Analiză ZF: cât ar putea plăti companiile care nu declară profit în România

Premierul Marcel Ciolacu ar vrea să impoziteze companiile care nu declară profit în România. Ziarul Financiar a calculat cât ar plăti unele dintre cele mai mari afaceri din România cu profit mic sau cu pierderi.

Urmărește
1544 afișări
Imaginea articolului Analiză ZF: cât ar putea plăti companiile care nu declară profit în România

Marcel Ciolacu, premierul României şi preşedintele PSD, ar vrea să impoziteze cu 1% pe cifra de afaceri multinaţionalele care au marje mici de profit pentru filialele din România şi au afaceri mai mari de 50 mil. euro în România, conform unor surse. Discuţiile dintre liberali şi social-democraţi nu s-au finalizat, dar surse liberale afirmă că s-ar putea ajunge la un acord de o taxă de 0,5% pe cifra de afaceri a companiilor multinaţionale, cu afaceri mai mari de 100 mil. euro, în cazul în care cei 16% impozit pe profit înseamnă mai puţin decât 0,5% din cifra de afaceri.

De exemplu, compania Profi, unul dintre cei mai mari jucători din economia românească şi printre cei care au înregistrat pierderi în 2022, fără să fie afectate de criza energetică, cum este cazul industriei sau furnizorilor de energie, a avut afaceri de 11,6 mld. lei şi o pierdere netă de 286 mil. lei. În 2021, a avut afaceri de 9,5 mld. lei şi pierderi de 131 mil. lei.

În aceste condiţii, Profi nu a plătit nici în 2021 şi nici în 2022 impozit pe profit.

Pe primul scenariu, cu o taxă de 1% pe cifra de afaceri, Profi ar fi plătit la bugetul de stat 230 mil. lei în 2022 şi 95 mil. lei în 2021, adică în total 325 mil. lei.

În al doilea scenariu, cu 0,5% impozit pe cifra de afaceri, Profi ar fi plătit la bugetul de stat plătit jumătate din sumă, adică 163 mil. lei.

Un alt exemplu este Lukoil, care în 2022 a avut afaceri de 13,4 mld. lei şi un profit de 235 mil. lei, adică o marjă de sub 2%. Lukoil a plătit în 2022 impozit pe profit de circa 38 mil. lei, la o cotă de 16%. Cu o taxă pe cifra de afaceri de 1%, Lukoil ar fi plătit 134 mil. lei în 2022, iar cu o taxă de 0,5%, jumătate din sumă, adică 67 mil. lei.

Potrivit datelor furnizate Ziarului Financiar de către Registrul Comerţului cu privire la cele mai mari 100 de companii din România după cifra de afaceri din 2022, primele locuri din clasamentul celor mai mari jucători din economie sunt companii care vin din petrol, industria auto şi retail alimentar.

Drept la replică solicitat de Profi

Din prima jumătate a acestui an, Profi a platit circa 250 milioane de lei impozite şi taxe, inclusiv impozit pe profit, fapt ce  contrazice afirmaţiile publicate recent în presă, inclusiv în acest ziar care plasează reţeaua de magazine Profi în rândul companiilor care îşi ascund profitul, îl exportă şi în consecinţă nu plătesc impozitul aferent.

În realitate Profi este o companie românească puternică ce a înregistrat cea mai spectaculoasă creştere a cifrei de afaceri din retailul românesc modern din ultimii 10 ani, care deschide şi modernizează anual sute de magazine şi angajează, direct şi prin parteneri, cel mai mare numar de angajati din mediul privat de la noi. În 2010, Profi avea 1100 de angajaţi, astăzi are peste 28000.  În 2010, achiziţiona din ţară produse de 100 milioane euro, azi cumpără de peste două miliarde euro. Cifra de afaceri Profi a crescut de opt ori in intervalul 2012-2022, de la 260 milioane la 2.3 miliarde euro, ceea ce se traduce totodată într-o considerabilă creştere a afacerilor furnizorilor noştri din România, având în vedere că mai bine de 94% din produsele vândute la Profi provin de la furnizori din România. Firmele de construcţii şi utilare ce contribuie la deschiderea magazinelor Profi sunt din România. Circa 50.000 de familii îşi câştigă existenţa din relaţia de muncă pe care o au cu Profi.

Toate acestea sunt posibile doar datorită faptului că Profi reinvesteşte doar în Romania tot ce câştigă.

Profi, practic cel mai românesc lanţ major din retailul de la noi, respectând legislaţia, a plătit şi plăteşte în continuare impozitul pe profit menţionat mai sus şi multe altele.

În cazul unui operator economic care se dezvoltă extrem de rapid şi se finanţează din profitul generat intern plus credit de investitii, rezultatul net este irelevant. Ceea ce contează si, respectiv se taxează, este rezultatul operaţional (EBITDA cum este numit la nivel international), iar EBITDA Profi, calculată dupa standardele internaţionale de raportare financiară, creşte semnificativ de la an la an.

Profi funcţionează doar în România şi nu îşi exportă profitul, ci îşi reinvesteşte integral EBITDA în investiţii făcute în ţară, mai ales în creşterea şi modernizarea reţelei de magazine, în centre de distribuţie şi în digitalizare.

Mai mult, în ultimii cinci ani, Profi nu a distribuit dividende, tot Cash-ul generat din rezultatul operaţional pozitiv fiind reinvestit în dezvoltarea businessului: mai multe magazine moderne şi aplicaţii digitale, centralizarea distribuţiei pentru a pune la îndemâna furnizorilor şase centre de distribuţie ultramoderne.  Reţeaua a crescut în intervalul 2019-2022 cu peste 700 de magazine, iar ritmul continuă şi în 2023, Profi propunându-şi să depăşească 1700 de magazine până la finalulul anului (în creştere de la 924 de magazine la sfârşitul anului 2018).

În ultimii 5 ani (2018-2022), Profi a reinvestit in Romania 2.3 miliarde de lei (peste 450m de euro) şi anul acesta ritmul investiţiilor continuă cu încă 100-120 milioane de euro. In aceeaşi periodă, EBITDA a crescut cu 43%, atingând 590 milioane lei în 2022, iar pentru anul în curs se estimează o creştere a Vânzarilor şi EBITDA cu doi digiţi.

Deşi conform sistemului de raportare contabil românesc Profi este aparent pe pierdere netă, în ultimii 5 ani, respectând cu stricteţe regimul impus de codul fiscal, compania a plătit la timp peste 2.2 miliarde lei (peste 450 milioane de euro) taxe către statul român, dintre care doar impozit pe profit în suma de approximativ 300 milioane lei.

Şi nu în cele din urmă, cele mai bine de 41 de milioane de lei investiţi în comunităţile din jurul magazinelor Profi prin acţiuni CSR în intervalul 2018-2022 completează imaginea comportamentului social şi financiar responsabil al acestui mare retailer alimentar la adresa căruia au fost adresate acuzaţii nefondate, jignitoare şi cu efecte profund negative asupra performanţelor companiei, aşa cum este cazul materialului faţă de care am solicitat acest drept la replică.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici