euro), Bosnia şi Herţegovina (6,4 milioane euro) şi Danemarca (5,1 milioane euro). În total ţigaretele produse în România ajung, potrivit datelor INS, în 57 de ţări.

De altfel, în primele zece luni, nivelul record al excedentului comercial al schimburilor României de produse agroalimentare s-a datorat în cea mai mare măsură exporturilor de ţigări şi de seminţe de rapiţă, care, raportat la aceeaşi perioadă din anul precedent, au adus venituri suplimentare de 143,6 milioane euro şi, respectiv, 143,4 milioane euro, potrivit datelor Ministerului Agriculturii.

Excedentul comercial al schimburilor României de produse agroalimentare din primele zece luni ale anului 2014 a fost de 496,5 milioane euro, la exporturi care au însumat 4,48 miliarde euro, cu 9,7% mai mult faţă de perioada corespunzătoare din 2013.

Potrivit unui raport al KPMG, consumul de ţigarete din România a rămas 2013 relativ stabil, însă vânzările legale au scăzut cu 4%.

Conform unor date citate de JTI, într-o serie de ţări că România, Belgia, Ungaria, Cehia, Danemarca, Elveţia, Spania, Germania, Italia, incidenţa fumatului, adică populaţia de peste 18 ani care fumează cel puţin o ţigară pe zi, se situează între aproximativ 20-30%. Ţări europene cu incidente ale fumatului de peste 30% sunt Franţa sau Bulgaria. Ponderi mai reduse, între 10-15%, se regăsesc în Suedia sau Norvegia.

La nivel regional, estimările Philip Morris International arată că în România rata medie a consumului de ţigări înregistrată în decembrie 2014 este de 15,9 ţigări pe zi, spre deosebire de 22,4 în Albania, 16,7 în Bulgaria şi 17 în Republica Moldova.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici